Publicerad: 2025-05-15

Logotyp

Vi söker inköp- och upphandlingschef, Partille kommun

Anställning

Heltid

Lönetyp

Fast månads- vecko- eller timlön

Partille kommun har idag 40 000 invånare och är en förstad i utveckling. Det är upp till oss 2 900 anställda att leverera kvalitet och service som gör det gott att växa upp, arbeta och leva i Partille. Detta med grund i våra värdeord: allas lika värde, professionalitet och framåtanda.

Avdelningen för ekonomi och inköp- och upphandling tillhör Kommunstyrelseforvaltningen och har en samordnande roll genom att ge stöd och service till hela kommunen. Avdelningen har en central placering på kommunkontoret i Partille. 

Inköp- och upphandlingsenheten består av en inköpssamordnare, en inköpscontroller, sex stycken upphandlare samt en inköp- och upphandlingschef som nu går vidare mot nytt spännande uppdrag. Enheten har stora ambitioner för kommunens utveckling av inköp- och upphandling. Målet är att bli en modern inköps- och upphandlingsenhet som aktivt deltar i kommunens utveckling.

ARBETSUPPGIFTER
Som inköp- och upphandlingschef har du en central roll i att driva och utveckla kommunens arbete med upphandling och inköp samt E-handel. 

Arbetet bedrivs i samverkan och dialog med kommunens verksamheter och leverantörer. Tillsammans med ditt team strävar ni efter att förstå verksamheternas behov, vägleda och styra för att säkerställa goda affärer för kommunen. Ni utvecklar verksamheten och bidrar till kommunens mål. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter inkluderar:

• Leda och samordna inköps- och upphandlingsenheten.
•  Driva förändringsarbete för att stärka kommunens arbete med upphandling och inköp.
• Aktivt deltagande i kommunkontorets ledningsgrupp och bidra till ett övergripande arbete med att stödja kommunens verksamheter.
• Säkerställande av att inköps- och upphandlingsprocesser är effektiva och i linje med gällande lagstiftning.
• Säkerställande av att verksamheternas behov omsätts i tydliga och välstrukturerade upphandlingsdokument.
• Säkerställande av att kommunen har tydliga strategier för att möta framtidens utmaningar och möjligheter inom inköpsområdet

Du kommer att ingå i kommunkontorets ledningsgrupp och förväntas att aktivt, tillsammans med övriga i ledningsgruppen, bidra till utveckling av avdelningen och dess uppdrag. Ett särskilt fokus under de närmaste åren är utveckling av arbetssätt, rutiner och processer inom upphandling och inköp, för att möta verksamhetens behov. 

I din roll ingår ansvar för budget, personal och arbetsmiljö för enheten. Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete där du tillsammans med engagerade kollegor bidrar direkt till samhällets välfärd. Genom enhetens arbete säkerställer vi att kommunens invånare får tillgång till offentliga tjänster och produkter av hög kvalitet.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:

• Flerårig erfarenhet av att arbeta med inköp- och upphandling i en politiskt styrd organisation
• Högskole- eller yrkeshögskoleutbildning med relevant inriktning, eller en annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig och relevant för tjänsten.
• Erfarenhet av offentliga upphandlingar och inköp samt de lagar och regler som följer, så som lagen om offentlig upphandling, är en förutsättning för tjänsten.
• Intresse av att leda, utveckla och coacha dina medarbetare.
• Förmåga att uttrycka dig mycket väl på svenska i både tal och skrift.

Det är vidare meriterande med erfarenhet av att ha en ledande befattning. Vi ser även erfarenhet av inköp och upphandling från kommunal verksamhet som meriterande. 

Vi söker en trygg och inspirerande ledare med förmåga att motivera och entusiasmera medarbetare. Samarbete är centralt i ditt ledarskap, och du hanterar komplexa frågor med många intressenter på olika nivåer inom organisationen. Du har förmågan att lösa problem utan att missa de långsiktiga målen. För att lyckas i rollen behöver du vara prestigelös, skapa förtroende och inspirera dina medarbetare genom att främja delaktighet och visa starkt engagemang. 

Låter tjänsten intressant? Varmt välkommen med din ansökan!

För att hinna bli klara med rekryteringen innan semestrar är tidplanen mellan sista ansökningsdag och första dag för intervjuer snäv. Vänligen se planerade dagar för intervjuer under Övrigt.

ÖVRIGT
I den här rekryteringen vill vi inte att du skickar in personligt brev. Du kommer i stället få besvara ett antal enkätfrågor i samband med att du skickar in din ansökan. 

Urval kan komma att ske löpande under ansökningstiden.

Förstaintervjuer är planerade till den 4e juni kl 8-15 samt 10e juni kl 8-12. För kandidater som går vidare till fördjupningsintervju kommer testning att genomföras. Fördjupningsintervjuer är planerade till 18e juni. Inför anställning kommer referenser parallellt med bakgrundskontroll på slutkandidat genomföras.

Innan en eventuell anställning behöver du uppvisa giltigt pass eller nationellt ID för kontroll av id- och medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen och inte via e-post eller i pappersformat.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Ansök

Redo för nästa steg i karriären?

Hjälp mig hitta jobb

Rekommenderade jobb i Partille

Populära jobb i Partille