Publicerad: 2025-05-22
ArkDes söker en projektledare till publika enheten
ArkDes är Sveriges nationella centrum för arkitektur och design och är en statlig myndighet. Vi är ett museum, ett kunskapscenter och en arena för debatt och diskussion om framtidens arkitektur och design. Vi bjuder in allmänheten till att reflektera, debattera och påverka designens och arkitekturens roll i samhället. Totalt arbetar ca 35 medarbetare på myndigheten som är belägen på Skeppsholmen i Stockholm. Du blir en del av ett engagerat team med bred kompetens inom publik verksamhet, programplanering, kommunikation och digital utveckling.
ArkDes söker nu en erfaren och driven projektledare som är en stjärna på såväl sociala medier som att leda projekt för att stärka vår publika verksamhet under hösten 2025. Uppdraget är en särskild visstidsanställning som sträcker sig som längst tom 2025-12-31.
Arbetsuppgifter
Som projektledare på den publika enheten får du ett spännande uppdrag i gränslandet mellan digital kommunikation, programproduktion och samhällsfrågor. Du ansvarar för att lyfta ArkDes närvaro i sociala medier både operativt och strategiskt, och planerar och genomför program samt stöttar i projekt så som konferenser och utställningar.
Arbetsuppgifterna innebär att du bland annat:
• Deltar i strategisk planering av digital kommunikation
• Tar fram innehåll till sociala medier: texter, bildidéer, videoinslag, reels och stories.
• Publicerar, följer upp och analyserar våra sociala medier-kanaler,
• Planerar, producerar och samordnar projekt genom att:
- Leda projektarbete med program och utställning
- Ta fram projektplan med tillhörande tidplan och budget inklusive körschema,
- Föra dialog med externa konsulter,
- Ta in offerter och estimera budget för teknik och tillhörande tjänster.
• Samverkar med kollegor inom ArkDes samtliga enheter
Utbildning och erfarenhet
Du har avslutad eftergymnasial utbildning inom relevant ämnesområde, eller annan utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Utöver detta har du ett par års dokumenterad erfarenhet av liknande roller, dvs projektledning av evenemangsproduktion och/eller publika aktiviteter i kombination med arbete med sociala medier, inklusive planering, publicering och analys. Har du tidigare erfarenhet av att arbeta i WordPress, Mailchimp, Confetti, META och LinkedIn är detta mycket meriterande.
För att lyckas i rollen tror vi även att du har en mycket god förmåga att uttrycka dig, i synnerhet vad gäller att skriva målgruppsanpassade texter för digitala kanaler, samt förmåga att tänka både strategiskt och kreativt kring innehåll och publikdialog. Då rollen kräver stor leveranssäkerhet bör du trivas med att arbeta mot fastslagna mål och ha en mycket god förmåga att balansera kvalitet och kvantitet. Vidare kan du planera, strukturera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt samt ha förmågan att med lätthet sätta dig in i nya saker. Då rollen kräver många kontakter, såväl inom som utanför organisationen, ställer vi höga krav på din samarbetsförmåga och förmågan att skapa goda relationer.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Arbetstid/anställningsvillkor
Tjänsten är en särskild visstidsanställning om ca 4 månader. Tillträde enligt överenskommelse, men önskvärt med start kring den 25 augusti.
Ansökan
Ansökan ska vara ArkDes tillhanda senast den 9 juni, 2025. Ange diarienr AM2025-97 i din ansökan.
Kontaktpersoner
Upplysningar lämnas av Helene Andersson, enhetschef för den publika enheten. Fackliga företrädare är Adolfo Vega och Stefan Mossfeldt för ST och Johanna Fogel för SACO-S. Samtliga nås via vår växel på telefon: 08-520 23 500.
ArkDes söker nu en erfaren och driven projektledare som är en stjärna på såväl sociala medier som att leda projekt för att stärka vår publika verksamhet under hösten 2025. Uppdraget är en särskild visstidsanställning som sträcker sig som längst tom 2025-12-31.
Arbetsuppgifter
Som projektledare på den publika enheten får du ett spännande uppdrag i gränslandet mellan digital kommunikation, programproduktion och samhällsfrågor. Du ansvarar för att lyfta ArkDes närvaro i sociala medier både operativt och strategiskt, och planerar och genomför program samt stöttar i projekt så som konferenser och utställningar.
Arbetsuppgifterna innebär att du bland annat:
• Deltar i strategisk planering av digital kommunikation
• Tar fram innehåll till sociala medier: texter, bildidéer, videoinslag, reels och stories.
• Publicerar, följer upp och analyserar våra sociala medier-kanaler,
• Planerar, producerar och samordnar projekt genom att:
- Leda projektarbete med program och utställning
- Ta fram projektplan med tillhörande tidplan och budget inklusive körschema,
- Föra dialog med externa konsulter,
- Ta in offerter och estimera budget för teknik och tillhörande tjänster.
• Samverkar med kollegor inom ArkDes samtliga enheter
Utbildning och erfarenhet
Du har avslutad eftergymnasial utbildning inom relevant ämnesområde, eller annan utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Utöver detta har du ett par års dokumenterad erfarenhet av liknande roller, dvs projektledning av evenemangsproduktion och/eller publika aktiviteter i kombination med arbete med sociala medier, inklusive planering, publicering och analys. Har du tidigare erfarenhet av att arbeta i WordPress, Mailchimp, Confetti, META och LinkedIn är detta mycket meriterande.
För att lyckas i rollen tror vi även att du har en mycket god förmåga att uttrycka dig, i synnerhet vad gäller att skriva målgruppsanpassade texter för digitala kanaler, samt förmåga att tänka både strategiskt och kreativt kring innehåll och publikdialog. Då rollen kräver stor leveranssäkerhet bör du trivas med att arbeta mot fastslagna mål och ha en mycket god förmåga att balansera kvalitet och kvantitet. Vidare kan du planera, strukturera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt samt ha förmågan att med lätthet sätta dig in i nya saker. Då rollen kräver många kontakter, såväl inom som utanför organisationen, ställer vi höga krav på din samarbetsförmåga och förmågan att skapa goda relationer.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Arbetstid/anställningsvillkor
Tjänsten är en särskild visstidsanställning om ca 4 månader. Tillträde enligt överenskommelse, men önskvärt med start kring den 25 augusti.
Ansökan
Ansökan ska vara ArkDes tillhanda senast den 9 juni, 2025. Ange diarienr AM2025-97 i din ansökan.
Kontaktpersoner
Upplysningar lämnas av Helene Andersson, enhetschef för den publika enheten. Fackliga företrädare är Adolfo Vega och Stefan Mossfeldt för ST och Johanna Fogel för SACO-S. Samtliga nås via vår växel på telefon: 08-520 23 500.