Publicerad: 2025-05-19

Statens servicecenters säkerhetsenhet söker en administratör
Som administratör utgör du en viktig del i myndighetens säkerhetsarbete. Tillsammans med kompetenta och engagerade kollegor är du en del av navet inom styrning, samordning, stöd och uppföljning av myndighetens säkerhetsarbete. Hos oss arbetar vi tillitsbaserat vilket medför stor frihet med hög grad av eget ansvar att planera och utföra de arbetsuppgifter och uppdrag som du tilldelas.
Vi söker dig med eller utan erfarenhet av säkerhetsfrågor och som vill utvecklas och arbeta med säkerhet, är det du?
Tjänsten är placerad i centrala Sundbyberg, Stockholms län.
Välkommen med din ansökan!
Om enheten
Säkerhetsenheten ansvarar för styrning, samordning, stöd och uppföljning av myndighetens säkerhetsarbete samt myndighetens sammanhållande arbete avseende kontinuitet och civil beredskap. Medarbetarna på enheten är placerade i Östersund, Stockholm och Malmö och är säkerhetsspecialister inom olika områden så som krisberedskap och civilt försvar, kontinuitetsplanering, informationssäkerhet, personsäkerhet, signalskydd, säkerhetsskydd och fysiskt skydd.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
I rollen som administratör ansvarar du för att upprätthålla och hantera myndighetens centrala säkerhetsprövningsregister och -arkiv. Du förbereder och kontrollerar olika underlag, stödjer chefer, medarbetare och leverantörer i frågor om säkerhetsprövning. Du är myndighetens kontaktperson gentemot Säkerhetspolisen avseende säkerhetsprövningar och registerkontroller. Tillsammans med kollegorna utvecklar du arbetet med administrationen runt säkerhetsprövningar, håller utbildningar och informationsinsatser inom området.
I arbetet ingår att stödja chefen med övriga allmänna administrativa arbetsuppgifter och planering av dessa.
Tjänsten innebär att arbetsuppgifter behöver utföras på kontoret och distansarbete endast kan ske i ringa omfattning och efter överenskommelse med chef. Det förekommer resor inom Sverige i begränsad omfattning ca. 5 resor per år.
Kvalifikationer
• Högskoleförberedande gymnasieexamen med minst betyg B i Svenska, engelska och matematik
• Minst ett års erfarenhet av administrativt arbete
• Vana av att arbeta i Excel
• Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
Förmågekrav
Vi söker dig som kan arbeta självständigt, är strukturerad och tar ansvar för dina arbetsuppgifter. Du är noggrann, uppmärksammar detaljer och säkerhetsställer kvalitet. Vidare har du förmågan att anpassa dig till förändrade omständigheter och ändra arbets- och förhållningssätt när det krävs. Du tycker om att ge service, att utmanas och utvecklas och att hålla ordning och reda. Som person är du prestigelös, engagerad och har hög integritet. Du är ödmjuk och har lätt för att skapa förtroende. Du är utåtriktad och tydlig i din kommunikation.
Meriterande
• Utbildning inom säkerhet - till exempel utbildning som säkerhetssamordnare eller säkerhetshandläggare
• Tidigare anställning inom offentlig sektor
• Tidigare anställning i serviceyrke med många personliga kontakter
Övrigt
Anställningen är tillsvidare och heltid.
Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning.
Anställningen är placerad i Sundbyberg.
Denna anställning kräver godkänd säkerhetsprövning och svenskt medborgarskap enligt säkerhetsskyddslagen. Som anställd kan du även komma att krigsplaceras utifrån totalförsvarets behov.
Önskad start för anställningen är den 1 september.
Välkommen med din ansökan innehållande CV samt personligt brev senast 2 juni . Intervjuer hålls i Stockholm den 10 och 11 juni.
Säkerhetsprövningssamtal utförs under v. 25.
För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna.
Statens servicecenter
Vi erbjuder dig en arbetsplats där du får bidra med din kompetens i tjänster som ligger nära medborgare och myndigheter. Statens servicecenter har i uppdrag att göra staten mer tillgänglig och effektiv. Det gör vi genom att leverera administrativa tjänster inom lön, redovisning och e-handel till andra myndigheter. På våra servicekontor ger vi privatpersoner och företag stöd och vägledning i ärenden gällande ett flertal myndigheter.
Som medarbetare hos oss har du bland annat möjlighet till kompetensutveckling, karriärutveckling, friskvårdsbidrag och friskvårdstimme varje vecka. Vår verksamhet bedrivs med en tillitsbaserad kultur där alla medarbetare förväntas använda sin potential på bästa sätt, ta ansvar för sitt bidrag till helheten samt bidra positivt till verksamhetens utveckling. Som statlig myndighet delar vi tillsammans med hela statsförvaltningen en gemensam värdegrund, den statliga värdegrunden. Det innebär att vi följer sex principer för att leva upp till god förvaltning som är demokratisk, rättssäker, fri från korruption och effektiv.
Läs gärna mer om oss här.
Vår verksamhet finns i hela landet. Huvudkontoret finns i Gävle. Vi är också en beredskapsmyndighet inom sektorn ekonomisk säkerhet. Tillsammans är vi 1 500 medarbetare.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.
Vi söker dig med eller utan erfarenhet av säkerhetsfrågor och som vill utvecklas och arbeta med säkerhet, är det du?
Tjänsten är placerad i centrala Sundbyberg, Stockholms län.
Välkommen med din ansökan!
Om enheten
Säkerhetsenheten ansvarar för styrning, samordning, stöd och uppföljning av myndighetens säkerhetsarbete samt myndighetens sammanhållande arbete avseende kontinuitet och civil beredskap. Medarbetarna på enheten är placerade i Östersund, Stockholm och Malmö och är säkerhetsspecialister inom olika områden så som krisberedskap och civilt försvar, kontinuitetsplanering, informationssäkerhet, personsäkerhet, signalskydd, säkerhetsskydd och fysiskt skydd.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
I rollen som administratör ansvarar du för att upprätthålla och hantera myndighetens centrala säkerhetsprövningsregister och -arkiv. Du förbereder och kontrollerar olika underlag, stödjer chefer, medarbetare och leverantörer i frågor om säkerhetsprövning. Du är myndighetens kontaktperson gentemot Säkerhetspolisen avseende säkerhetsprövningar och registerkontroller. Tillsammans med kollegorna utvecklar du arbetet med administrationen runt säkerhetsprövningar, håller utbildningar och informationsinsatser inom området.
I arbetet ingår att stödja chefen med övriga allmänna administrativa arbetsuppgifter och planering av dessa.
Tjänsten innebär att arbetsuppgifter behöver utföras på kontoret och distansarbete endast kan ske i ringa omfattning och efter överenskommelse med chef. Det förekommer resor inom Sverige i begränsad omfattning ca. 5 resor per år.
Kvalifikationer
• Högskoleförberedande gymnasieexamen med minst betyg B i Svenska, engelska och matematik
• Minst ett års erfarenhet av administrativt arbete
• Vana av att arbeta i Excel
• Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
Förmågekrav
Vi söker dig som kan arbeta självständigt, är strukturerad och tar ansvar för dina arbetsuppgifter. Du är noggrann, uppmärksammar detaljer och säkerhetsställer kvalitet. Vidare har du förmågan att anpassa dig till förändrade omständigheter och ändra arbets- och förhållningssätt när det krävs. Du tycker om att ge service, att utmanas och utvecklas och att hålla ordning och reda. Som person är du prestigelös, engagerad och har hög integritet. Du är ödmjuk och har lätt för att skapa förtroende. Du är utåtriktad och tydlig i din kommunikation.
Meriterande
• Utbildning inom säkerhet - till exempel utbildning som säkerhetssamordnare eller säkerhetshandläggare
• Tidigare anställning inom offentlig sektor
• Tidigare anställning i serviceyrke med många personliga kontakter
Övrigt
Anställningen är tillsvidare och heltid.
Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning.
Anställningen är placerad i Sundbyberg.
Denna anställning kräver godkänd säkerhetsprövning och svenskt medborgarskap enligt säkerhetsskyddslagen. Som anställd kan du även komma att krigsplaceras utifrån totalförsvarets behov.
Önskad start för anställningen är den 1 september.
Välkommen med din ansökan innehållande CV samt personligt brev senast 2 juni . Intervjuer hålls i Stockholm den 10 och 11 juni.
Säkerhetsprövningssamtal utförs under v. 25.
För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna.
Statens servicecenter
Vi erbjuder dig en arbetsplats där du får bidra med din kompetens i tjänster som ligger nära medborgare och myndigheter. Statens servicecenter har i uppdrag att göra staten mer tillgänglig och effektiv. Det gör vi genom att leverera administrativa tjänster inom lön, redovisning och e-handel till andra myndigheter. På våra servicekontor ger vi privatpersoner och företag stöd och vägledning i ärenden gällande ett flertal myndigheter.
Som medarbetare hos oss har du bland annat möjlighet till kompetensutveckling, karriärutveckling, friskvårdsbidrag och friskvårdstimme varje vecka. Vår verksamhet bedrivs med en tillitsbaserad kultur där alla medarbetare förväntas använda sin potential på bästa sätt, ta ansvar för sitt bidrag till helheten samt bidra positivt till verksamhetens utveckling. Som statlig myndighet delar vi tillsammans med hela statsförvaltningen en gemensam värdegrund, den statliga värdegrunden. Det innebär att vi följer sex principer för att leva upp till god förvaltning som är demokratisk, rättssäker, fri från korruption och effektiv.
Läs gärna mer om oss här.
Vår verksamhet finns i hela landet. Huvudkontoret finns i Gävle. Vi är också en beredskapsmyndighet inom sektorn ekonomisk säkerhet. Tillsammans är vi 1 500 medarbetare.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.