Publicerad: 2025-06-04

Socialsekreterare utredning barn
Enköpings kommun är arbetsplatsen för dig som vill vara med och skapa det långsiktigt goda samhället. Här får du möjlighet till personlig utveckling samtidigt som du får chansen att göra verklig skillnad för alla som lever och verkar i Enköping. Vi förutsätter att du är kompetent, vetgirig och redo att axla ett stort ansvar. Vilka goda idéer vill du vara med och förverkliga?
Vill du veta mer om oss som arbetsgivare? Titta in på vår jobbwebbplats: https://enkoping.se/jobb
Hos oss på Socialförvaltningen i Enköpings kommun arbetar vi tillsammans för att hjälpa Enköpingsbor som på olika sätt befinner sig i svåra och utsatta livssituationer.
Vi har en nära ledning och arbetar hela tiden aktivt med utveckling av organisationen. Som grund i vårt förhållningssätt har vi valt att ha motiverande samtal (MI) för dem vi är till för. En del av vår ledningsstruktur är att vi arbetar i tvärteam mellan avdelningarna. Med cirka 160 medarbetare på förvaltningen har vi goda förutsättningar för en välfungerande intern samverkan.
För oss är du som medarbetare vår viktigaste resurs och vi vill att du ska trivas på din arbetsplats. Vi är varandras arbetsmiljö och strävar efter ett klimat som präglas av våra värdeord: ansvar, delaktighet, utveckling, rättssäkerhet, samverkan och bemötande.
ARBETSUPPGIFTER
Socialsekreterare barn utredning, omställnings socionom !
Välkommen till en Socialförvaltning i framkant och ett team som arbetar med att utreda barn och unga där trivseln är hög och arbetet viktigt!
Ett team där vi sedan flertal år tillbaka arbetar med förändrat arbetssätt och omställning inför en tillgänglig Socialtjänst , en ny socialtjänstlag. Vill du veta mer om vårt utvecklingsarbete hittar du bland annat oss här på LinkedIn:
www.linkedin.com/in/maria-lundgren-3b189b15b
Ann-Marie Nilsson | LinkedIn
Vi söker en socialsekreterare till vårt Barn Utrednings team inom socialförvaltningen i Enköping som ska arbeta tillsammans med kollegorna i förvaltningen med handläggning av barnärenden.
Vi har skapat så kallade inriktnings team i vår förvaltningen, vi är indelade i ett första linjen, andra linjen, Utrednings team våld ( UTV) och något vi kallar FBI som är en fördjupad utredningsmetodik i hemmet. Den här tjänsten är främst riktad emot andra linjens där vi ser stora utvecklingsmöjligheter.
En tillgänglig socialtjänst där utredningarna är tillsammans med människor vi möter och där vi använder delaktigheten för att tidigt tillsätta insatser. Det kräver sin utredare som är beredd att avsluta utredning och prova insats. Vi tror därför att du är innovativ, utvecklings benägen och angelägen om att hitta nya arbetssätt som ger barnen de insatser som de behöver. Vi tror att du behöver vara en van utredare , men viktigast av allt är att du är beredd att tänka nytt och dela med dej av det till detta innovativa team.
Du får förutom fantastiska kollegor i hela förvaltningen, en god introduktion för våra nyanställda, den som är ny har en mentor i sin arbetsgrupp och vi arbetar med medhandläggarskap i våra ärenden. Vi erbjuder fortbildning och kompetens där samtliga medarbetare bereds möjlighet att gå Freda utbildning och MI grundutbildning. MI är en del av vårt värdegrundade förhållningsätt och vi tränar återkommande MI tillsammans. Vägledning och stöd av arbetsledare sker i grupp och enskilt och vi har handledning regelbundet. Arbetsledare i Socialförvaltningen använder sig av och får utbildning i utvecklande ledarskap och coachande ledarskap som arbetssätt för att stödja och leda medarbetare.
Vi söker dej som liksom vi anser att möta barn är bland det viktigaste sociala arbete som finns. Du behöver vara socionom eller ha en annan akademisk utbildning som har validerats likvärdig av Socialhögskolan. Vi ser gärna att du har erfarenhet av socialt arbete.
KVALIFIKATIONER
Socionom
Du tar initiativ, sätter gärna igång aktiviteter och når resultat.
Du är trygg, stabil och har självinsikt. Du skiljer på det personliga och professionella och agerar på ett sätt som är anpassat till situationen.
Du samarbetar bra med andra människor och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du lyssnar, kommunicerar och löser samarbetssvårigheter eller konflikter på ett konstruktivt sätt.
ÖVRIGT
Varmt välkommen med din ansökan!
Det är av yttersta vikt att kunder och klienter inom socialförvaltningens verksamheter kan känna trygghet i den omsorg som kommunen har ansvar för. Därför måste du visa upp ett utdrag från belastningsregistret innan erbjudande om anställning. Handläggningstiden för ett utdrag är cirka tre veckor och du beställer det själv via polisens webbplats. Beställ gärna utdraget samtidigt som du skickar in din ansökan så att du har allting klart om du går vidare i rekryteringsprocessen. Har du redan ett utdrag får det inte vara äldre än ett år.
Beställ ditt utdrag från belastningsregistret på polisens webbplats här:
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/
Vi använder verksamhetssystemet Life Care. Av säkerhetsskäl kräver Life Care att alla som använder systemet loggar in med e-legitimationen Freja eID+. För att du som anställd ska kunna använda systemet behöver du skaffa Freja eID+. Du får mer information vid en eventuell intervju.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken för ansökan.
Dina ansökningshandlingar omfattas av offentlighetsprincipen och kan därför komma att lämnas ut som allmän handling efter en sekretessprövning. Vill du veta mer om hur Enköpings kommun generellt sett hanterar personuppgifter så finns mer information på vår hemsida.
För dig som har skyddad identitet så finns information om hur du söker tjänsten här:
https://enkoping.se/underwebbar/jobb-och-karriar-i-enkoping/jobba-hos-oss/var-rekryteringsprocess.html
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Vill du veta mer om oss som arbetsgivare? Titta in på vår jobbwebbplats: https://enkoping.se/jobb
Hos oss på Socialförvaltningen i Enköpings kommun arbetar vi tillsammans för att hjälpa Enköpingsbor som på olika sätt befinner sig i svåra och utsatta livssituationer.
Vi har en nära ledning och arbetar hela tiden aktivt med utveckling av organisationen. Som grund i vårt förhållningssätt har vi valt att ha motiverande samtal (MI) för dem vi är till för. En del av vår ledningsstruktur är att vi arbetar i tvärteam mellan avdelningarna. Med cirka 160 medarbetare på förvaltningen har vi goda förutsättningar för en välfungerande intern samverkan.
För oss är du som medarbetare vår viktigaste resurs och vi vill att du ska trivas på din arbetsplats. Vi är varandras arbetsmiljö och strävar efter ett klimat som präglas av våra värdeord: ansvar, delaktighet, utveckling, rättssäkerhet, samverkan och bemötande.
ARBETSUPPGIFTER
Socialsekreterare barn utredning, omställnings socionom !
Välkommen till en Socialförvaltning i framkant och ett team som arbetar med att utreda barn och unga där trivseln är hög och arbetet viktigt!
Ett team där vi sedan flertal år tillbaka arbetar med förändrat arbetssätt och omställning inför en tillgänglig Socialtjänst , en ny socialtjänstlag. Vill du veta mer om vårt utvecklingsarbete hittar du bland annat oss här på LinkedIn:
www.linkedin.com/in/maria-lundgren-3b189b15b
Ann-Marie Nilsson | LinkedIn
Vi söker en socialsekreterare till vårt Barn Utrednings team inom socialförvaltningen i Enköping som ska arbeta tillsammans med kollegorna i förvaltningen med handläggning av barnärenden.
Vi har skapat så kallade inriktnings team i vår förvaltningen, vi är indelade i ett första linjen, andra linjen, Utrednings team våld ( UTV) och något vi kallar FBI som är en fördjupad utredningsmetodik i hemmet. Den här tjänsten är främst riktad emot andra linjens där vi ser stora utvecklingsmöjligheter.
En tillgänglig socialtjänst där utredningarna är tillsammans med människor vi möter och där vi använder delaktigheten för att tidigt tillsätta insatser. Det kräver sin utredare som är beredd att avsluta utredning och prova insats. Vi tror därför att du är innovativ, utvecklings benägen och angelägen om att hitta nya arbetssätt som ger barnen de insatser som de behöver. Vi tror att du behöver vara en van utredare , men viktigast av allt är att du är beredd att tänka nytt och dela med dej av det till detta innovativa team.
Du får förutom fantastiska kollegor i hela förvaltningen, en god introduktion för våra nyanställda, den som är ny har en mentor i sin arbetsgrupp och vi arbetar med medhandläggarskap i våra ärenden. Vi erbjuder fortbildning och kompetens där samtliga medarbetare bereds möjlighet att gå Freda utbildning och MI grundutbildning. MI är en del av vårt värdegrundade förhållningsätt och vi tränar återkommande MI tillsammans. Vägledning och stöd av arbetsledare sker i grupp och enskilt och vi har handledning regelbundet. Arbetsledare i Socialförvaltningen använder sig av och får utbildning i utvecklande ledarskap och coachande ledarskap som arbetssätt för att stödja och leda medarbetare.
Vi söker dej som liksom vi anser att möta barn är bland det viktigaste sociala arbete som finns. Du behöver vara socionom eller ha en annan akademisk utbildning som har validerats likvärdig av Socialhögskolan. Vi ser gärna att du har erfarenhet av socialt arbete.
KVALIFIKATIONER
Socionom
Du tar initiativ, sätter gärna igång aktiviteter och når resultat.
Du är trygg, stabil och har självinsikt. Du skiljer på det personliga och professionella och agerar på ett sätt som är anpassat till situationen.
Du samarbetar bra med andra människor och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du lyssnar, kommunicerar och löser samarbetssvårigheter eller konflikter på ett konstruktivt sätt.
ÖVRIGT
Varmt välkommen med din ansökan!
Det är av yttersta vikt att kunder och klienter inom socialförvaltningens verksamheter kan känna trygghet i den omsorg som kommunen har ansvar för. Därför måste du visa upp ett utdrag från belastningsregistret innan erbjudande om anställning. Handläggningstiden för ett utdrag är cirka tre veckor och du beställer det själv via polisens webbplats. Beställ gärna utdraget samtidigt som du skickar in din ansökan så att du har allting klart om du går vidare i rekryteringsprocessen. Har du redan ett utdrag får det inte vara äldre än ett år.
Beställ ditt utdrag från belastningsregistret på polisens webbplats här:
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/
Vi använder verksamhetssystemet Life Care. Av säkerhetsskäl kräver Life Care att alla som använder systemet loggar in med e-legitimationen Freja eID+. För att du som anställd ska kunna använda systemet behöver du skaffa Freja eID+. Du får mer information vid en eventuell intervju.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken för ansökan.
Dina ansökningshandlingar omfattas av offentlighetsprincipen och kan därför komma att lämnas ut som allmän handling efter en sekretessprövning. Vill du veta mer om hur Enköpings kommun generellt sett hanterar personuppgifter så finns mer information på vår hemsida.
För dig som har skyddad identitet så finns information om hur du söker tjänsten här:
https://enkoping.se/underwebbar/jobb-och-karriar-i-enkoping/jobba-hos-oss/var-rekryteringsprocess.html
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.