Publicerad: 2025-05-15

HR-specialist med inriktning social hållbarhet och arbetsmiljö
Vill du jobba på en arbetsplats där du får vara med och bidra till något större? Då har du kommit helt rätt. ÖBO tar ett stort samhällsansvar för att vara med och utveckla Örebro i många år framöver. Tillsammans skapar vi ett levande Örebro.
Som HR-specialist hos oss kommer du att få en spännande roll med stor variation och mycket eget ansvar.
Personalenheten är en av företagets stabsfunktioner med uppdraget att säkerställa en hållbar och attraktiv arbetsplats.
Du kommer jobba i vårt team på 6 personer som består av HR-specialister, lönespecialister och HR-chef. HR-specialisterna jobbar bland annat operativt med löpande chefs- och medarbetarstöd genom ett coachande förhållningssätt kring rekrytering, rehabilitering, individ och grupputveckling och att utveckla vårt värdegrundsorienterade medarbetar- och ledarskap. Lönespecialisternas uppdrag är service och administration kring löner, förmåner, pensioner, avtal och försäkringar.
Ditt uppdrag som HR-specialist hos oss innebär att du i en del av tjänsten jobbar strategiskt med utvecklande och hållbart HR för en hälsofrämjande arbetsmiljö. Detta innefattar att på bolagsövergripande nivå driva det systematiska arbetsmiljöarbetet med bland annat rehabiliteringsprocess, hälsoutveckling, medarbetarenkät, likabehandling. Du driver vissa frågor självständigt och med andra i samverkan både inom HR och med andra delar av verksamheten.
Du ingår också i den grupp som driver och utvecklar företagets strategiska arbete med social hållbarhet där vi fokuserar på uppgifter som ger samhällsnytta förenat med affärsnytta, till exempel genom arbetsmarknadsprojekt och praktiksatsningar.
En del av tjänsten innebär mer operativt dagligt arbete vilket innebär löpande chefs- och medarbetarstöd för en del av organisationen. Du fångar helt enkelt upp det som rör sig i organisationen och omsätter det i konkreta HR-insatser och samverkan med fackliga parter.
Vi i HR-teamet säkerställer ett tryggt HR-stöd i organisationen genom nära samarbete och stöttning av varandra – och så ingår det en hel del kaffedrickande, skratt och musikquiz.
Vi söker dig med kvalifikationerna
- examen från personalvetarutbildningen från högskola/universitet eller annan likvärdig utbildning och/eller erfarenhet.
- mycket goda kunskaper inom området arbetsmiljö och hälsa.
- flerårig erfarenhet av kvalificerat HR-arbete i en bredd av HR-frågor.
- mycket god kunskap i arbetsrätt.
Meriterande är
- erfarenhet från arbete inom området social hållbarhet.
- erfarenhet av risk- och olycksfallsrapportering, gärna i IA-systemet.
Personliga egenskaper
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet. För att lyckas i rollen behöver du vara trygg i dig själv och ha god självkännedom för att kunna agera bollplank och stöd. Du är självgående, tar initiativ och är flexibel i ditt arbetssätt. Du har god kommunikativ förmåga, är lyhörd och bra på att samarbeta och skapa hållbara relationer. Vidare behöver du ha hög integritet och motiveras av att jobba utifrån vår värdegrund: omtanke, ansvar och framåtanda.
För mer information är du välkommen att ringa till HR-chef Karin Nordmark 019-194307. Facklig företrädare för Vision är Peter Gustavsson, 019-194373. Din ansökan vill vi ha senast den 25 maj 2025.
ÖBO (ÖrebroBostäder) är ett allmännyttigt bostadsbolag som verkar i Örebro. I mer än 75 år har vi arbetat för att utveckla Örebro till en levande, trygg och trivsam stad – att bo och leva i. Vi gör det genom att hyra ut och förvalta närmare 23 000 bostäder och över 1 000 kommersiella lokaler. Och genom att bygga om och bygga nytt. Men vi är så mycket mer än en hyresvärd och ett bostadsbolag. Vi bryr oss – om våra hyresgäster, våra medarbetare och om världen omkring oss. Läs mer om hur det är att arbeta hos oss på https://www.obo.se/om-obo/jobba-pa-obo/
Som HR-specialist hos oss kommer du att få en spännande roll med stor variation och mycket eget ansvar.
Personalenheten är en av företagets stabsfunktioner med uppdraget att säkerställa en hållbar och attraktiv arbetsplats.
Du kommer jobba i vårt team på 6 personer som består av HR-specialister, lönespecialister och HR-chef. HR-specialisterna jobbar bland annat operativt med löpande chefs- och medarbetarstöd genom ett coachande förhållningssätt kring rekrytering, rehabilitering, individ och grupputveckling och att utveckla vårt värdegrundsorienterade medarbetar- och ledarskap. Lönespecialisternas uppdrag är service och administration kring löner, förmåner, pensioner, avtal och försäkringar.
Ditt uppdrag som HR-specialist hos oss innebär att du i en del av tjänsten jobbar strategiskt med utvecklande och hållbart HR för en hälsofrämjande arbetsmiljö. Detta innefattar att på bolagsövergripande nivå driva det systematiska arbetsmiljöarbetet med bland annat rehabiliteringsprocess, hälsoutveckling, medarbetarenkät, likabehandling. Du driver vissa frågor självständigt och med andra i samverkan både inom HR och med andra delar av verksamheten.
Du ingår också i den grupp som driver och utvecklar företagets strategiska arbete med social hållbarhet där vi fokuserar på uppgifter som ger samhällsnytta förenat med affärsnytta, till exempel genom arbetsmarknadsprojekt och praktiksatsningar.
En del av tjänsten innebär mer operativt dagligt arbete vilket innebär löpande chefs- och medarbetarstöd för en del av organisationen. Du fångar helt enkelt upp det som rör sig i organisationen och omsätter det i konkreta HR-insatser och samverkan med fackliga parter.
Vi i HR-teamet säkerställer ett tryggt HR-stöd i organisationen genom nära samarbete och stöttning av varandra – och så ingår det en hel del kaffedrickande, skratt och musikquiz.
Vi söker dig med kvalifikationerna
- examen från personalvetarutbildningen från högskola/universitet eller annan likvärdig utbildning och/eller erfarenhet.
- mycket goda kunskaper inom området arbetsmiljö och hälsa.
- flerårig erfarenhet av kvalificerat HR-arbete i en bredd av HR-frågor.
- mycket god kunskap i arbetsrätt.
Meriterande är
- erfarenhet från arbete inom området social hållbarhet.
- erfarenhet av risk- och olycksfallsrapportering, gärna i IA-systemet.
Personliga egenskaper
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet. För att lyckas i rollen behöver du vara trygg i dig själv och ha god självkännedom för att kunna agera bollplank och stöd. Du är självgående, tar initiativ och är flexibel i ditt arbetssätt. Du har god kommunikativ förmåga, är lyhörd och bra på att samarbeta och skapa hållbara relationer. Vidare behöver du ha hög integritet och motiveras av att jobba utifrån vår värdegrund: omtanke, ansvar och framåtanda.
För mer information är du välkommen att ringa till HR-chef Karin Nordmark 019-194307. Facklig företrädare för Vision är Peter Gustavsson, 019-194373. Din ansökan vill vi ha senast den 25 maj 2025.
ÖBO (ÖrebroBostäder) är ett allmännyttigt bostadsbolag som verkar i Örebro. I mer än 75 år har vi arbetat för att utveckla Örebro till en levande, trygg och trivsam stad – att bo och leva i. Vi gör det genom att hyra ut och förvalta närmare 23 000 bostäder och över 1 000 kommersiella lokaler. Och genom att bygga om och bygga nytt. Men vi är så mycket mer än en hyresvärd och ett bostadsbolag. Vi bryr oss – om våra hyresgäster, våra medarbetare och om världen omkring oss. Läs mer om hur det är att arbeta hos oss på https://www.obo.se/om-obo/jobba-pa-obo/