Publicerad: 2025-05-21

Gnestahem AB och Gnesta Förvaltnings AB söker VD

Adress

Gnesta

Anställning

Heltid

Lönetyp

Fast månads- vecko- eller timlön

I Gnesta kommun är vi 850 medarbetare som arbetar engagerat med att ge våra invånare och besökare bästa möjliga service. Hos oss är du med och bygger en attraktiv kommun där dialog, öppenhet och gott bemötande genomsyrar organisationen. Du är varmt välkommen att bli en av oss.

Gnesta kommun, med sina 11 500 invånare, ligger i Sörmland cirka 30 minuter från Stockholms central. Här finns en levande handel, ett aktivt kultur- och föreningsliv och ett rikt näringsliv. Centralorten erbjuder fjärrtåg, pendeltåg och busstrafik. Gnesta är en tillväxtkommun med stor framtidstro. En kommun där människor växer och är kreativa.

Gnestahem AB och Gnesta Förvaltnings AB är Gnesta kommuns helägda fastighetsbolag. Tillsammans äger och förvaltar bolagen ett brett bestånd av bostäder samt lokaler för skolor, förskolor, äldreboenden, idrottsanläggningar och andra samhällsviktiga verksamheter. Vi är 52 medarbetare inom området ledning, ekonomi, förvaltning, lokalvård och kundservice.

Vårt uppdrag är att erbjuda trygga, hållbara och välfungerande miljöer för både hyresgäster och kommunala verksamheter utifrån affärsmässighet och samhällsansvar. Vi befinner oss i ett spännande utvecklingsskede där strategiskt underhåll, modernisering och hållbar utveckling står i fokus. För närvarande pågår ombyggnads- och nybyggnadsprojekt framför allt inom Gnesta Förvaltnings AB.

ARBETSUPPGIFTER
Är du en klok och inspirerande ledare? Vill du leda två samhällsviktiga fastighetsbolag med fokus på hållbarhet, affärsmässighet och trygg samhällsnytta? Har du gedigen kompetens inom fastighetsekonomi, ett starkt intresse för samhällsutveckling samt förståelse för förutsättningarna att verka inom en kommunal koncern?
Då kan du vara den vi söker!

Som VD har du det övergripande ansvaret för båda bolagens verksamhet, strategiska utveckling och resultat. Du rapporterar till respektive bolagsstyrelse och leder arbetet utifrån fastställda mål, ägardirektiv och samhällsuppdrag. Du behöver kunna navigera mellan de bägge bolagens uppdrag och ha förståelse för deras delvis olika karaktär. På uppdrag av kommunens tredje dotterbolag, Gnesta Centrumfastigheter AB, utför organisationen tjänster inom fastighetsförvaltning och ekonomi. På sikt kan det bli aktuellt att ta ett större ansvar även för det bolaget.

Du blir en nyckelperson i att förena ekonomisk styrning med samhällsnyttiga mål och skapar genom ditt ledarskap goda förutsättningar för långsiktig hållbarhet och kvalitet. Det är viktigt att fortsätta utvecklingen av en stark företagskultur och skapa goda förutsättningar för medarbetarna.

Vidare ansvarar du för samordning av bolagens resurser och ska tillsammans med övriga medarbetare, utveckla och förvalta bolagens samtliga fastigheter med fokus på långsiktig styrning och effektiv förvaltning. Det innebär att upprätthålla goda relationer mellan ägare och bolagen och därigenom skapa effektiva, gemensamma processer och bästa möjliga mervärde för såväl bolagen som kommunen. Bolagen ska vara proaktiva och erbjuda kommunen nya grepp och lösningar, samt vara en inspiratör och rådgivare.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har ett klokt och inspirerande ledarskap och har ett prestigelöst förhållningssätt. Du trivs i olika förhandlingssituationer och har en strategisk och affärsmässig hållning med förmåga att balansera ekonomiska mål med samhällsansvar. Du rör dig enkelt mellan strategiskt och operativt arbete. Som person är du trygg i dig själv och har förmågan att hitta kreativa lösningar. Du är lyhörd och en duktig relationsbyggare och kommunikatör. Vidare är du beslutsför, duktig på att delegera samt har god prioriteringsförmåga och genomförandekraft. Administrativ kompetens och kapacitet att belysa och bereda frågor

Vi ser gärna att du har:
• Relevant akademisk utbildning eller motsvarande kunskaper som arbetsgivaren finner likvärdiga
• Flera års relevant erfarenhet inom fastighetsbranschen
• Erfarenhet från ledande befattningar med personalansvar
• Erfarenhet av strategi- och budgetansvar samt erfarenhet av att vara medlem i ledningsgrupp
• Stark kompetens inom fastighetsekonomi
• Intresse för hållbar utveckling, digitalisering och framtidens boende
• Förståelse för och gärna erfarenhet av att leda i en politiskt styrd organisation
• Ett brett kontaktnät inom fastighetssektorn

Meriterande är erfarenhet av förnyelse- och nybyggnationsprojekt samt erfarenhet av Lagen om offentlig upphandling.

ÖVRIGT
För mer information och ansökan

Om du vill veta mer om tjänsten eller initialt anmäla intresse är du välkommen att kontakta respektive styrelseordförande alternativt VD i Gnesta Kommunkoncern AB.
Vi behandlar ansökningarna löpande så sök snarast, dock senast sista ansökningsdag. Alla ansökningar behandlas givetvis konfidentiellt.
Eventuellt kommer rekryteringen kompletteras med djupintervju och/eller test via extern konsult.
Ansök

Redo för nästa steg i karriären?

Hjälp mig hitta jobb

Rekommenderade jobb i Gnesta

Populära jobb i Gnesta