Publicerad: 2025-05-14
CRM och Marketing Automation specialist
Mio söker alltid de bästa medarbetarna. Varje dag strävar vi efter att tillsammans med våra butiker leverera ett bättre resultat än föregående dag. Vi vet att stolta medarbetare som trivs med arbetet har stor betydelse för hur kunden upplever Mio. Med gemensamma värderingar, tydligt ledarskap, individuellt ansvarstagande och stimulerande arbetsuppgifter erbjuder vi en attraktiv arbetsplats.
Om rollen
Som CRM & Marketing Automation Specialist blir du en central spelare i vår satsning på datadriven kundkommunikation och lojalitetsdrivet sälj.
Här ger vi dig möjligheten att kombinera teknisk expertis, analys med affärsförståelse och relationsbyggande kommunikation. Tillsammans bidrar vi till att driva lojalitet och tillväxt i ett av Sveriges ledande detaljhandelsföretag
Huvudsakliga ansvarsområden är:
- Segmentering och prediktiv analys av våra 2,3 miljoner medlemmar i Mio Medlem – du identifierar mönster och skapar målgrupper med hög konverteringspotential.
- Uppsättning och optimering av kundresor och kampanjer i vårt CRM- och MA-system, inklusive logik, triggers, flöden och personalisering.
- A/B-testning, rapportering och analys av utfall – du omvandlar resultat till konkreta förbättringsförslag.
- Tätt samarbete med datateam, e-handel och marknadsföring för att öka precisionen och affärsnyttan i vår kommunikation.
Om dig
Du är van att navigera i system, tolka data och ta fram lösningar som driver affären framåt. Du kombinerar teknisk förståelse med analytisk höjd och trivs bäst när du får arbeta strukturerat med konkreta mål.
Vi tror att du har:
- En akademisk examen inom exempelvis datadriven marknadsföring, systemvetenskap, ekonomi eller statistik.
- Minst 2–3 års erfarenhet av CRM/MA-arbete med fokus på analys, uppsättning och optimering – gärna inom B2C eller retail.
- Starka kunskaper i Excel och erfarenhet av Power BI eller liknande BI-verktyg.
- Vana att arbeta i system som StiftLab, Voyado, Salesforce eller Adobe Campaign.
- Förmåga att översätta data till affärsdrivande initiativ – du är inte bara analytisk, du är också handlingskraftig.
- Meriterande är erfarenhet inom CXM, förståelse för säljdrivande kommunikation inom retail och grundläggande grafiska kunskaper (t.ex. Photoshop).
I rollen får du stort mandat, tydliga mål och ett team som värderar både teknik och kreativitet. Vi arbetar agilt och värdesätter förbättringar vilket ställer krav på din kommunikativa förmåga och att du, som oss, gillar att arbeta tillsammans.
Som person tror vi att du är affärsorienterad och resultatinriktad – du mäter, lär och förbättrar konstant. Du trivs i en roll där du får både påverka och leverera samtidigt som du gillar att testa nytt och har ett öga för vad som engagerar kunden på riktigt.
Rollen är placerad vid vårt fina servicekontor och hybrid/distans arbete tillämpas ej.
Löpande urval tillämpas, så vänta inte med att visa ditt intresse!
Mio är en ledande svensk detaljhandelskedja som erbjuder möbler och inredning för alla hem, rum och stilar. I över 60 år har vi hjälpt våra kunder att skapa hem som de kan trivas i och vara stolta över. Mio ägs av handlarna som driver sina butiker framåt utifrån ett gemensamt koncept. Entreprenörskapet är en stark drivkraft i företagets kultur och bidrar med motivation, arbetsglädje och förändringsvilja. Viktiga värdeord är kunskap, passion, laget och affärsmässighet. Visionen att inspirera våra kunder att förnya sina hem driver utvecklingen framåt.
Om rollen
Som CRM & Marketing Automation Specialist blir du en central spelare i vår satsning på datadriven kundkommunikation och lojalitetsdrivet sälj.
Här ger vi dig möjligheten att kombinera teknisk expertis, analys med affärsförståelse och relationsbyggande kommunikation. Tillsammans bidrar vi till att driva lojalitet och tillväxt i ett av Sveriges ledande detaljhandelsföretag
Huvudsakliga ansvarsområden är:
- Segmentering och prediktiv analys av våra 2,3 miljoner medlemmar i Mio Medlem – du identifierar mönster och skapar målgrupper med hög konverteringspotential.
- Uppsättning och optimering av kundresor och kampanjer i vårt CRM- och MA-system, inklusive logik, triggers, flöden och personalisering.
- A/B-testning, rapportering och analys av utfall – du omvandlar resultat till konkreta förbättringsförslag.
- Tätt samarbete med datateam, e-handel och marknadsföring för att öka precisionen och affärsnyttan i vår kommunikation.
Om dig
Du är van att navigera i system, tolka data och ta fram lösningar som driver affären framåt. Du kombinerar teknisk förståelse med analytisk höjd och trivs bäst när du får arbeta strukturerat med konkreta mål.
Vi tror att du har:
- En akademisk examen inom exempelvis datadriven marknadsföring, systemvetenskap, ekonomi eller statistik.
- Minst 2–3 års erfarenhet av CRM/MA-arbete med fokus på analys, uppsättning och optimering – gärna inom B2C eller retail.
- Starka kunskaper i Excel och erfarenhet av Power BI eller liknande BI-verktyg.
- Vana att arbeta i system som StiftLab, Voyado, Salesforce eller Adobe Campaign.
- Förmåga att översätta data till affärsdrivande initiativ – du är inte bara analytisk, du är också handlingskraftig.
- Meriterande är erfarenhet inom CXM, förståelse för säljdrivande kommunikation inom retail och grundläggande grafiska kunskaper (t.ex. Photoshop).
I rollen får du stort mandat, tydliga mål och ett team som värderar både teknik och kreativitet. Vi arbetar agilt och värdesätter förbättringar vilket ställer krav på din kommunikativa förmåga och att du, som oss, gillar att arbeta tillsammans.
Som person tror vi att du är affärsorienterad och resultatinriktad – du mäter, lär och förbättrar konstant. Du trivs i en roll där du får både påverka och leverera samtidigt som du gillar att testa nytt och har ett öga för vad som engagerar kunden på riktigt.
Rollen är placerad vid vårt fina servicekontor och hybrid/distans arbete tillämpas ej.
Löpande urval tillämpas, så vänta inte med att visa ditt intresse!
Mio är en ledande svensk detaljhandelskedja som erbjuder möbler och inredning för alla hem, rum och stilar. I över 60 år har vi hjälpt våra kunder att skapa hem som de kan trivas i och vara stolta över. Mio ägs av handlarna som driver sina butiker framåt utifrån ett gemensamt koncept. Entreprenörskapet är en stark drivkraft i företagets kultur och bidrar med motivation, arbetsglädje och förändringsvilja. Viktiga värdeord är kunskap, passion, laget och affärsmässighet. Visionen att inspirera våra kunder att förnya sina hem driver utvecklingen framåt.