Publicerad: 2025-05-20

Handläggare - arbeta med säkerhetspolisfrågor vid Polisenheten
Polisenheten, Justitiedepartementet
Vill du ha en vardag i händelsernas centrum och bidra med din handläggarkompetens inom Säkerhetspolisens frågor? Vi erbjuder dig ett spännande och utmanande arbete med stort ansvar där du får möjlighet att bidra till departementets utveckling och biträda regeringen i att förverkliga sin politik.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som handläggare på polisenheten kommer du i huvudsak handlägga frågor som rör regeringens styrning av Säkerhetspolisen. Det handlar om såväl operativa som strategiska frågor, kopplade till ideologiskt motiverade aktörer, hotet från statliga aktörer, cyberfrågor och säkerhetsskydd. Din vardag kommer att vara omvärldsstyrd och du kommer ha ett starkt fokus på att analysera och leverera snabba och högkvalitativa underlag i säkerhetspolisiära frågor. Du arbetar i ett högt tempo med fokus på problemlösning och leverans.
Arbetet är gränsöverskridande. Du har därmed täta kontakter med andra relevanta enheter inom Regeringskansliet, andra myndigheter och ibland även andra staters motsvarigheter. Arbetet kan också innebära att utveckla och driva regeringens ståndpunkt i internationella fora, företrädelsevis EU.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se
Din bakgrund
Du har en akademisk examen eller annan jämförlig utbildning. Du har även erfarenhet av arbete vid Säkerhetspolisen och har god kunskap om Säkerhetspolisens verksamhet. Det är meriterande om du har erfarenhet från arbete i Regeringskansliet eller på strategisk nivå vid annan statlig myndighet. Det är även meriterande om du har erfarenhet av EU-arbete.
Du behöver kunna uttrycka dig mycket väl i tal och skrift både på svenska och engelska.
Dina egenskaper
För att trivas i rollen som handläggare på polisenheten behöver du kunna planera, strukturera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du är kommunikativ, har ett starkt driv och har en välutvecklad analysförmåga. Du har en mycket god samarbetsförmåga och har lätt för att skapa och upprätthålla kontakter. Från tid till annan bedrivs arbetet med hög intensitet och under tidspress vilket ställer stora krav både på din förmåga att arbeta snabbt, med bibehållen kvalitet, samt med en förmåga att växla mellan operativa och strategiska frågor. En hög integritet och ett mycket gott omdöme är en förutsättning.
Övrigt
Vi erbjuder en tillfällig anställning som ämnessakkunnig under två år. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder är du välkommen att kontakta enhetschef Peter Bringle eller rekryteringsspecialist Siri Hågefalk. Fackliga kontaktpersoner är Klara Hedlund för Saco och Catharina de Grad för ST. Samtliga nås via Regeringskansliets växel på telefon 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 3:e juni 2025.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Justitiedepartementet ansvarar för rättsväsendets myndigheter, bland andra polisen, åklagarna, domstolarna och kriminalvården. Departementet ansvarar också för migrationsfrågor. Lagstiftningen inom statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt ligger inom departementets ansvarsområde.
Vill du ha en vardag i händelsernas centrum och bidra med din handläggarkompetens inom Säkerhetspolisens frågor? Vi erbjuder dig ett spännande och utmanande arbete med stort ansvar där du får möjlighet att bidra till departementets utveckling och biträda regeringen i att förverkliga sin politik.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som handläggare på polisenheten kommer du i huvudsak handlägga frågor som rör regeringens styrning av Säkerhetspolisen. Det handlar om såväl operativa som strategiska frågor, kopplade till ideologiskt motiverade aktörer, hotet från statliga aktörer, cyberfrågor och säkerhetsskydd. Din vardag kommer att vara omvärldsstyrd och du kommer ha ett starkt fokus på att analysera och leverera snabba och högkvalitativa underlag i säkerhetspolisiära frågor. Du arbetar i ett högt tempo med fokus på problemlösning och leverans.
Arbetet är gränsöverskridande. Du har därmed täta kontakter med andra relevanta enheter inom Regeringskansliet, andra myndigheter och ibland även andra staters motsvarigheter. Arbetet kan också innebära att utveckla och driva regeringens ståndpunkt i internationella fora, företrädelsevis EU.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se
Din bakgrund
Du har en akademisk examen eller annan jämförlig utbildning. Du har även erfarenhet av arbete vid Säkerhetspolisen och har god kunskap om Säkerhetspolisens verksamhet. Det är meriterande om du har erfarenhet från arbete i Regeringskansliet eller på strategisk nivå vid annan statlig myndighet. Det är även meriterande om du har erfarenhet av EU-arbete.
Du behöver kunna uttrycka dig mycket väl i tal och skrift både på svenska och engelska.
Dina egenskaper
För att trivas i rollen som handläggare på polisenheten behöver du kunna planera, strukturera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du är kommunikativ, har ett starkt driv och har en välutvecklad analysförmåga. Du har en mycket god samarbetsförmåga och har lätt för att skapa och upprätthålla kontakter. Från tid till annan bedrivs arbetet med hög intensitet och under tidspress vilket ställer stora krav både på din förmåga att arbeta snabbt, med bibehållen kvalitet, samt med en förmåga att växla mellan operativa och strategiska frågor. En hög integritet och ett mycket gott omdöme är en förutsättning.
Övrigt
Vi erbjuder en tillfällig anställning som ämnessakkunnig under två år. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder är du välkommen att kontakta enhetschef Peter Bringle eller rekryteringsspecialist Siri Hågefalk. Fackliga kontaktpersoner är Klara Hedlund för Saco och Catharina de Grad för ST. Samtliga nås via Regeringskansliets växel på telefon 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 3:e juni 2025.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Justitiedepartementet ansvarar för rättsväsendets myndigheter, bland andra polisen, åklagarna, domstolarna och kriminalvården. Departementet ansvarar också för migrationsfrågor. Lagstiftningen inom statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt ligger inom departementets ansvarsområde.