Publicerad: 2025-06-04

Logotyp

Administrativ handläggare till rättsavdelningens kansli

Adress

Malmö

Anställning

Heltid

Lönetyp

Fast månads- vecko- eller timlön

På Migrationsverket arbetar vi med en av vår tids stora samhällsfrågor – migrationen. Totalt är vi cirka 6 000 personer här, och vi har ett ovanligt viktigt jobb!




Vi söker nu en administrativ handläggare till rättsavdelningens kansli med placering i Malmö.

Hos oss får du arbeta nära chefer, verksjurister och migrationsexperter i arbetet med kvalificerad rättstillämpning och aktuella samhällsfrågor som påverkas av vad som händer i vår omvärld. Som administrativt stöd i vår verksamhet erbjuder vi ett spännande och utvecklande arbete med fokus på bibehållen god arbetsmiljö. 

Rättsavdelningen består av, förutom rättschefens kansli, tre enheter; två migrationsrättsenheter och en rättsenhet. Din placering kommer att vara i kansliet. 

Rättsavdelningen ger rättsligt stöd och styrning till hela myndigheten, ger rättsligt stöd till regeringskansliet och andra externa aktörer och företräder Migrationsverket externt. Det pågår ett kontinuerligt utvecklingsarbete inom avdelningen och vi strävar efter att till stor del arbeta tvärfunktionellt.

 

Vad gör en administrativ handläggare på rättsavdelningens kansli?

Som administrativ handläggare utgör du tillsammans med dina kollegor i kansliet ett stöd till avdelningens chefer. Arbetet innebär också att stötta och samarbeta med övriga medarbetare vid kansliet och på avdelningen. I din roll ansvarar du bland annat för bevakning och fördelning av ärenden som inkommer till enhetens gruppbrevlåda. Du är behjälplig med mötes­planering, bokningar och inköp, och du är en av avdelningens behörighets­beställare. Du ansvarar även för protokollföring, hantering och kommunicering av handlingar, stöttar i kontakten med interna och externa intressenter samt deltar i enhetens utvecklingsarbete. Du ansvarar även för planering, administration, underlag och protokollföring vid rättschefens beredning samt deltar i rättsavdelningens ledningsgruppsarbete.

 

Vem är du?
Vi söker dig som har en god samarbetsförmåga, är lyhörd och löser eventuella konflikter på ett konstruktivt sätt. Du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående samt anstränger dig för att leverera lösningar.

Vidare är du initiativtagande och tar självständigt ansvar för dina uppgifter samtidigt som du är flexibel och ser möjligheter i förändringar. Du planerar ditt arbete på ett effektivt sätt och sätter upp och håller tidsramar. Du prioriterar och väger samman olika typer av information och hänsynstaganden och visar omdöme vid uttalanden, agerande och beslut.

I vårt arbete som statstjänstemän ställs även höga krav på omdöme och en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet.

 

Du som söker har

- Akademisk utbildning om minst 180hp med juridisk inriktning, eller annan utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som är relevant för befattningen
- God kunskap inom svensk förvaltningsrätt
- Erfarenhet av arbete med krav på god service och professionellt bemötande
- God kommunikativ förmåga och du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska
- Goda kunskaper i Officepaketet
- Svenskt medborgarskap

 

Det är meriterande om du har

- Erfarenhet av ekonomiadministration, gärna i Proceedo
- Erfarenhet av arbete med inköp inom statlig verksamhet
- Erfarenhet av arbete med ledningsgrupper
- Erfarenhet av administrativt arbete inom en kansli- eller stabsfunktion

Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras. Utifrån detta föreligger krav på svenskt medborgarskap. Anställningen förutsätter en godkänd säkerhetsprövning.

 

Upplysningar
Anställningsform: Tillsvidare med provanställning
Arbetstid: Kontorsarbetstid
Placering: Malmö

Tillträde: Enligt överenskommelse
Läs om våra anställningsförmåner här

Ansökan
Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 25 juni 2025. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.

_________________________________________________________________________________________________________


Om rekryteringsprocessen
För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär.


Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet.


Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan ”Lediga jobb och intresseanmälan” på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html


För att arbeta på Migrationsverket behöver du ha rätt att vistas och arbeta i Sverige på någon av dessa grunder: svenskt medborgarskap (krav för vissa tjänster), nordiskt medborgarskap, EU-medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd.


Om du har skyddade personuppgifter, eller annan information som du själv bedömer som skyddsvärd, ska du kontakta rekrytering@migrationsverket.se innan du gör din ansökan så berättar vi mer om våra säkerhetsrutiner. 


https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Vart-uppdrag/Personuppgifter.html 


Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.
Ansök

Redo för nästa steg i karriären?

Hjälp mig hitta jobb

Rekommenderade jobb i Malmö

Populära jobb i Malmö