Publicerad: 2025-05-28

Logotyp

Business controller

Anställning

Heltid

Lönetyp

Fast månads- vecko- eller timlön

Arbetsbeskrivning

Vi söker en erfaren Business Controller för ett uppdrag med start i augusti och som sträcker sig till mars. I rollen kommer du att vara Team Lead för Business Control-teamet och ansvara för finansiell styrning och rapportering både på affärsområdesnivå och koncernnivå. Uppdraget innefattar ett brett spektrum av arbetsuppgifter – från affärsgenomgångar och budgetarbete till analyser kopplade till investeringar, prognoser och M&A. Rollen innebär ett nära samarbete med både ledning och övriga affärsenheter, och passar dig som är analytisk, strukturerad och van att arbeta i en dynamisk miljö med höga krav på kvalitet och affärsförståelse.


Ansvarsområden

Arbetsuppgifter inom Business Control:

  • Team Lead för gruppen
  • Förbereda och genomföra veckovisa affärsgenomgångar med affärsenheterna inom verksamheten
  • Förbereda och genomföra affärsgenomgångar med bolagen inom verksamheten
  • Förbereda månadsrapporter till ledningen, inklusive finansiella prognoser
  • Göra affärskalkyler för framtida investeringar
  • Ansvara för underhåll och utveckling av Power BI-tjänsten/rapporteringen
  • Utföra olika affärs- och finansiella analyser
  • Ad hoc-stöd till VD och CFO
  • Leda, samordna och sammanställa budgeten för verksamheten (september–november)

Arbetsuppgifter inom huvudkontoret/koncernfinans:

  • Förbereda och genomföra affärsgenomgångar med affärsområdena
  • Förbereda koncernens månadsrapporter till ledning, styrelse och ägare
  • Förbereda offentlig rapportering som publiceras i november och februari
  • Utföra olika affärs- och finansiella analyser, inklusive M&A-relaterade finansiella analyser och prognoser
  • Samordna och sammanställa koncernbudgeten (november–december)


Kvalifikationer

  • Minst 10 års erfarenhet av business controlling och rapportering
  • Erfarenhet av ledarskapsroller och personalansvar
  • Erfarenhet från företag ägda av private equity
  • Erfarenhet från entreprenöriella företag och snabb tillväxt
  • Erfarenhet från B2C- och B2B-tjänster (med hög andel återkommande intäkter)
  • Erfarenhet från personalintensiva verksamheter
  • Erfarenhet från koncernredovisning och förståelse för K3 och IFRS
  • Erfarenhet av kapitalmarknadsrapportering och obligationsfinansiering
  • Erfarenhet av M&A och integrationer, samt relaterad redovisning och rapportering
  • System: Excel och PowerPoint (på mycket avancerad nivå), AARO (konsolidering), Power BI
  • Flytande i svenska och engelska
  • Flexibel inställning med förmåga och intresse att fördjupa sig vid behov
  • Starka kommunikativa färdigheter
  • Nyfiken och teamorienterad personlighet


Om företaget


Randstad

På Randstad vet vi att alla människor har en plats på arbetsmarknaden. Med verksamhet över hela landet och inom alla kompetensområden hjälper vi människor att hitta ett jobb som känns bra, och där de får möjlighet att växa, utvecklas och uppnå sin fulla potential.

Med närmare 600 000 anställda i 38 länder är Randstad världsledande inom HR-tjänster, med målsättningen att bli världens främsta och mest uppskattade partner på arbetsmarknaden. Genom att kombinera vår passion för människor med kraften i dagens teknologi hjälper vi människor och företag att uppnå deras fulla potential. Vi kallar det Human Forward.
Ansök

Redo för nästa steg i karriären?

Hjälp mig hitta jobb

Rekommenderade jobb i Stockholm

Populära jobb i Stockholm