Publicerad: 2025-06-04

Ängelholms kommun söker en ekonomiadministratör till Redovisningsenheten
Ängelholm gör det omöjliga möjligt – det är vår vision som ligger till grund för vår framtida utvecklingsresa. Vi vågar tänka och testa annorlunda, göra det unika och oväntade. Vi vet att vi är bäst tillsammans och att det är genom gränsöverskridande samarbete vi når längst. Vi vet också att Ängelholm är en plats med unika möjligheter för fortsatt utveckling.
Med utgångspunkt i vår agila organisationsstruktur siktar vi framåt och uppåt. Vill du vara med och bidra på vår resa?
Redovisningsenheten är en del av avdelningen Ekonomi och fastighet och ansvarar för kommunens övergripande ekonomiservice.
Redovisningsenheten arbetar med ekonomiservice gentemot alla kommunens verksamheter och ansvarar för kommunens kund- och leverantörsreskontra, E-handel, fakturering, hantering av krav och inkasso samt kassafunktionen. Övriga redovisningsfrågor, bokslut och årsredovisning ingår också i enhetens ansvarsområden. På enheten arbetar idag sju personer varav tre ekonomiadministratörer, två handläggare med systemförvaltaransvar, en redovisningscontroller samt en redovisningschef som ansvarar för enheten.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsmiljö med möjlighet att påverka och utveckla verksamheten med stöd från chef och kollegor för att lyckas i din roll. Möjlighet till distansarbete utifrån vad verksamheten tillåter, 1–2 arbetsdagar i veckan.
ARBETSUPPGIFTER
Som ekonomiadministratör är du en viktig del av redovisningsenheten. Då tjänsten är centralt placerad inom Huvuduppdraget Kommunledning innebär det många kontakter med andra av kommunens olika verksamheter och kräver att du är serviceinriktad och kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Arbetsuppgifterna är varierande och innefattar allt inom ekonomiområdet, bland annat både kund- och leverantörsreskontran som bland annat arbete med fakturering samt hantering av in- och utbetalningar i kommunen och andra arbetsuppgifter inom ekonomiområdet. Exempelvis internfakturering, bokföring och avstämning av konton. I tjänsten ingår även arbete med anläggningsregistret.
Redovisningsenheten arbetar med ekonomiservice gentemot alla kommunens verksamheter samt med administration av tre mindre aktiebolag samt vattenråd. Inom enheten har vi ett tätt samarbete när det gäller enhetens arbetsuppgifter och arbetar gemensamt med interna projekt för att effektivisera arbetet och minska sårbarheten på enheten.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har ekonomisk utbildning (lägst motsvarande KY-utbildning eller liknande) och/eller en lång erfarenhet av arbete med ekonomi inom offentlig sektor och god vana vid att arbeta med affärssystem. Kommunen använder ekonomisystemet Raindance och E-handels- och fakturaportalen Visma Proceedo. Erfarenhet av dessa system samt arbete är meriterande.
Du arbetar på ett systematiskt, metodiskt och noggrant sätt med god kvalitet. Du har förmågan att ta egna initiativ och arbeta självständigt och har lätt för att samarbeta med andra. Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift och tycker om varierande arbetsuppgifter och problemlösning.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Ängelholms kommun ska vara en organisation där medarbetarna trivs, utvecklas och vill stanna kvar. Vi strävar efter att erbjuda heltid för ökad jämställdhet och attraktiva arbeten.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och kunna kommunicera snabbt och enkelt med dig som sökande, ber vi dig ansöka via länk i annonsen.
I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till vilka rekryteringskanaler vi önskar använda. Därför undanber vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Med utgångspunkt i vår agila organisationsstruktur siktar vi framåt och uppåt. Vill du vara med och bidra på vår resa?
Redovisningsenheten är en del av avdelningen Ekonomi och fastighet och ansvarar för kommunens övergripande ekonomiservice.
Redovisningsenheten arbetar med ekonomiservice gentemot alla kommunens verksamheter och ansvarar för kommunens kund- och leverantörsreskontra, E-handel, fakturering, hantering av krav och inkasso samt kassafunktionen. Övriga redovisningsfrågor, bokslut och årsredovisning ingår också i enhetens ansvarsområden. På enheten arbetar idag sju personer varav tre ekonomiadministratörer, två handläggare med systemförvaltaransvar, en redovisningscontroller samt en redovisningschef som ansvarar för enheten.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsmiljö med möjlighet att påverka och utveckla verksamheten med stöd från chef och kollegor för att lyckas i din roll. Möjlighet till distansarbete utifrån vad verksamheten tillåter, 1–2 arbetsdagar i veckan.
ARBETSUPPGIFTER
Som ekonomiadministratör är du en viktig del av redovisningsenheten. Då tjänsten är centralt placerad inom Huvuduppdraget Kommunledning innebär det många kontakter med andra av kommunens olika verksamheter och kräver att du är serviceinriktad och kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Arbetsuppgifterna är varierande och innefattar allt inom ekonomiområdet, bland annat både kund- och leverantörsreskontran som bland annat arbete med fakturering samt hantering av in- och utbetalningar i kommunen och andra arbetsuppgifter inom ekonomiområdet. Exempelvis internfakturering, bokföring och avstämning av konton. I tjänsten ingår även arbete med anläggningsregistret.
Redovisningsenheten arbetar med ekonomiservice gentemot alla kommunens verksamheter samt med administration av tre mindre aktiebolag samt vattenråd. Inom enheten har vi ett tätt samarbete när det gäller enhetens arbetsuppgifter och arbetar gemensamt med interna projekt för att effektivisera arbetet och minska sårbarheten på enheten.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har ekonomisk utbildning (lägst motsvarande KY-utbildning eller liknande) och/eller en lång erfarenhet av arbete med ekonomi inom offentlig sektor och god vana vid att arbeta med affärssystem. Kommunen använder ekonomisystemet Raindance och E-handels- och fakturaportalen Visma Proceedo. Erfarenhet av dessa system samt arbete är meriterande.
Du arbetar på ett systematiskt, metodiskt och noggrant sätt med god kvalitet. Du har förmågan att ta egna initiativ och arbeta självständigt och har lätt för att samarbeta med andra. Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift och tycker om varierande arbetsuppgifter och problemlösning.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Ängelholms kommun ska vara en organisation där medarbetarna trivs, utvecklas och vill stanna kvar. Vi strävar efter att erbjuda heltid för ökad jämställdhet och attraktiva arbeten.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och kunna kommunicera snabbt och enkelt med dig som sökande, ber vi dig ansöka via länk i annonsen.
I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till vilka rekryteringskanaler vi önskar använda. Därför undanber vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.