Publicerad: 2025-06-13
Fordonsansvarig
Kretslopp Sydost är ett av landets största kommunalförbund och ansvarar för insamling och behandling av hushållsavfall i kommunerna Kalmar, Nybro, Torsås, Mörbylånga, Oskarshamn, Vetlanda, Uppvidinge och Sävsjö. Här jobbar ett 100-tal medarbetare varav en stor del utgörs av chaufförer och personal på våra återvinningscentraler.
Vi arbetar alla tillsammans för att skapa ett hållbart, kvalitativt och miljöinriktat samhälle genom att överträffa i avfallshanteringen. Hos oss sätter vi alltid våra medarbetare, medborgare och vår miljö i fokus. Vi är måna om vår värdegrund och stolta över vårt arbetssätt.
Urval sker löpande så skicka in din ansökan så snart som möjligt.
I denna rekrytering undanbeder vi oss kontakt med rekryteringsföretag.
Välkommen med din ansökan!
Under 2026 kommer vi byta insamlingssystem och gå över till fastighetsnära insamling som innefattar 4-fackskärl. Förändringen innebär att vi utökar antalet chaufförer och köper in ett stort antal nya insamlingsfordon. I samband med detta söker vi nu en Fordonsansvarig. Rollen är nyinrättad och kommer rapportera till avdelningschef för avdelning Insamling.
I rollen som Fordonsansvarig ansvarar du för att samordna, utveckla och följa upp förbundets samtliga fordon. Du säkerställer tillgänglighet, trafiksäkerhet, miljöprestanda och kostnadseffektivitet i hela fordonsflottan som består av insamlingsfordon, hjullastare och personbilar. I rollen kommer du ha nära kontakt kring fordonsrelaterade frågor med både chaufförer, arbetsledare och övrig personal.
Ditt dagliga arbete innefattas av både praktiskt och administrativt arbete och består huvudsakligen av följande uppgifter:
· Mindre reparationer som kan utföras i vår verkstad
· Bokning av service/reparationer för samtliga fordon
· Uppföljning av leverantörer gällande fordonen
· Utbilda våra chaufförer i fordonsvård
· Vara delaktig i arbetet med eco-driving
· Inventera och beställa förbrukningsmaterial
· Vara delaktig i avtal och upphandlingar gällande fordonen
· Delaktig i budgetprocessen kring fordonen
Kvalifikationer
Du har som lägst en avslutad gymnasieutbildning samt ett par års erfarenhet av verkstadsarbete. Vidare har du gedigen kunskap om fordonsteknik, tunga fordon samt gällande regelverk.
Som person är du strukturerad och har lätt för att planera och driva ditt eget arbete framåt med ett serviceinriktat förhållningssätt både gentemot kollegor och externa aktörer. Du besitter ett tydligt målfokus och är flexibel när förutsättningar förändras. Vidare är du lösningsorienterad och duktiga på att kommunicera både i tal och skrift.
För att lyckas i rollen ser vi att du har god samarbetsförmåga och trivs med många kontakter, samt att du har ett ekonomiskt tänk. Du är även bekväm med att arbeta administrativt och har vana av att hantera Exel och andra digitala system. Vi ser även gärna att du har ett intresse för miljö- och hållbarhetsfrågor.
Tjänsten kräver B-körkort samt goda kunskaper i svenska i både tal och skrift. Det är meriterande om du även innehar C-körkort.
Vi arbetar alla tillsammans för att skapa ett hållbart, kvalitativt och miljöinriktat samhälle genom att överträffa i avfallshanteringen. Hos oss sätter vi alltid våra medarbetare, medborgare och vår miljö i fokus. Vi är måna om vår värdegrund och stolta över vårt arbetssätt.
Urval sker löpande så skicka in din ansökan så snart som möjligt.
I denna rekrytering undanbeder vi oss kontakt med rekryteringsföretag.
Välkommen med din ansökan!
Under 2026 kommer vi byta insamlingssystem och gå över till fastighetsnära insamling som innefattar 4-fackskärl. Förändringen innebär att vi utökar antalet chaufförer och köper in ett stort antal nya insamlingsfordon. I samband med detta söker vi nu en Fordonsansvarig. Rollen är nyinrättad och kommer rapportera till avdelningschef för avdelning Insamling.
I rollen som Fordonsansvarig ansvarar du för att samordna, utveckla och följa upp förbundets samtliga fordon. Du säkerställer tillgänglighet, trafiksäkerhet, miljöprestanda och kostnadseffektivitet i hela fordonsflottan som består av insamlingsfordon, hjullastare och personbilar. I rollen kommer du ha nära kontakt kring fordonsrelaterade frågor med både chaufförer, arbetsledare och övrig personal.
Ditt dagliga arbete innefattas av både praktiskt och administrativt arbete och består huvudsakligen av följande uppgifter:
· Mindre reparationer som kan utföras i vår verkstad
· Bokning av service/reparationer för samtliga fordon
· Uppföljning av leverantörer gällande fordonen
· Utbilda våra chaufförer i fordonsvård
· Vara delaktig i arbetet med eco-driving
· Inventera och beställa förbrukningsmaterial
· Vara delaktig i avtal och upphandlingar gällande fordonen
· Delaktig i budgetprocessen kring fordonen
Kvalifikationer
Du har som lägst en avslutad gymnasieutbildning samt ett par års erfarenhet av verkstadsarbete. Vidare har du gedigen kunskap om fordonsteknik, tunga fordon samt gällande regelverk.
Som person är du strukturerad och har lätt för att planera och driva ditt eget arbete framåt med ett serviceinriktat förhållningssätt både gentemot kollegor och externa aktörer. Du besitter ett tydligt målfokus och är flexibel när förutsättningar förändras. Vidare är du lösningsorienterad och duktiga på att kommunicera både i tal och skrift.
För att lyckas i rollen ser vi att du har god samarbetsförmåga och trivs med många kontakter, samt att du har ett ekonomiskt tänk. Du är även bekväm med att arbeta administrativt och har vana av att hantera Exel och andra digitala system. Vi ser även gärna att du har ett intresse för miljö- och hållbarhetsfrågor.
Tjänsten kräver B-körkort samt goda kunskaper i svenska i både tal och skrift. Det är meriterande om du även innehar C-körkort.