Publicerad: 2025-06-13

Utredare med juristbakgrund till IVO
Är du jurist och vill ha ett meningsfullt arbete där du kan göra skillnad? Vill du bidra till att motverka oseriösa aktörer inom välfärdsområdet?
Inspektionen för vård och omsorg (IVO) söker en utredare till Tillståndsavdelningen. Avdelningen ansvarar för att pröva ansökningar om tillstånd för enskilda verksamheter enligt socialtjänstlagen och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) samt vissa tillstånd inom hälso- och sjukvårdsområdet.
Vi tror att detta är ett jobb för dig som är jurist, är intresserad av att göra skillnad på riktigt och gillar utredningsarbete. Du kommer till en verksamhet där du arbetar med frågor som är högst aktuella i dagens samhälle.
Om jobbet
Som utredare handlägger du ansökningar utifrån ett riskbaserat arbetssätt och med fokus på såväl lämplighetsprövning av enskilda sökanden som kvalitetsaspekter på den tilltänkta verksamheten. Som utredare med juristbakgrund har du även ett uppdrag att ge juridiskt stöd till enhetschef och andra utredare på enheten i beredningen av ärenden. Det innebära även att ge svar på frågor av juridisk karaktär till enheten och granska beslut. Du kommer också att arbeta med sekretessprövning vid begäran att ta del av allmänna handlingar. Du handläggare även ärenden där beslut i tillståndsärenden överklagas till förvaltningsdomstol. Du kommer också att arbeta med sekretessprövning vid begäran från allmänheten att ta del av allmänna handlingar.
Du utgår i ditt arbete från lagar och föreskrifter för att på ett objektivt sätt göra bedömningar. Tillståndsprövningen ska präglas av tydlighet, trovärdighet, integritet, effektivitet och god service samt utgå från den statliga värdegrunden.
Just nu befinner sig vår myndighet i ett spännande skede av förändrings- och utvecklingsarbete, du bör därför trivas och vilja verka i en föränderlig miljö. Det innebär att du behöver kunna verka i ett sammanhang även om svaren inte är givna och arbetssätten inte självklara. Du har vilja och intresse att bidra till i utvecklingsarbetet, samsyn och helhet.
Vi söker dig som har
• Juristexamen (eller jur. kand.)
• Aktuell arbetslivserfarenhet inom relevant område
• Erfarenhet av tillståndsprövning
• Erfarenhet av utredningsarbete på statlig myndighet eller kommun
• God och aktuell IT- och datorvana
• Mycket goda kunskaper i svenska språket såväl muntligt som skriftligt
För att lyckas i rollen ska du ha en god analytisk förmåga, det vill säga kunna sätta dig in i ärenden ur olika synvinklar samt kritiskt granska och analysera på ett objektivt och sakligt sätt. Du ska kunna prioritera och strukturera arbetsuppgifterna och arbeta såväl självständigt som i grupp. Du bör ha en personlig mognad och klara av att fatta oberoende beslut och vara trygg i dessa samt ha en utpräglad känsla för god service och professionellt bemötande.
Arbetet utförs omväxlande självständigt och i nära samarbete med andra. Du behöver därför ha en god samarbetsförmåga och ha en trygghet i din leverans och dina beslut. I dina arbetsuppgifter ingår att ge stöd och råd till dina kollegor och därför är det viktigt att du är prestigelös, pedagogisk och lyhörd. Du har en vilja och förmåga att dela med dig av dina kunskaper till andra. Det är av stor vikt att du kan hantera dina arbetsuppgifter professionellt och rättssäkert samt kunna tydliggöra och föra ett resonemang så att det blir logiskt och begripligt för såväl allmänheten som professionella intressenter. Arbetsbelastningen och prioriteringarna växlar ibland snabbt och det är därför viktigt att du kan skifta fokus och tempo vid behov.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmågor.
Meriterande
• Mycket god kunskap om lagstiftning inom socialtjänstområdet (LSS och/eller SoL)
• Erfarenhet av utredning inom socialtjänstområdet (SoL och LSS)
• Erfarenhet av processföring
• Erfarenhet av sekretessprövning vid utlämnande av allmänna handlingar
IVO- inspektionen för vård och omsorg
IVO:s uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter. Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna. IVO har omkring 750 medarbetare och verksamheten bedrivs vid sex regionala avdelningskontor runt om i landet och tre myndighetsövergripande avdelningar i Stockholm. IVO bildades 2013 och lyder under Socialdepartementet.
Vad kan IVO erbjuda dig?
Vi erbjuder dig en utvecklande roll i en spännande kunskapsorganisation. Du får chansen att arbeta i en dynamisk miljö där du tillsammans med dina kollegor bidrar till vårt kontinuerliga arbete med att utveckla en modern och kraftfull tillsyn- och tillståndsprövning i Sverige. IVO följer ständigt utvecklingen i omvärlden och uppmuntrar initiativ till egen kunskapsutveckling. Vi arbetar kontinuerligt med nya arbetssätt, metoder och verktyg för att nå bästa resultat.
Vi strävar efter en sammansättning medarbetare som speglar samhällets mångfald.
Anställningen är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. Tjänsten avser heltid med placering i Stockholm. Tillträde så snart som möjligt eller efter överenskommelse. Din titel kommer att vara utredare.
Sista ansökningsdag är den 2 juli 2025. Bifoga personligt brev och CV där du beskriver hur du uppfyller kravprofilen.
Välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss säljsamtal för ytterligare rekrytering och vidare annonseringsvägar.
Kontaktpersoner:
Maria Nylander (tillgänglig för frågor om tjänsten under veckorna 26,27)
Enhetschef
Frida Tamker (tillgänglig för frågor om tjänsten under vecka 25)
Enhetschef
Ivan Akrapp
Fackliga representant Saco-S
Maria Knight
Facklig kontakt ST
Samtliga kontaktpersoner nås via växeln 010-788 50 00
Inspektionen för vård och omsorg (IVO) söker en utredare till Tillståndsavdelningen. Avdelningen ansvarar för att pröva ansökningar om tillstånd för enskilda verksamheter enligt socialtjänstlagen och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) samt vissa tillstånd inom hälso- och sjukvårdsområdet.
Vi tror att detta är ett jobb för dig som är jurist, är intresserad av att göra skillnad på riktigt och gillar utredningsarbete. Du kommer till en verksamhet där du arbetar med frågor som är högst aktuella i dagens samhälle.
Om jobbet
Som utredare handlägger du ansökningar utifrån ett riskbaserat arbetssätt och med fokus på såväl lämplighetsprövning av enskilda sökanden som kvalitetsaspekter på den tilltänkta verksamheten. Som utredare med juristbakgrund har du även ett uppdrag att ge juridiskt stöd till enhetschef och andra utredare på enheten i beredningen av ärenden. Det innebära även att ge svar på frågor av juridisk karaktär till enheten och granska beslut. Du kommer också att arbeta med sekretessprövning vid begäran att ta del av allmänna handlingar. Du handläggare även ärenden där beslut i tillståndsärenden överklagas till förvaltningsdomstol. Du kommer också att arbeta med sekretessprövning vid begäran från allmänheten att ta del av allmänna handlingar.
Du utgår i ditt arbete från lagar och föreskrifter för att på ett objektivt sätt göra bedömningar. Tillståndsprövningen ska präglas av tydlighet, trovärdighet, integritet, effektivitet och god service samt utgå från den statliga värdegrunden.
Just nu befinner sig vår myndighet i ett spännande skede av förändrings- och utvecklingsarbete, du bör därför trivas och vilja verka i en föränderlig miljö. Det innebär att du behöver kunna verka i ett sammanhang även om svaren inte är givna och arbetssätten inte självklara. Du har vilja och intresse att bidra till i utvecklingsarbetet, samsyn och helhet.
Vi söker dig som har
• Juristexamen (eller jur. kand.)
• Aktuell arbetslivserfarenhet inom relevant område
• Erfarenhet av tillståndsprövning
• Erfarenhet av utredningsarbete på statlig myndighet eller kommun
• God och aktuell IT- och datorvana
• Mycket goda kunskaper i svenska språket såväl muntligt som skriftligt
För att lyckas i rollen ska du ha en god analytisk förmåga, det vill säga kunna sätta dig in i ärenden ur olika synvinklar samt kritiskt granska och analysera på ett objektivt och sakligt sätt. Du ska kunna prioritera och strukturera arbetsuppgifterna och arbeta såväl självständigt som i grupp. Du bör ha en personlig mognad och klara av att fatta oberoende beslut och vara trygg i dessa samt ha en utpräglad känsla för god service och professionellt bemötande.
Arbetet utförs omväxlande självständigt och i nära samarbete med andra. Du behöver därför ha en god samarbetsförmåga och ha en trygghet i din leverans och dina beslut. I dina arbetsuppgifter ingår att ge stöd och råd till dina kollegor och därför är det viktigt att du är prestigelös, pedagogisk och lyhörd. Du har en vilja och förmåga att dela med dig av dina kunskaper till andra. Det är av stor vikt att du kan hantera dina arbetsuppgifter professionellt och rättssäkert samt kunna tydliggöra och föra ett resonemang så att det blir logiskt och begripligt för såväl allmänheten som professionella intressenter. Arbetsbelastningen och prioriteringarna växlar ibland snabbt och det är därför viktigt att du kan skifta fokus och tempo vid behov.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmågor.
Meriterande
• Mycket god kunskap om lagstiftning inom socialtjänstområdet (LSS och/eller SoL)
• Erfarenhet av utredning inom socialtjänstområdet (SoL och LSS)
• Erfarenhet av processföring
• Erfarenhet av sekretessprövning vid utlämnande av allmänna handlingar
IVO- inspektionen för vård och omsorg
IVO:s uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter. Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna. IVO har omkring 750 medarbetare och verksamheten bedrivs vid sex regionala avdelningskontor runt om i landet och tre myndighetsövergripande avdelningar i Stockholm. IVO bildades 2013 och lyder under Socialdepartementet.
Vad kan IVO erbjuda dig?
Vi erbjuder dig en utvecklande roll i en spännande kunskapsorganisation. Du får chansen att arbeta i en dynamisk miljö där du tillsammans med dina kollegor bidrar till vårt kontinuerliga arbete med att utveckla en modern och kraftfull tillsyn- och tillståndsprövning i Sverige. IVO följer ständigt utvecklingen i omvärlden och uppmuntrar initiativ till egen kunskapsutveckling. Vi arbetar kontinuerligt med nya arbetssätt, metoder och verktyg för att nå bästa resultat.
Vi strävar efter en sammansättning medarbetare som speglar samhällets mångfald.
Anställningen är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. Tjänsten avser heltid med placering i Stockholm. Tillträde så snart som möjligt eller efter överenskommelse. Din titel kommer att vara utredare.
Sista ansökningsdag är den 2 juli 2025. Bifoga personligt brev och CV där du beskriver hur du uppfyller kravprofilen.
Välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss säljsamtal för ytterligare rekrytering och vidare annonseringsvägar.
Kontaktpersoner:
Maria Nylander (tillgänglig för frågor om tjänsten under veckorna 26,27)
Enhetschef
Frida Tamker (tillgänglig för frågor om tjänsten under vecka 25)
Enhetschef
Ivan Akrapp
Fackliga representant Saco-S
Maria Knight
Facklig kontakt ST
Samtliga kontaktpersoner nås via växeln 010-788 50 00