Publicerad: 2025-04-30

Verksamhets controller
Socialförvaltningens uppdrag är att hjälpa människor som på grund av ålder, funktionsnedsättning, sjukdom, ekonomiska eller familjeproblem behöver olika former av stöd och hjälp. Verksamheten omfattar äldreomsorg, hälso- och sjukvård, anhörigstöd, funktionsstöd och individ- och familjeomsorg.
Genom vårt arbete vill vi skapa förutsättningar för delaktighet, trygghet och inflytande över sitt eget liv.
Vi ser fram emot att ha med just dig på vår resa i ett arbete där du gör skillnad för andra. Välkommen till oss och välkommen med din ansökan!
Beskrivning
Rollen innebär att vara Socialförvaltningsledningens resurs/stöd i att strukturera, utreda, analysera och skapa beslutsunderlag i form av tjänsteskrivelser, rapporter och presentationer.
Samordna och ge stöd i uppgifter kopplat till den politiska beredningsgången.
Du arbetar nära förvaltningschef och stödjer denna i olika förvaltningsövergripande frågor och har en nära samverkan och stödjer den ledningsgrupp som förvaltningschef leder.
Arbetsuppgifter
Genomföra utredningar på uppdrag av förvaltningschef, även av mer omfattande karaktär, som förutsätter medverkan från flera medarbetare.
I uppdraget som verksamhetskontroller ingår bla att planera, samordna och ge stöd i arbetet med verksamhetsplan, månadsrapporter och bokslut, internkontroll samt i samordning av andra typer av kommun- och förvaltningsövergripande styrdokument.
I detta ligger att informera och instruera i samband med nya styrdokument och/eller mallar.
Sammanställa uttagen statistik, nyckeltal och omvärldsspana i de frågor som är av förvaltningsövergripande karaktär
Planera och genomföra analys- och utredningsuppdrag av varierande komplexitet och omfattning. Att ha ett helhetsperspektiv och se hur förvaltnings- och kommunövergripande strukturer såsom beredningsgång, arbetssätt och system hänger samman.
I rollen ingår att samordna, sammanställa och ge stöd i system för verksamhetsuppföljning-Stratsys
Kvalifikationer
Adekvat högskoleutbildning om minst 180 p med inriktning juridik, ekonomi, statsvetenskap, organisations- och verksamhetsstyrning eller annan högskoleutbildning som i sammanhanget bedöms adekvat kopplat till förvaltningens behov.
Erfarenheter
Erfarenhet inom offentlig verksamhet och har
förståelse för hur en politiskt styrd organisation fungerar.
Erfarenhet av utredningsuppdrag inom offentlig verksamhet, gärna på strategisk nivå.
Har erfarenhet av verksamhetsstyrning, uppföljning och analys på strategisk nivå.
Vana vid att hålla presentationer och att skriva tydliga rapporter.
Som person har du ett eget driv i arbetet, ta initiativ och ta stort eget ansvar. Du kan ta fram väsentliga fakta, analysera samband och utarbeta underlag för beslut.
Du trivs i en roll som kräver ett ständigt skifte mellan det styrande, stödjande och kontrollerande perspektivet där du behöver kunna röra dig lätt mellan delar och helhet. Rollen kräver att du effektivt samarbetar och kommunicerar med chefer och kollegor för att tillsammans uppnå gemensamma mål. Din förmåga att planera och organisera ditt arbete på ett strukturerat sätt säkerställer att du slutför uppgifter i tid och med adekvat kvalitet
Det krävs att du har god förmåga att formulera dig väl både i tal och skrift i det svenska språket.
Meriterande om du har tidigare kunskap i systemet Stratsys och /eller Ciceron
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet
Villkor
Tillträde enligt överenskommelse.
Arbetstiden innebär 100% förlagd kontorstid/dagtid. Vi tillämpar årsarbetstid vilket innebär att du kan påverka din arbetstid utifrån verksamhetens behov. Finns möjlighet att tillämpa semesterväxling, distansarbete och friskvårdsbidrag. Vi tillämpar individuell lönesättning.
Provanställning kan komma att tillämpas
Innehåll i uppdrag/arbetsuppgifter kan komma att förändras
Ansökan
ANSÖKAN
Välkommen med din ansökan och bifogat CV, relevanta betygsavskrifter och övriga handlingar som åberopas. Din ansökan skall vara oss tillhanda senast 2025-05-21
Urvalsprocess kan komma att påbörjas under ansökningstiden och intervjuer påbörjas i juni månad
OBS! Vi önskar inte motta förslag om extern rekryteringshjälp vid denna rekrytering
Välkommen till oss med din ansökan!
Om Bollnäs kommun
Vi anställda i Bollnäs kommun arbetar med det som är viktigt på riktigt – och tillsammans skapar vi bra dagar för de cirka 27 000 Bollnäsbor som är beroende av vårt arbete. Hos oss får du stolta kollegor som med arbetsglädje utvecklar Bollnäs långsiktigt och hållbart. I vår kommun, med över 400 föreningar, ett kulturutbud över det vanliga och en närhet till landsbygd, stad och fjäll får du ett liv där det är enkelt att få vardagen att gå ihop.
Välkommen till Bollnäs, hjärtat av Hälsingland!
Genom vårt arbete vill vi skapa förutsättningar för delaktighet, trygghet och inflytande över sitt eget liv.
Vi ser fram emot att ha med just dig på vår resa i ett arbete där du gör skillnad för andra. Välkommen till oss och välkommen med din ansökan!
Beskrivning
Rollen innebär att vara Socialförvaltningsledningens resurs/stöd i att strukturera, utreda, analysera och skapa beslutsunderlag i form av tjänsteskrivelser, rapporter och presentationer.
Samordna och ge stöd i uppgifter kopplat till den politiska beredningsgången.
Du arbetar nära förvaltningschef och stödjer denna i olika förvaltningsövergripande frågor och har en nära samverkan och stödjer den ledningsgrupp som förvaltningschef leder.
Arbetsuppgifter
Genomföra utredningar på uppdrag av förvaltningschef, även av mer omfattande karaktär, som förutsätter medverkan från flera medarbetare.
I uppdraget som verksamhetskontroller ingår bla att planera, samordna och ge stöd i arbetet med verksamhetsplan, månadsrapporter och bokslut, internkontroll samt i samordning av andra typer av kommun- och förvaltningsövergripande styrdokument.
I detta ligger att informera och instruera i samband med nya styrdokument och/eller mallar.
Sammanställa uttagen statistik, nyckeltal och omvärldsspana i de frågor som är av förvaltningsövergripande karaktär
Planera och genomföra analys- och utredningsuppdrag av varierande komplexitet och omfattning. Att ha ett helhetsperspektiv och se hur förvaltnings- och kommunövergripande strukturer såsom beredningsgång, arbetssätt och system hänger samman.
I rollen ingår att samordna, sammanställa och ge stöd i system för verksamhetsuppföljning-Stratsys
Kvalifikationer
Adekvat högskoleutbildning om minst 180 p med inriktning juridik, ekonomi, statsvetenskap, organisations- och verksamhetsstyrning eller annan högskoleutbildning som i sammanhanget bedöms adekvat kopplat till förvaltningens behov.
Erfarenheter
Erfarenhet inom offentlig verksamhet och har
förståelse för hur en politiskt styrd organisation fungerar.
Erfarenhet av utredningsuppdrag inom offentlig verksamhet, gärna på strategisk nivå.
Har erfarenhet av verksamhetsstyrning, uppföljning och analys på strategisk nivå.
Vana vid att hålla presentationer och att skriva tydliga rapporter.
Som person har du ett eget driv i arbetet, ta initiativ och ta stort eget ansvar. Du kan ta fram väsentliga fakta, analysera samband och utarbeta underlag för beslut.
Du trivs i en roll som kräver ett ständigt skifte mellan det styrande, stödjande och kontrollerande perspektivet där du behöver kunna röra dig lätt mellan delar och helhet. Rollen kräver att du effektivt samarbetar och kommunicerar med chefer och kollegor för att tillsammans uppnå gemensamma mål. Din förmåga att planera och organisera ditt arbete på ett strukturerat sätt säkerställer att du slutför uppgifter i tid och med adekvat kvalitet
Det krävs att du har god förmåga att formulera dig väl både i tal och skrift i det svenska språket.
Meriterande om du har tidigare kunskap i systemet Stratsys och /eller Ciceron
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet
Villkor
Tillträde enligt överenskommelse.
Arbetstiden innebär 100% förlagd kontorstid/dagtid. Vi tillämpar årsarbetstid vilket innebär att du kan påverka din arbetstid utifrån verksamhetens behov. Finns möjlighet att tillämpa semesterväxling, distansarbete och friskvårdsbidrag. Vi tillämpar individuell lönesättning.
Provanställning kan komma att tillämpas
Innehåll i uppdrag/arbetsuppgifter kan komma att förändras
Ansökan
ANSÖKAN
Välkommen med din ansökan och bifogat CV, relevanta betygsavskrifter och övriga handlingar som åberopas. Din ansökan skall vara oss tillhanda senast 2025-05-21
Urvalsprocess kan komma att påbörjas under ansökningstiden och intervjuer påbörjas i juni månad
OBS! Vi önskar inte motta förslag om extern rekryteringshjälp vid denna rekrytering
Välkommen till oss med din ansökan!
Om Bollnäs kommun
Vi anställda i Bollnäs kommun arbetar med det som är viktigt på riktigt – och tillsammans skapar vi bra dagar för de cirka 27 000 Bollnäsbor som är beroende av vårt arbete. Hos oss får du stolta kollegor som med arbetsglädje utvecklar Bollnäs långsiktigt och hållbart. I vår kommun, med över 400 föreningar, ett kulturutbud över det vanliga och en närhet till landsbygd, stad och fjäll får du ett liv där det är enkelt att få vardagen att gå ihop.
Välkommen till Bollnäs, hjärtat av Hälsingland!