Publicerad: 2025-05-19

Webbredaktör, intranät till Kommunikationsavdelningen
Vårt mål är att, via ett tillgängligt och användaranpassat intranät, göra vardagen enklare för alla som är anställda inom Örebro kommun. Vi behöver nu hitta en ny kollega till vårt webbteam. En erfaren webbredaktör, med inriktning intranät, som vill ha ett kreativt och varierande jobb med kompetenta och roliga kollegor.
Om tjänsten
Som webbredaktör är du anställd på Örebro kommuns kommunikationsavdelning, som ger ett samlat stöd runt kommunikation och kommunvägledning. Vår övergripande uppgift är att utveckla organisationens kommunikativa förmåga, med utgångspunkt i kommunledningens mål, verksamhetsnytta och medborgarnas/medarbetarnas behov.
Örebro kommuns webbarbete utgår från ett behovsdrivet förhållningssätt där användaren står i fokus. Som intranätredaktör håller du, tillsammans med kollegor, ihop och driver utvecklingen av innehållet på intranätet, som är navet för Örebro kommuns interna information. Du finns i en kreativ miljö och har ett löpande samt nära samarbete med övriga kollegor inom våra webbredaktioner. Du kommer även att jobba nära övriga roller inom Kommunikationsavdelningen samt kommunens övriga verksamheter.
Exempel på arbetsuppgifter:
• publicering på intranätet
• analys och uppföljning av befintliga webbsidor/innehåll
• behovsanalys inför nya webbsidor och nytt innehåll
• test av ny webbfunktionalitet
• ingå i intranätredaktionen och dess löpande arbete och möten
• omvärldsbevakning
• support och utbildningar till lokala publicerare
• vid behov ingå i team inom kommunikationsavdelningen, förvaltningen eller andra kommunala verksamheter (exempelvis vid kris)
Om arbetsplatsen
Hos oss teamar du med andra roller för att hitta den allra bästa webblösningen på kommunikationsutmaningar, med användarnas behov i fokus. Vårt kontor finns i fräscha lokaler i centrala Örebro (Citypassagen, ett stenkast från Örebro central), men vårt uppdrag innebär även intressanta möten på andra platser runtom i staden. Vi ger möjlighet till distansarbete i viss omfattning och har flexibel arbetstid (årsarbetstid). Vidare tycker vi att en hållbar arbetsmiljö och arbetsbelastning är en självklarhet på en modern arbetsplats. Det och att kunna skratta ihop med sina kollegor och utvecklas och trivas på jobbet. Vi ser fram mot din ansökan!
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.
Kvalifikationer
För att passa i webbredaktörsrollen hos oss bör du vara strukturerad, initiativrik, kreativ och ha god samarbetsförmåga, både när du ingår i team med de närmaste kollegorna och i kontakt med kommunens övriga verksamheter.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Krav:
• högskole-/universitetsutbildning om minst 180 hp inom kommunikation/webb, eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• flerårig erfarenhet av att jobba som webbredaktör eller webbkommunikatör
• erfarenhet av webbanalys och användartester
• god kommunikativ förmåga i såväl tal som skrift (svenska)
• erfarenhet av webbpublicering via CMS
Meriterande:
• erfarenhet av kommunikationsarbete i offentlig verksamhet
• erfarenhet av uppdrag inom internkommunikation
• erfarenhet av webbpublicering i Sitevision (vårt CMS)
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 8 juni.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Om tjänsten
Som webbredaktör är du anställd på Örebro kommuns kommunikationsavdelning, som ger ett samlat stöd runt kommunikation och kommunvägledning. Vår övergripande uppgift är att utveckla organisationens kommunikativa förmåga, med utgångspunkt i kommunledningens mål, verksamhetsnytta och medborgarnas/medarbetarnas behov.
Örebro kommuns webbarbete utgår från ett behovsdrivet förhållningssätt där användaren står i fokus. Som intranätredaktör håller du, tillsammans med kollegor, ihop och driver utvecklingen av innehållet på intranätet, som är navet för Örebro kommuns interna information. Du finns i en kreativ miljö och har ett löpande samt nära samarbete med övriga kollegor inom våra webbredaktioner. Du kommer även att jobba nära övriga roller inom Kommunikationsavdelningen samt kommunens övriga verksamheter.
Exempel på arbetsuppgifter:
• publicering på intranätet
• analys och uppföljning av befintliga webbsidor/innehåll
• behovsanalys inför nya webbsidor och nytt innehåll
• test av ny webbfunktionalitet
• ingå i intranätredaktionen och dess löpande arbete och möten
• omvärldsbevakning
• support och utbildningar till lokala publicerare
• vid behov ingå i team inom kommunikationsavdelningen, förvaltningen eller andra kommunala verksamheter (exempelvis vid kris)
Om arbetsplatsen
Hos oss teamar du med andra roller för att hitta den allra bästa webblösningen på kommunikationsutmaningar, med användarnas behov i fokus. Vårt kontor finns i fräscha lokaler i centrala Örebro (Citypassagen, ett stenkast från Örebro central), men vårt uppdrag innebär även intressanta möten på andra platser runtom i staden. Vi ger möjlighet till distansarbete i viss omfattning och har flexibel arbetstid (årsarbetstid). Vidare tycker vi att en hållbar arbetsmiljö och arbetsbelastning är en självklarhet på en modern arbetsplats. Det och att kunna skratta ihop med sina kollegor och utvecklas och trivas på jobbet. Vi ser fram mot din ansökan!
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.
Kvalifikationer
För att passa i webbredaktörsrollen hos oss bör du vara strukturerad, initiativrik, kreativ och ha god samarbetsförmåga, både när du ingår i team med de närmaste kollegorna och i kontakt med kommunens övriga verksamheter.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Krav:
• högskole-/universitetsutbildning om minst 180 hp inom kommunikation/webb, eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• flerårig erfarenhet av att jobba som webbredaktör eller webbkommunikatör
• erfarenhet av webbanalys och användartester
• god kommunikativ förmåga i såväl tal som skrift (svenska)
• erfarenhet av webbpublicering via CMS
Meriterande:
• erfarenhet av kommunikationsarbete i offentlig verksamhet
• erfarenhet av uppdrag inom internkommunikation
• erfarenhet av webbpublicering i Sitevision (vårt CMS)
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 8 juni.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter