Publicerad: 2025-05-26

Öppenvårdschef
Nu har du chansen att vara med på en förändringsresa och bygga en förvaltning!
Till hösten kommer utförarverksamheten vara organiserad under en erfaren sektionschef. Öppenvårdschefen kommer arbeta nära sektionschef men också en chefskollega som ansvarar för arbetsmarknadsavdelningen. Tillsammans utgör ni ledningsgruppen för sektionen utförarverksamheten.
Framåt kommer stort fokus ligga på att bygga upp en enhet som uppfyller öppenvårdens mål:
- Öppenvårdsinsatser ska leda till stabilitet, främja en positiv utveckling och stärka individens egen förmåga till självständighet och egen försörjning.
- Barn och ungdomars utveckling ska främjas genom att tidigt förebygga och behandla problem som kan uppstå i olika relationer som är betydelsefulla i individens vardag. Genom arbete med tidiga insatser och samverkan ska onödiga konflikter förhindras och negativa konsekvenser minska.
- Genom stöd- och behandlingsinsatser till vuxna, med riskbruk, skadligt bruk och beroende av substanser och/eller spel om pengar och personer som upplever eller utövar våld i en nära relation, ska en väg till en hållbar livssituation, ett självständigt liv och förmåga till egen försörjning främjas.
Vill du vara en nyckelfunktion i en förvaltning som lyfter varandra och präglas av mod, handlingskraft och nyfikenhet? Välkommen med din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
I rollen som enhetschef ansvarar du för ekonomi, personal, verksamhet och omvärldsbevakning inom området. Du säkerställer en kostnadseffektiv verksamhet som uppfyller enheten och förvaltningens mål. Som ledare skapar du förutsättningarna för medarbetarna att lyckas och utvecklas i sina roller. Enheten består av två grupper, öppenvård barn och unga samt öppenvård vuxen. Totalt är det 16 medarbetare. Du leder och utveckla enheterna att möta nya behov och förutsättningar och vi ska tillsammans inom förvaltningen och externa aktörer förbereda för framtidens socialtjänst.
Som enhetschef får du stöd från en erfaren ledningsgrupp som arbetar tillsammans för att skapa goda förutsättningar för verksamheten. Du har möjlighet att påverka både verksamhetens utveckling och individernas livssituation genom att driva långsiktiga lösningar. Som en del av kommunens ledningsgrupp får du en central roll i att forma framtidens öppenvård, samtidigt som du bidrar till kommunens ambition att ligga i framkant med innovativa och effektiva insatser.
Utöver detta får du tillgång till flera interna stödfunktioner, såsom ekonomi, HR, kommunikationsstöd och säkerhetssamordning. Dessa resurser finns för att ge dig och dina medarbetare de rätta verktygen för att hantera de utmaningar som kan uppstå i arbetet.
OM ARBETSPLATSEN
Individ- och arbetsmarknadsförvaltningen är en av de sju förvaltningarna i Tranås kommun och bildades vid årsskiftet som en ny, samlad enhet. Förvaltningen omfattar myndighets- och öppenvårdsarbete för barn, unga och vuxna, försörjningsstöd, arbetsmarknadsavdelningen samt vuxenutbildning. Målet är att arbeta mer tvärprofessionellt och skapa ett helhetsperspektiv för de medborgare vi möter, för att på bästa sätt kunna ge stöd och skapa nytta i vårt gemensamma uppdrag. För att effektivisera arbetet och stärka samarbetet har förvaltningen delats upp i tre sektioner:
- Sektion för myndighetsutövning
- Sektion för utförarverksamhet
- Sektion för vuxenutbildning
Dessa sektioner samarbetar nära för att säkerställa en sammanhållen och kvalitativ service för invånarna. Sektionen utförarverksamheten består av två enheter, öppenvården och arbetsmarknadsavdelningen.
VEM SÖKER VI?
Vi söker dig som har erfarenhet av ledarrollen i uppdraget som chef, samordnare, arbetsledare eller annan arbetsledarfunktion. Du har en relevant akademisk utbildning inom det humanistiska området, exempelvis socionom eller beteendevetare.
För att vara framgångsrik i rollen bör du vara:
- En ledare: I rollen som ledare skapar du engagemang och delaktighet. Du leder, motiverar och förser andra med befogenheter som krävs för att effektivt nå gemensamma mål. Du samordnar grupper och blir en referenspunkt för andra.
- Strategisk: Du har en välutvecklad förmåga att kombinera operativt fokus med strategisk planering. Detta innebär att du kan säkerställa att det dagliga arbetet fungerar effektivt samtidigt som du utvecklar långsiktiga lösningar som både möter målgruppen behov och beaktar kommunens resurser.
- Engegerad: Du har förmåga att arbeta hårt och lägga ner tid, energi och engagemang på ditt arbete.
- Relationsskapande: I denna roll krävs en god förmåga att bygga nätverk med olika aktörer på marknaden. Du är utåtriktad och socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang och skapar och underhåller relationer.
- Handlingskraftig: Du är handlingskraftig och trivs med att ta ansvar. Din förmåga att fatta beslut som både är rättvisa och effektiva kommer att vara avgörande för att skapa en stabil och utvecklande arbetsmiljö för både medarbetare och målgruppen.
- Strukturerad och kvalitetsmedveten: Du bygger upp en fungerande verksamhet och planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du sätter upp och håller tidsramar. Du är noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
LÖN OCH FÖRMÅNER
I Tranås kommun tillämpar vi individuell lönesättning.
Tranås kommun arbetar ständigt för att öka våra medarbetares välbefinnande. Läs mer om våra förmåner HÄR.
ANSÖKAN
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Tranås kommun använder vi rekryteringsverktyget Talent Recruiter. Vi ber dig därför skicka in din ansökan via Talent Recruiter genom att klicka på ansökningslänken i annonsen.
Varmt välkommen med din ansökan!