Publicerad: 2025-06-11

Business Controller
Om uppdraget
Vi söker en business controller till AB Familjebostäder.
Business controllern har en nyckelroll i att säkerställa god ekonomistyrning av bolagets investeringsprojekt inom nyproduktion och ombyggnation. Rollen syftar till att stödja bolagets ledning, chefer och projektorganisation med relevanta analyser, beslutsunderlag och finansiell uppföljning i syfte att skapa kontroll, affärsmässighet och långsiktig lönsamhet.
Rollen innebär ett nära samarbete/partnerskap med chefer och resultatansvariga inom bolagets projektutvecklingsavdelning. I rollen ingår även samarbeten med ekonomiavdelningens olika funktioner samt kollegor inom controllerenheten.
Om rollen
Exempel på arbetsuppgifter:
- Säkerställa god ekonomisk kontroll i ny- och ombyggnadsprojekt genom budget, prognos, uppföljning, riskanalys och slutkostnadsbedömning.
- Stöd till projektorganisationen, vara ett ekonomiskt bollplank till chefer och projektledare i kalkyler, affärsbedömningar och ekonomiska beslut genom hela projektets livscykel.
- Projektportfölj och rapportering-Sammanställa och följa upp ekonomisk status för hela projektportföljen, inklusive likviditetsplaner, driftnettopåverkan och nyckeltal.
- Finansiell planering och analys-Ansvara för finansiella planer, månadsrapportering och ekonomiska analyser inom ansvarsområdet.
Omfattning: 100%
Placering: Stockholm: främst Hammarby sjöstad, men även övriga 3 kontor (Farsta, Rinkeby och Södermalm).
Möjlighet till distansarbete? Distansarbete upp till 1–2 dagar/vecka, när arbete tillåter.
Option på förlängning: Ja, total uppdragstid max 2 år. Förlängning efter ursprungstid efter överenskommelse.
Obligatoriska krav
- Akademisk examen inom ekonomi, t.ex. civilekonom, civilingenjör med inriktning industriell ekonomi, eller motsvarande.
- Minst 5 års erfarenhet som affärscontroller, projektcontroller eller motsvarande roll, gärna inom fastighets- eller byggbranschen.
- Minst 5 års erfarenhet av budget- och prognosarbete samt riskanalys.
- Minst 3 års erfarenhet av investeringskalkyler inkl förståelse för investeringsbedömningar och nyckeltalsanalyser.
- Minst 3 års erfarenhet av att ta fram beslutsunderlag samt långsiktiga finansiella planer.
- Stark Excel-kompetens och mycket goda systemvanor. Meriterande erfarenhet av Qlik, Hypergene, Agresso.
Personliga egenskaper
- Analytisk med god förmåga att se både helhet och detaljer.
- Affärsmässig och lösningsorienterad.
- Förmåga att arbeta både operativt och strategiskt.
- Kommunikativ och relationsskapande.
- Engagemang och drivkraft
- Strukturerad och kvalitétsmedveten.
Skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt då tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.
Välkommen med din ansökan!