Publicerad: 2025-05-13

Speciallärare (svenska och engelska) sökes till Bräckegymnasiet
Vår vision är att Göteborg ska vara en internationellt ledande utbildnings- och kunskapsstad. Utbildningsförvaltningen i Göteborg bedriver verksamhet inom kommunal gymnasieskola, vuxenutbildning, yrkeshögskola, anpassad gymnasieskola, komvux som anpassad utbildning, studie- och yrkesvägledning, modersmål samt skolutveckling.
I vårt arbete har vi ett tydligt elevfokus som sätter kunskap och färdigheter i ett sammanhang där inre motivation, medskapande och lust att lära är viktiga ingredienser. Vi arbetar utifrån alla människors lika värde och rättigheter. Tillsammans skapar vi en arbetsmiljö där både elever och medarbetare är delaktiga och verkar för varandras framgång.
ARBETSUPPGIFTER
Bräckegymnasiet bedriver utbildning för de elever som vill arbeta inom byggsektorn och är idag Sveriges största byggymnasium. Vi erbjuder det nationella bygg- och anläggnings-programmet med tolv olika yrkesinriktningar. Elever som har valt inriktningen mot byggingenjör, kan efter sin yrkesexamen söka till teknisk högskola direkt efter examen eller gå ut i jobb med lärlingsbok. För de elever som inte är behöriga till ett nationellt program erbjuder vi utbildningar inom Introduktionsprogrammet. Våra utbildningar bedrivs alla i nära samarbete med branscherna. Hos oss möter du en skola som hela tiden kombinerar teori och praktik. Vi tillämpar ett inkluderande arbetssätt där våra elever ska vara delaktiga i sitt lärande, vilket vi anser är en förutsättning för att våra elever ska lyckas.
Som speciallärare på Bräckegymnasiet kommer du att både undervisa våra elever och stödja dem i deras lärande. Du kommer att arbeta på bygg- och anläggningsprogrammet och undervisa i svenska och engelska framför allt på gymnasienivå. Du kommer att arbeta på både klass- och individnivå. Det kan handla om grupper i behov särskilt stöd, elever som läser grundskolekurser men också ordinarie grupper. Skolan arbetar med tvålärarskap i matematik och svenska, och vi ser att det finns behov av det även i engelska. Du vill utveckla undervisningen så att den hjälper våra elever att nå sina mål och får dem att klara studier.
Mentorskap ingår i uppdraget och du behöver ha ett genuint intresse för unga människors situation, lyhördhet för olika elevers behov och förmåga att anpassa arbetssätt till målgruppen. Du kommer att ingå i skolans elevhälsoteam och samarbeta med kurator, skolsköterska, skolpsykolog, specialpedagog och rektor. Vi träffas på regelbundna veckovisa EHT-möten och därutöver har vi arbetsmöten där vi diskuterar sådant som rör hela skolan ur ett elevhälsoperspektiv. Det är viktigt att du kan möta förändringar och vara flexibel.
Som speciallärare är du med i skolans arbete att stödja utvecklingen av strukturer som främjar elevernas hälsa, motivation och lärande. Du kommer att vara en del av hela skolans övergripande utvecklingsarbete men du är också en viktig del i elevhälsoteamets utvecklingsarbete.
En förutsättning för att trivas är även att du deltar aktivt och vill bidra till ditt ämneslag och uppskattar ett gott samarbete med dina kollegor, elever och övrig personal på gymnasieskolan.
KVALIFIKATIONER
Du har speciallärarexamen och är legitimerad lärare i svenska och engelska på gymnasienivå eller grundskolenivå. Vi ser gärna att du har aktuell erfarenhet av undervisning på gymnasiet eller i grundskolan.
Du har god kunskap om arbete med elever med inlärningssvårigheter. Det är också meriterande om du har arbetat som mentor och har vilja och kunskap att arbeta för att stärka elevernas motivation till studier.
Vidare har du dokumenterad erfarenhet av pedagogisk IT-användning.
Som person har du förmågan att inspirera och engagera inom dina ämnen och du har lätt för att nå ut med ditt budskap. Du är strukturerad, målinriktad och har en öppenhet att pröva nya arbetsformer och metoder.
Bifoga din lärarlegitimation i ansökan samt utbildningsintyg som speciallärare.
ÖVRIGT
Till din intervju behöver du ha med dig pass/nationellt id och eventuellt bevis på uppehållstillstånd om du har ett medborgarskap utanför EU/EES. Detta för att vi som arbetsgivare behöver säkerställa din identitet samt säkra att du har rätt att arbeta i Sverige.
Med hänvisning till lagarna som reglerar registerkontroll så måste den som erbjuds denna tjänst uppvisa utdrag ur belastningsregistret innan anställningsavtal kan upprättas.
Till de tjänster där det finns krav på utbildning kommer du som går vidare i rekryteringsprocessen att få lämna in underlag som styrker din utbildning, t.ex. legitimation eller examensbevis. Du kan även bifoga dem direkt i din ansökan.
I vårt arbete har vi ett tydligt elevfokus som sätter kunskap och färdigheter i ett sammanhang där inre motivation, medskapande och lust att lära är viktiga ingredienser. Vi arbetar utifrån alla människors lika värde och rättigheter. Tillsammans skapar vi en arbetsmiljö där både elever och medarbetare är delaktiga och verkar för varandras framgång.
ARBETSUPPGIFTER
Bräckegymnasiet bedriver utbildning för de elever som vill arbeta inom byggsektorn och är idag Sveriges största byggymnasium. Vi erbjuder det nationella bygg- och anläggnings-programmet med tolv olika yrkesinriktningar. Elever som har valt inriktningen mot byggingenjör, kan efter sin yrkesexamen söka till teknisk högskola direkt efter examen eller gå ut i jobb med lärlingsbok. För de elever som inte är behöriga till ett nationellt program erbjuder vi utbildningar inom Introduktionsprogrammet. Våra utbildningar bedrivs alla i nära samarbete med branscherna. Hos oss möter du en skola som hela tiden kombinerar teori och praktik. Vi tillämpar ett inkluderande arbetssätt där våra elever ska vara delaktiga i sitt lärande, vilket vi anser är en förutsättning för att våra elever ska lyckas.
Som speciallärare på Bräckegymnasiet kommer du att både undervisa våra elever och stödja dem i deras lärande. Du kommer att arbeta på bygg- och anläggningsprogrammet och undervisa i svenska och engelska framför allt på gymnasienivå. Du kommer att arbeta på både klass- och individnivå. Det kan handla om grupper i behov särskilt stöd, elever som läser grundskolekurser men också ordinarie grupper. Skolan arbetar med tvålärarskap i matematik och svenska, och vi ser att det finns behov av det även i engelska. Du vill utveckla undervisningen så att den hjälper våra elever att nå sina mål och får dem att klara studier.
Mentorskap ingår i uppdraget och du behöver ha ett genuint intresse för unga människors situation, lyhördhet för olika elevers behov och förmåga att anpassa arbetssätt till målgruppen. Du kommer att ingå i skolans elevhälsoteam och samarbeta med kurator, skolsköterska, skolpsykolog, specialpedagog och rektor. Vi träffas på regelbundna veckovisa EHT-möten och därutöver har vi arbetsmöten där vi diskuterar sådant som rör hela skolan ur ett elevhälsoperspektiv. Det är viktigt att du kan möta förändringar och vara flexibel.
Som speciallärare är du med i skolans arbete att stödja utvecklingen av strukturer som främjar elevernas hälsa, motivation och lärande. Du kommer att vara en del av hela skolans övergripande utvecklingsarbete men du är också en viktig del i elevhälsoteamets utvecklingsarbete.
En förutsättning för att trivas är även att du deltar aktivt och vill bidra till ditt ämneslag och uppskattar ett gott samarbete med dina kollegor, elever och övrig personal på gymnasieskolan.
KVALIFIKATIONER
Du har speciallärarexamen och är legitimerad lärare i svenska och engelska på gymnasienivå eller grundskolenivå. Vi ser gärna att du har aktuell erfarenhet av undervisning på gymnasiet eller i grundskolan.
Du har god kunskap om arbete med elever med inlärningssvårigheter. Det är också meriterande om du har arbetat som mentor och har vilja och kunskap att arbeta för att stärka elevernas motivation till studier.
Vidare har du dokumenterad erfarenhet av pedagogisk IT-användning.
Som person har du förmågan att inspirera och engagera inom dina ämnen och du har lätt för att nå ut med ditt budskap. Du är strukturerad, målinriktad och har en öppenhet att pröva nya arbetsformer och metoder.
Bifoga din lärarlegitimation i ansökan samt utbildningsintyg som speciallärare.
ÖVRIGT
Till din intervju behöver du ha med dig pass/nationellt id och eventuellt bevis på uppehållstillstånd om du har ett medborgarskap utanför EU/EES. Detta för att vi som arbetsgivare behöver säkerställa din identitet samt säkra att du har rätt att arbeta i Sverige.
Med hänvisning till lagarna som reglerar registerkontroll så måste den som erbjuds denna tjänst uppvisa utdrag ur belastningsregistret innan anställningsavtal kan upprättas.
Till de tjänster där det finns krav på utbildning kommer du som går vidare i rekryteringsprocessen att få lämna in underlag som styrker din utbildning, t.ex. legitimation eller examensbevis. Du kan även bifoga dem direkt i din ansökan.