Publicerad: 2025-06-11

Logotyp

Business Controller

Anställning

Heltid

Lönetyp

Fast månads- vecko- eller timlön

Om uppdraget


Vi söker en business controller till AB Familjebostäder.


Business controllern har en nyckelroll i att säkerställa god ekonomistyrning av bolagets investeringsprojekt inom nyproduktion och ombyggnation. Rollen syftar till att stödja bolagets ledning, chefer och projektorganisation med relevanta analyser, beslutsunderlag och finansiell uppföljning i syfte att skapa kontroll, affärsmässighet och långsiktig lönsamhet.


Rollen innebär ett nära samarbete/partnerskap med chefer och resultatansvariga inom bolagets projektutvecklingsavdelning. I rollen ingår även samarbeten med ekonomiavdelningens olika funktioner samt kollegor inom controllerenheten.


Om rollen


Exempel på arbetsuppgifter:


  • Säkerställa god ekonomisk kontroll i ny- och ombyggnadsprojekt genom budget, prognos, uppföljning, riskanalys och slutkostnadsbedömning.
  • Stöd till projektorganisationen, vara ett ekonomiskt bollplank till chefer och projektledare i kalkyler, affärsbedömningar och ekonomiska beslut genom hela projektets livscykel.
  • Projektportfölj och rapportering-Sammanställa och följa upp ekonomisk status för hela projektportföljen, inklusive likviditetsplaner, driftnettopåverkan och nyckeltal.
  • Finansiell planering och analys-Ansvara för finansiella planer, månadsrapportering och ekonomiska analyser inom ansvarsområdet.

Omfattning: 100%


Placering: Stockholm: främst Hammarby sjöstad, men även övriga 3 kontor (Farsta, Rinkeby och Södermalm).


Möjlighet till distansarbete? Distansarbete upp till 1–2 dagar/vecka, när arbete tillåter.  


Option på förlängning: Ja, total uppdragstid max 2 år. Förlängning efter ursprungstid efter överenskommelse.




Obligatoriska krav


  1. Akademisk examen inom ekonomi, t.ex. civilekonom, civilingenjör med inriktning industriell ekonomi, eller motsvarande.  
  2. Minst 5 års erfarenhet som affärscontroller, projektcontroller eller motsvarande roll, gärna inom fastighets- eller byggbranschen.
  3. Minst 5 års erfarenhet av budget- och prognosarbete samt riskanalys.
  4. Minst 3 års erfarenhet av investeringskalkyler inkl förståelse för investeringsbedömningar och nyckeltalsanalyser.
  5. Minst 3 års erfarenhet av att ta fram beslutsunderlag samt långsiktiga finansiella planer.
  6. Stark Excel-kompetens och mycket goda systemvanor. Meriterande erfarenhet av Qlik, Hypergene, Agresso.

Personliga egenskaper


  • Analytisk med god förmåga att se både helhet och detaljer.
  • Affärsmässig och lösningsorienterad.
  • Förmåga att arbeta både operativt och strategiskt.
  • Kommunikativ och relationsskapande.
  • Engagemang och drivkraft
  • Strukturerad och kvalitétsmedveten.



Skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt då tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. 


Välkommen med din ansökan!

Ansök

Redo för nästa steg i karriären?

Hjälp mig hitta jobb

Rekommenderade jobb i Stockholm

Populära jobb i Stockholm