Publicerad: 2025-05-15

Kommunikationsdirektör Trafikverket

Adress

Solna

Anställning

Heltid

Lönetyp

Fast månads- vecko- eller timlön

Vill du ta dig an uppdraget att leda och utveckla kommunikationen för en av Sveriges mest samhällsbärande myndigheter och göra verklig skillnad? Som kommunikationsdirektör på Trafikverket får du en nyckelroll i att lyfta fram ett av samhällets viktigaste uppdrag - att skapa tillgänglighet, hållbarhet och tillit i en tid av förändring.

Trafikverket står inför en spännande och viktig utvecklingsfas där kommunikationen får en alltmer central roll. Vi söker nu en kommunikativt stark ledare som vill ta täten i att förflytta kommunikationsarbetet framåt - med målet att Trafikverket i högre grad ska äga sin berättelse och bidra till samhällsdebatten. Som kommunikationsdirektör får du en nyckelroll i denna transformation och ges stort mandat att forma riktningen framåt. 

Kommunikationsorganisationen har en hög kompetens med bred erfarenhet och har stor potential att skapa ännu mer effekt och ta ytterligare steg genom ett tydligt ledarskap, ökad samverkan, en tydligare plan och en stärkt strategisk inriktning. Rollen innebär att vara en synlig och drivande företrädare för Trafikverket - både internt och externt - och du förväntas bidra aktivt i ledningsgruppens gemensamma ansvar för hela myndigheten.

Inom ett år förväntas du ha etablerat en tydligare struktur och riktning för kommunikationsarbetet samt stärkt förtroendet för Trafikverket som samhällsaktör. På längre sikt är målet en samordnad, planerad och framåtlutad kommunikation som speglar Trafikverkets uppdrag, utmaningar och framsteg - och som bygger tillit hos både medborgare och samarbetspartners. Av vikt är att du leder din egen organisation så effektivt som möjligt, frigör potentialen i medarbetarna och säkerställer att kommunikationen är väl förankrad och samordnad inom verksamheten. Som chef utvecklar du arbetssätt som stärker både leverans och arbetsmiljö. Det här är tjänsten för dig som vill kombinera strategiskt ledarskap med samhällsnytta - och samtidigt få möjlighet att påverka i en av Sveriges största myndigheter!



Kommunikationsdirektör Trafikverket

Arbetsuppgifter

Som kommunikationsdirektör på Trafikverket har du det övergripande ansvaret för att leda, samordna och utveckla myndighetens kommunikationsarbete. Du driver en strategiskt viktig funktion med ansvar för såväl intern som extern kommunikation, inklusive kriskommunikation, och leder en avdelning med omkring 170 medarbetare och en ledningsgrupp på nio personer.

I uppdraget ingår att säkerställa en tydlig, effektiv och samordnad kommunikation som stärker Trafikverkets varumärke, bygger förtroende i samhället och skapar intern samsyn kring myndighetens uppdrag och kultur. Du fungerar som rådgivare till generaldirektören och ledningsgruppen i kommunikationsfrågor och leder arbetet med att ta fram och genomföra kommunikationsstrategier som stödjer Trafikverkets mål och värderingar. Du har ansvar för myndighetens kommunikationskanaler och arbetar aktivt med att Trafikverket äger och formar sin berättelse.

Arbetet innefattar att driva förändringskommunikation vid strategiska initiativ, stödja kommunikationen i infrastrukturprojekt, större interna förändringsinitiativ och vid händelser som påverkar samhället samt företräda myndigheten i externa sammanhang. Du samverkar med andra myndigheter, intressenter och medier på nationell nivå och ansvarar för att utveckla digitala kommunikationsplattformar för att möta framtidens behov.


Övrig information


Kvalifikationer

För att skapa framgång i rollen har du flera års erfarenhet av att från högsta nivå i verksamheten leda, driva och utveckla en operativ och strategisk kommunikationsfunktion. Du har dokumenterad framgång i att utveckla och implementera effektiva kommunikationsstrategier för både intern och extern kommunikation, och du är van att navigera i stora, komplexa organisationer. Vi ser att du har erfarenhet av att ansvara för en effektiv, tillgänglig, hållbar och välfungerande pressfunktion där du med trygg hand har hanterat medierelationer. Som chef har du ett dokumenterat starkt ledarskap och en förmåga att leda och motivera ett team mot gemensamma mål. Vidare har du flerårig erfarenhet av personal-, budget- och arbetsmiljöansvar, och du är trygg i att hantera kriskommunikation och media. Du har dessutom god förståelse för politiska beslutsprocesser.

Vi söker dig som har en akademisk examen, gärna inom medie- och/eller kommunikation.

Det är meriterande om du har erfarenhet av att vara chef över chef, om du har arbetat nära HR i att utveckla employer branding, samt om du har erfarenhet av intern kommunikation kopplat till värdegrundsarbete. Har du dessutom branscherfarenhet eller bakgrund från näringslivet ser vi det som en tillgång i rollen.

För att lyckas i rollen ser vi att du är en trygg och kommunikativ ledare med god självinsikt och stark relationskompetens. Ditt ledarskap bygger på förtroendefulla samarbeten på alla nivåer, att skapa trygghet i dialogen och möta andra med öppenhet och respekt. Du är tydlig i din kommunikation, lyhörd för andras perspektiv och ger konstruktiv feedback som för arbetet framåt. Du ser vikten av att involvera andra i processer och beslut, och skapar delaktighet som stärker både engagemang och resultat. Din förmåga att utvärdera beslut utifrån kunders behov, även i ett komplext intressentlandskap, är stark och du driver förändring med mod och nytänkande. Vi ser att du snabbt anpassar dig till nya förutsättningar, behåller ett positivt fokus även i pressade lägen och tar initiativ till utveckling.


Ansökan

I denna rekrytering samarbetar Trafikverket med Poolia Executive Search AB, Poolia-koncernens verksamhet för rekrytering av ledningspersoner samt styrelserekrytering. Frågor om tjänsten besvaras av Maria Eriksson 073-944 50 95, maria.eriksson@poolia.se eller Charlotte Ahlquist 073-506 72 05, charlotte.ahlquist@poolia.se.

Ansök

Redo för nästa steg i karriären?

Hjälp mig hitta jobb

Rekommenderade jobb i Solna

Populära jobb i Solna