Publicerad: 2025-05-15

Kundcenterchef till Partille kommuns kundcenter
Partille kommun har idag 40 000 invånare och är en förstad i utveckling. Det är upp till oss 2 900 anställda att leverera kvalitet och service som gör det gott att växa upp, arbeta och leva i Partille. Detta med grund i våra värdeord: allas lika värde, professionalitet och framåtanda.
Vill du komma till en arbetsplats där du kan påverka? Vill du jobba i en stabil organisation där du får utvecklas? Partille kommun är en lagom stor kommun som är lätt att överblicka. Vi har ett gott internt samarbete inom förvaltningen och med andra viktiga samarbetspartners. Vi är tillräckligt många för att kunna göra ett gott arbete och samtidigt tillräckligt få för att kunna samarbeta på ett smidigt sätt. Partille växer och är i ett spännande skede med flera stora utvecklingsprojekt på gång, allt från att skapa naturreservat till att utveckla natursköna Jonsereds herrgårdsområde, simhallskvarter, stadsgata och en rejäl omdaning av centrum. Kommunen bedriver en stabil politik som samarbetar över blockgränser och har Partilles bästa för ögonen och en ekonomiskt, miljömässigt och socialt hållbar kommun med en ekonomi i balans, gör det enklare att komma framåt i arbetet. Vi fokuserar på leverans.
Kundcenter är kommunens ansikte utåt och via möten, telefon och digitala kanaler handlägger vi ärenden, svarar på frågor och förmedlar information rätt i kontakten med kommunen. Kundcenters uppdrag är att öka tillgängligheten till kommunen och att ta vara på de kunskaper som möten med invånarna ger.
ARBETSUPPGIFTER
Är du vår nya kundcenterchef? I Partille kommuns kundcenter har vi alltid kunden vi fokus. Vi stöttar Partilles kommuninvånare, företagare och andra i deras kontakt med kommunen samt med Partillebo. Som kundcenterchef kommer du att leda ett engagerat team som strävar efter att leverera bästa möjliga service.
Kundcenter har idag en väl fungerande verksamhet men drivs av en ständig ambition att bli ännu bättre. Just nu är det ett stort fokus på att ta tillvara de möjligheter som digitaliseringen innebär, såväl för den direkta servicen till kund som i våra egna arbetssätt, samt att utveckla vårt arbetssätt för att ännu bättre ta tillvara de insikter vi får i mötet med kunden och återföra dem till kommunens verksamheter.
Som chef för kundcenter ansvarar du för att leda, planera och utveckla enhetens arbetet. Vid behov kan du också bidra i kundcenters operativa uppdrag. Kundcenter består av 12 medarbetare samt extrapersonal. Enheten är en del av avdelningen för digitalisering, IT och kommunikation och placerad på kommunkontoret. En viktig del i rollen som enhetschef är att samverka med andra verksamheter i kommunen i syfte att utveckla servicen till våra kunder.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med relevant högskoleutbildning eller erfarenhet som vi bedömer relevant och likvärdig. Vi ser att du har tidigare erfarenhet från offentlig förvaltning samt tidigare erfarenhet från en chefsroll eller arbetsledande roll, gärna inom serviceyrket. Rollen kräver att du kan uttrycka dig mycket väl på svenska, både i tal och skrift.
Följande ser vi som meriterande:
- om du tidigare har arbetat i ett kundcenter eller liknande
- tidigare arbetserfarenhet av ärendehantering
- kompetens och erfarenhet inom upphandling
- tidigare erfarenhet av förändrings- och utvecklingsarbete
- om du behärskar fler språk
För att passa som chef på kundcenter ser vi även att du behöver ha ett generellt intresse av digitalisering och de möjligheter det innebär för kundens möte med kommunen och kundcenters arbete. Har du intresse och erfarenhet av AI är det positivt.
Vi söker dig som har en god helhetssyn där du ser sambanden mellan verksamhetens olika delar och hur de bidrar till kommunens gemensamma mål. Som ledare är du tydlig, närvarande och inspirerande. Du skapar förtroende genom att vara lyhörd, kommunikativ och konsekvent i ditt agerande. Du har lätt för att bygga och vårda relationer, och samarbetar gärna med andra för att skapa resultat tillsammans. Samtidigt har du modet att agera när det behövs, fatta beslut och stå fast vid dem. Du är utvecklingsorienterad och trivs i en föränderlig miljö där du får vara med och driva förbättringar och hitta nya lösningar.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Varmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
I den här rekryteringen vill vi inte att du skickar in personligt brev. Du kommer i stället få besvara ett antal enkätfrågor i samband med att du skickar in din ansökan. Detta i syfte att samla in relevant information för rekryteringen, där alla sökande får besvara samma frågor. Svaren används sedan tillsammans med ditt CV i urvalsprocessen. Skulle vi trots allt få in personligt brev kommer detta inte att beaktas.
Innan en eventuell anställning behöver du uppvisa giltigt pass eller nationellt ID för kontroll av id- och medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd.
Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende kön, ålder och kulturell/etnisk bakgrund.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen och inte via e-post eller i pappersformat.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vill du komma till en arbetsplats där du kan påverka? Vill du jobba i en stabil organisation där du får utvecklas? Partille kommun är en lagom stor kommun som är lätt att överblicka. Vi har ett gott internt samarbete inom förvaltningen och med andra viktiga samarbetspartners. Vi är tillräckligt många för att kunna göra ett gott arbete och samtidigt tillräckligt få för att kunna samarbeta på ett smidigt sätt. Partille växer och är i ett spännande skede med flera stora utvecklingsprojekt på gång, allt från att skapa naturreservat till att utveckla natursköna Jonsereds herrgårdsområde, simhallskvarter, stadsgata och en rejäl omdaning av centrum. Kommunen bedriver en stabil politik som samarbetar över blockgränser och har Partilles bästa för ögonen och en ekonomiskt, miljömässigt och socialt hållbar kommun med en ekonomi i balans, gör det enklare att komma framåt i arbetet. Vi fokuserar på leverans.
Kundcenter är kommunens ansikte utåt och via möten, telefon och digitala kanaler handlägger vi ärenden, svarar på frågor och förmedlar information rätt i kontakten med kommunen. Kundcenters uppdrag är att öka tillgängligheten till kommunen och att ta vara på de kunskaper som möten med invånarna ger.
ARBETSUPPGIFTER
Är du vår nya kundcenterchef? I Partille kommuns kundcenter har vi alltid kunden vi fokus. Vi stöttar Partilles kommuninvånare, företagare och andra i deras kontakt med kommunen samt med Partillebo. Som kundcenterchef kommer du att leda ett engagerat team som strävar efter att leverera bästa möjliga service.
Kundcenter har idag en väl fungerande verksamhet men drivs av en ständig ambition att bli ännu bättre. Just nu är det ett stort fokus på att ta tillvara de möjligheter som digitaliseringen innebär, såväl för den direkta servicen till kund som i våra egna arbetssätt, samt att utveckla vårt arbetssätt för att ännu bättre ta tillvara de insikter vi får i mötet med kunden och återföra dem till kommunens verksamheter.
Som chef för kundcenter ansvarar du för att leda, planera och utveckla enhetens arbetet. Vid behov kan du också bidra i kundcenters operativa uppdrag. Kundcenter består av 12 medarbetare samt extrapersonal. Enheten är en del av avdelningen för digitalisering, IT och kommunikation och placerad på kommunkontoret. En viktig del i rollen som enhetschef är att samverka med andra verksamheter i kommunen i syfte att utveckla servicen till våra kunder.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med relevant högskoleutbildning eller erfarenhet som vi bedömer relevant och likvärdig. Vi ser att du har tidigare erfarenhet från offentlig förvaltning samt tidigare erfarenhet från en chefsroll eller arbetsledande roll, gärna inom serviceyrket. Rollen kräver att du kan uttrycka dig mycket väl på svenska, både i tal och skrift.
Följande ser vi som meriterande:
- om du tidigare har arbetat i ett kundcenter eller liknande
- tidigare arbetserfarenhet av ärendehantering
- kompetens och erfarenhet inom upphandling
- tidigare erfarenhet av förändrings- och utvecklingsarbete
- om du behärskar fler språk
För att passa som chef på kundcenter ser vi även att du behöver ha ett generellt intresse av digitalisering och de möjligheter det innebär för kundens möte med kommunen och kundcenters arbete. Har du intresse och erfarenhet av AI är det positivt.
Vi söker dig som har en god helhetssyn där du ser sambanden mellan verksamhetens olika delar och hur de bidrar till kommunens gemensamma mål. Som ledare är du tydlig, närvarande och inspirerande. Du skapar förtroende genom att vara lyhörd, kommunikativ och konsekvent i ditt agerande. Du har lätt för att bygga och vårda relationer, och samarbetar gärna med andra för att skapa resultat tillsammans. Samtidigt har du modet att agera när det behövs, fatta beslut och stå fast vid dem. Du är utvecklingsorienterad och trivs i en föränderlig miljö där du får vara med och driva förbättringar och hitta nya lösningar.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Varmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
I den här rekryteringen vill vi inte att du skickar in personligt brev. Du kommer i stället få besvara ett antal enkätfrågor i samband med att du skickar in din ansökan. Detta i syfte att samla in relevant information för rekryteringen, där alla sökande får besvara samma frågor. Svaren används sedan tillsammans med ditt CV i urvalsprocessen. Skulle vi trots allt få in personligt brev kommer detta inte att beaktas.
Innan en eventuell anställning behöver du uppvisa giltigt pass eller nationellt ID för kontroll av id- och medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd.
Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende kön, ålder och kulturell/etnisk bakgrund.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen och inte via e-post eller i pappersformat.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.