Publicerad: 2025-05-13

Telefonist på deltid (70%) till Uppsala Stift
Telefonist på deltid (70%) till Uppsala Stift.
Växeln på Uppsala stiftskansli svarar för snart 30% av Svenska kyrkans inkommande samtal från församlingar, pastorat och stiftskanslier över hela landet. Visionen för växeln är att den på sikt ska bli Svenska kyrkans kontaktcenter. Nu letar vi efter en ny telefonist som vill bidra till att få visionen att bli verklighet.
Om tjänsten
Som telefonist i Svenska kyrkan hanterar du många olika typer av samtal med människor i olika faser i livet. Det är samtal gällande allt ifrån dop, vigsel, begravning och mycket annat. Eftersom du som telefonist är mångas första kontakt med Svenska kyrkan är gott bemötande, professionalism och ödmjukhet något vi förutsätter för tjänsten.
Huvudsakliga arbetsuppgifter som telefonist:
- Ta emot inkommande samtal
- Koppla samtal
- Kontakt med församlingsrepresentanter
- Administrera information om exempelvis öppettider och frånvaro i telefonisystemet
- E-posthantering
Vem är du?
Du är en kommunikativ och empatisk person som kan hantera att ställa om mellan samtal av mycket olika karaktär. Du motiveras av att ge bästa möjliga service med ett lyhört, omhändertagande och omsorgsfullt sätt i de samtal du hanterar. Du kan hantera den stress som många samtal kan åstadkomma under begränsade delar av arbetsdagen. Du är noggrann och kan hålla ordning och gillar tydliga ramar för ditt arbete. Eftersom verksamheten är under tillväxt så är det en fördel om du är nyfiken på de förändringar som väntar. Då du är en representant för Svenska kyrkan i ditt arbete så ser vi att professionalism och ett gott bemötande är signifikant för ditt arbetssätt.
Vi söker dig med:
- Gymnasieutbildning eller grundskola och arbetslivserfarenhet från likvärdigt arbete
- God datorvana, Microsoft 365 eller motsvarande.
- Flytande svenska, muntligt och skriftligt
- Tidigare erfarenhet som telefonist eller receptionist
- Tidigare erfarenhet av telefonsystem som ACE och Telia Touchpoint.
Det är meriterande om du
- Har erfarenhet av arbete, volontärsarbete eller engagemang i Svenskkyrklig församling
- Arbetat med något serviceyrke, t.ex. inom vård och omsorg
- Arbetat inom idéburen sektor
Vi erbjuder
Vi erbjuder dig arbete med intressanta och meningsfulla frågor i en stimulerande arbetsmiljö. Kansliet erbjuder flexibla arbetssätt, där det egna ansvarstagandet är viktigt likväl som nära samverkan med kollegor. Utöver det erbjuds hälsofrämjande förmåner.
Rollen utgår från stiftskansliet som är beläget i centrala Uppsala, med några minuters promenad från Uppsala centralstation.
Ansök
Ansök med ett personligt brev och CV genom att klicka på ansökningsknappen senast 25e maj
Varmt välkommen med din ansökan!
Övrig information
Placering: Servicebyrå utveckling
Omfattning: 70%
Varaktighet: Tillsvidare
Tillträde: 1/9-25 eller enligt överenskommelse
Vill du veta mer?
För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta:
Sofia Martens, koordinator
018-680811
sofia.martens@svenskakyrkan.se
Martin Valman, enhetschef
018-680729
Martin.valman@svenskakyrkan.se
Fackliga företrädare:
SACO
Lena Blom
lena.e.blom@svenskakyrkan.se
018-68 07 54
Vision
Ewa Söderlund
ewa.soderlund@svenskakyrkan.se
018-680 791
KyrkA
Anders Hedman
anders.hedman@svenskakyrkan.se
018-68 07 86
Om Uppsala Stift
Uppsala stifts grundläggande uppgift är att främja och ha tillsyn över församlingslivet, samt förvaltande uppgifter. Övergripande vision för Uppsala stift uttrycks i orden ’’Hållbar gemenskap där tro och liv kan växa’’. Alla medarbetare har en viktig roll att stödja vårt uppdrag och visionsarbete. Stiftet omfattar 51 församlingar och pastorat med flera tusen anställda, förtroendevalda och många ideellt engagerade. Uppsala stift sträcker sig från Kungsängen i söder till Gnarp i norr och har sitt kansli i Uppsala.
Växeln på Uppsala stiftskansli svarar för snart 30% av Svenska kyrkans inkommande samtal från församlingar, pastorat och stiftskanslier över hela landet. Visionen för växeln är att den på sikt ska bli Svenska kyrkans kontaktcenter. Nu letar vi efter en ny telefonist som vill bidra till att få visionen att bli verklighet.
Om tjänsten
Som telefonist i Svenska kyrkan hanterar du många olika typer av samtal med människor i olika faser i livet. Det är samtal gällande allt ifrån dop, vigsel, begravning och mycket annat. Eftersom du som telefonist är mångas första kontakt med Svenska kyrkan är gott bemötande, professionalism och ödmjukhet något vi förutsätter för tjänsten.
Huvudsakliga arbetsuppgifter som telefonist:
- Ta emot inkommande samtal
- Koppla samtal
- Kontakt med församlingsrepresentanter
- Administrera information om exempelvis öppettider och frånvaro i telefonisystemet
- E-posthantering
Vem är du?
Du är en kommunikativ och empatisk person som kan hantera att ställa om mellan samtal av mycket olika karaktär. Du motiveras av att ge bästa möjliga service med ett lyhört, omhändertagande och omsorgsfullt sätt i de samtal du hanterar. Du kan hantera den stress som många samtal kan åstadkomma under begränsade delar av arbetsdagen. Du är noggrann och kan hålla ordning och gillar tydliga ramar för ditt arbete. Eftersom verksamheten är under tillväxt så är det en fördel om du är nyfiken på de förändringar som väntar. Då du är en representant för Svenska kyrkan i ditt arbete så ser vi att professionalism och ett gott bemötande är signifikant för ditt arbetssätt.
Vi söker dig med:
- Gymnasieutbildning eller grundskola och arbetslivserfarenhet från likvärdigt arbete
- God datorvana, Microsoft 365 eller motsvarande.
- Flytande svenska, muntligt och skriftligt
- Tidigare erfarenhet som telefonist eller receptionist
- Tidigare erfarenhet av telefonsystem som ACE och Telia Touchpoint.
Det är meriterande om du
- Har erfarenhet av arbete, volontärsarbete eller engagemang i Svenskkyrklig församling
- Arbetat med något serviceyrke, t.ex. inom vård och omsorg
- Arbetat inom idéburen sektor
Vi erbjuder
Vi erbjuder dig arbete med intressanta och meningsfulla frågor i en stimulerande arbetsmiljö. Kansliet erbjuder flexibla arbetssätt, där det egna ansvarstagandet är viktigt likväl som nära samverkan med kollegor. Utöver det erbjuds hälsofrämjande förmåner.
Rollen utgår från stiftskansliet som är beläget i centrala Uppsala, med några minuters promenad från Uppsala centralstation.
Ansök
Ansök med ett personligt brev och CV genom att klicka på ansökningsknappen senast 25e maj
Varmt välkommen med din ansökan!
Övrig information
Placering: Servicebyrå utveckling
Omfattning: 70%
Varaktighet: Tillsvidare
Tillträde: 1/9-25 eller enligt överenskommelse
Vill du veta mer?
För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta:
Sofia Martens, koordinator
018-680811
sofia.martens@svenskakyrkan.se
Martin Valman, enhetschef
018-680729
Martin.valman@svenskakyrkan.se
Fackliga företrädare:
SACO
Lena Blom
lena.e.blom@svenskakyrkan.se
018-68 07 54
Vision
Ewa Söderlund
ewa.soderlund@svenskakyrkan.se
018-680 791
KyrkA
Anders Hedman
anders.hedman@svenskakyrkan.se
018-68 07 86
Om Uppsala Stift
Uppsala stifts grundläggande uppgift är att främja och ha tillsyn över församlingslivet, samt förvaltande uppgifter. Övergripande vision för Uppsala stift uttrycks i orden ’’Hållbar gemenskap där tro och liv kan växa’’. Alla medarbetare har en viktig roll att stödja vårt uppdrag och visionsarbete. Stiftet omfattar 51 församlingar och pastorat med flera tusen anställda, förtroendevalda och många ideellt engagerade. Uppsala stift sträcker sig från Kungsängen i söder till Gnarp i norr och har sitt kansli i Uppsala.