Publicerad: 2025-05-21

Lägesbildsoperatörer till Regionledningscentralen (RLC)
Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
Regionledningscentralen i region Stockholm ansvarar för polisens ingripandeverksamhet i hela regionen och är en sektion vid operativa enheten. På regionledningscentralen hanteras, bedöms och prioriteras inkommande telefonsamtal och radioanrop. Verksamheten vid regionledningscentralen präglas av ett tydligt medborgarperspektiv där regionledningscentralen ska upprätthålla en mycket hög tillgänglighet i ärenden som kräver omedelbara eller skyndsamma polisingripanden och en hög tillgänglighet i övriga ärenden.
Gruppen för operativ lägesbild tillhör sektionen operativ ledning. Sektionen består av vakthavande befäl, regionala insatsledare, stabsgruppen och gruppen för operativ lägesbild. Sektionen har ansvar för prioritering och arbetsledning av all operativ verksamhet. Lägesbildsgruppen har ansvar för att upprätthålla en god lägesbild av vad som händer i regionen, för stunden, framåtblickande och i förväg kända händelser.
Arbetsbeskrivning
Som lägesbildsoperatör överblickar och ansvarar du för att hålla ihop den regionala lägesbilden samt förväntas kunna sammanfatta den i olika tidsskalor. Du ansvarar även för att vid behov visualisera och hålla samman lägesbilden inom ett särskilt område, vilket innebär att du följer händelseutvecklingen i nära samverkan med andra funktioner.
I det vardagliga arbetet hanterar du stora flöden av information i olika former, som ställer krav på en fallenhet för att se samband mellan olika situationer och aktörer samt vilka historiska händelser som kan ha påverkan. Informationen behöver sedan värderas, prioriteras, visualiseras och sedan kunna presenteras.
Tyngdpunkten i arbetet ligger på att samla in, sammanställa och presentera, men även att kunna plocka ut den mest relevanta informationen och utifrån det presentera ett bra beslutsunderlag.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
- Godkänd gymnasieexamen, alternativt arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig för rollen
- Minst 1 års arbetslivserfarenhet eller annan sysselsättning som arbetsgivaren bedömer som relevant
- Goda datorkunskaper samt god förmåga att lära dig nya datasystem
- Mycket god förmåga att kommunicera i tal och skrift på svenska
- God förståelse och muntlig kunskap i engelska
- Svenskt medborgarskap
Det är meriterande om du även har:
- Relevant arbetslivserfarenhet från myndighet
- Erfarenhet av arbete som kräver hög simultanförmåga som arbetsgivaren bedömer relevant
- Erfarenhet av att visualisera och dokumentera information digitalt
- Tidigare arbetslivserfarenhet av liknande uppgifter
- Erfarenhet av arbete organiserat som stab enligt NATO standard
Personliga egenskaper
Uppdraget växlar ofta i intensitet och du kommer att hantera olika arbetsuppgifter parallellt. Att du kan prioritera dina arbetsuppgifter, är stresstålig och flexibel är därför viktigt. Då du snabbt kommer behöva ta in information och sätta dig in i komplexa situationer behöver du besitta en god problemlösningsförmåga.
Arbetet ställer även krav på en god simultankapacitet då du kommer ta in information via telefon eller annan kommunikation och samtidigt hantera olika dataprogram samt bedöma informationen du får till dig.
Arbetsplatsen är prestigelös och det händelsestyrda arbetet bygger på ett väl fungerande samarbete, både internt och externt. Vi förväntar oss därför att du har en positiv attityd och en god samarbetsförmåga.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning, provanställning på 6 månader tillämpas
Arbetsort: Stockholm, Kungsholmen
Arbetstid: Arbetet bedrivs i skift på dygnets alla timmar, under årets alla veckor. Vilket innebär arbete på dagtid, kvällstid, natt och helger.
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare/Polisassistent
Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryteringsprocesser. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV samt besvara ett antal urvalsfrågor som baseras på kravprofilen för aktuell rekrytering, där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer. Du kan se den fullständiga kravprofilen i jobbannonsen och att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Som en del av urvalsförfarandet kommer eventuella tester, arbetsprov och intervjuer att genomföras från v. 24
Välkommen med din ansökan i form av CV och besvarade urvalsfrågor som du finner nedan via e-post till jobb.stockholm@polisen.se senast den 3 juni 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A313.417/2025 i mailets ärendemening.
Urvalsfrågor som ska besvaras för att ansökan ska ses som komplett:
Krav:
- Har du en godkänd gymnasieexamen, alternativt arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig för rollen?
- Har du minst 1 års arbetslivserfarenhet eller annan sysselsättning som arbetsgivaren bedömer som relevant? Om ja, berätta vad.
- Har du goda datorkunskaper samt god förmåga att lära dig nya datasystem?
- Har du mycket god förmåga att kommunicera i tal och skrift på svenska?
- Har du god förståelse och muntlig kunskap i engelska?
- Har du svenskt medborgarskap?
Meriter för rollen:
- Har du relevant arbetslivserfarenhet från myndighet?
- Har du erfarenhet av arbete som kräver hög simultanförmåga som arbetsgivaren bedömer relevant?
- Har du erfarenhet av att visualisera och dokumentera information digitalt?
- Har du tidigare arbetslivserfarenhet av liknande uppgifter?
- Har du erfarenhet av arbete organiserat som stab enligt NATO standard?
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Ansök via e-post till jobb.stockholm@polisen.se