Publicerad: 2025-06-13

Socialadministratör
Uddevalla – en plats för hela livet
Välkommen att bli en del av vår växande kommun - och att tillsammans med oss arbeta för att ge våra kommuninvånare ännu bättre service.
Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som ger dig stora möjligheter att utvecklas i din yrkesroll. Vårt mål är att alla ska kunna trivas och växa - under ett helt yrkesliv. Vi vill också utvecklas som arbetsgivare och arbetar aktivt för att på bästa sätt ta till vara på din kunskap och ditt engagemang. Vi uppskattar och uppmuntrar till medskapande från alla.
Uddevalla kommun är en vacker plats vid havet i hjärtat av Bohuslän. Vi tror på ett öppet och positivt samspel mellan kommun, utbildning, näringsliv och kultur.
Vi hoppas att du kommer att trivas hos oss!
Om arbetsplatsen
Välkommen till Uddevalla kommun!
Uddevalla, som ligger vid den vackra västkusten i Bohuslän, erbjuder inte bara en stimulerande arbetsplats utan också natursköna omgivningar som inspirerar och motiverar.
Vi tror på kraften av ett öppet och positivt samarbete mellan olika sektorer – från kommun och utbildning till näringsliv och kultur.
Att arbeta på Familjehemsenheten som socialadministratör innebär att ditt uppdrag är att utgöra ett kvalificerat administrativt stöd till våra socialsekreterare och till arbetsledningen. Rollen som socialadministratör är en servicefunktion med många kontaktytor inom och utom enheterna. Vi erbjuder dig ett omväxlande och meningsfullt jobb där du utgör ett viktigt stöd inom vår verksamhet.
Detta är en tjänst där du kommer trivas om du gillar att arbeta med varierande arbetsuppgifter. Enheten består av cirka 16 socialsekreterare, 3 förste socialsekreterare samt en verksamhetsnära enhetschef. Vi tillför nu en socialadministratör med uppgifter att bistå socialsekreterare och arbetsledning i deras arbete samt att självständigt utföra vissa uppgifter med koppling till myndighetsutövande.
Vi erbjuder:
- Ett engagerat och stödjande team
- Flexibla arbetstider och möjlighet till distansarbete
- Kompetensutveckling, individuellt och i verksamheten
- Varje vecka har du möjlighet att använda friskvårdstimme under arbetstid
- Friskvårdsbidrag
Arbetsuppgifter
Som Socialadministratör kommer du att spela en central roll i vårt team och bidra till att förbättra vår service för kommuninvånarna. Ditt arbete kommer att vara mångfacetterat och dynamiskt, där du får möjlighet att sätta din prägel på verksamheten.
I tjänsten ingår bland annat följande:
- Att vara en spindel i nätet både när det gäller interna uppgifter men också utåt mot våra barn, familjer och samverkanspartners
- Att vara behjälplig i administrativa uppgifter kring familjehem, så som att begära in olika handlingar, ansvara för beräkningar utifrån ekonomiskt underlag och journalföring
- Att ansvara för att kommunicera handlingar, både att begära in samt kommuniceras ut, med interna och externa samverkanspartners
- Att hantera personakter, utföra viss journalföring, delta i introduktion, boka tider, möten etcetera
- Kontrollerar frånvarande medarbetares post, kalender, telefon och e-post
- Utföra övriga administrativa uppgifter utifrån behov som uppstår
Då tjänsten är under uppbyggnad så finns det stor möjlighet att vara med att utforma ditt framtida uppdrag så att det passar verksamhetens behov.
Kvalifikationer
För att bli aktuell för tjänsten så krävs att du har:
- Utbildning som socialadministratör, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
- Kunskap i lagstiftning som berör arbete inom socialtjänstens arbete med barn och unga
- Tidigare erfarenhet av administrativt arbete
- God datorvana – är digitalt mogen
- B-körkort
Utöver detta söker vi dig som har:
- Vana att arbeta i Microsoft 365
- God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
- God samarbetsförmåga och har lätt för att bygga relationer
- Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete inom socialtjänsten samt i verksamhetssystemet LifeCare.
Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt
Vi söker dig som har ett starkt servicefokus och en välutvecklad samarbetsförmåga – egenskaper som är avgörande för att lyckas i denna roll. Med din strukturerade arbetsstil och lösningsorienterade inställning bidrar du till att våra processer fungerar effektivt och smidigt.
Hos oss får du möjlighet att växa och utvecklas i en stimulerande miljö där din insats är betydelsefull för Familjehemsenheten! Ta chansen att bli en del av vår engagerande arbetsgrupp - vi hoppas verkligen att du kommer att trivas hos oss!
Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden gått ut. Vänta därför inte med din ansökan.
__________________________
För tjänster där legitimation/giltigt bevis från Socialstyrelsen på skyddad yrkestitel krävs ska detta lämnas in före anställning.
Språkbedömning genomförs för vissa yrkesgrupper innan anställning kan bli aktuell.
Välkommen att bli en del av vår växande kommun - och att tillsammans med oss arbeta för att ge våra kommuninvånare ännu bättre service.
Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som ger dig stora möjligheter att utvecklas i din yrkesroll. Vårt mål är att alla ska kunna trivas och växa - under ett helt yrkesliv. Vi vill också utvecklas som arbetsgivare och arbetar aktivt för att på bästa sätt ta till vara på din kunskap och ditt engagemang. Vi uppskattar och uppmuntrar till medskapande från alla.
Uddevalla kommun är en vacker plats vid havet i hjärtat av Bohuslän. Vi tror på ett öppet och positivt samspel mellan kommun, utbildning, näringsliv och kultur.
Vi hoppas att du kommer att trivas hos oss!
Om arbetsplatsen
Välkommen till Uddevalla kommun!
Uddevalla, som ligger vid den vackra västkusten i Bohuslän, erbjuder inte bara en stimulerande arbetsplats utan också natursköna omgivningar som inspirerar och motiverar.
Vi tror på kraften av ett öppet och positivt samarbete mellan olika sektorer – från kommun och utbildning till näringsliv och kultur.
Att arbeta på Familjehemsenheten som socialadministratör innebär att ditt uppdrag är att utgöra ett kvalificerat administrativt stöd till våra socialsekreterare och till arbetsledningen. Rollen som socialadministratör är en servicefunktion med många kontaktytor inom och utom enheterna. Vi erbjuder dig ett omväxlande och meningsfullt jobb där du utgör ett viktigt stöd inom vår verksamhet.
Detta är en tjänst där du kommer trivas om du gillar att arbeta med varierande arbetsuppgifter. Enheten består av cirka 16 socialsekreterare, 3 förste socialsekreterare samt en verksamhetsnära enhetschef. Vi tillför nu en socialadministratör med uppgifter att bistå socialsekreterare och arbetsledning i deras arbete samt att självständigt utföra vissa uppgifter med koppling till myndighetsutövande.
Vi erbjuder:
- Ett engagerat och stödjande team
- Flexibla arbetstider och möjlighet till distansarbete
- Kompetensutveckling, individuellt och i verksamheten
- Varje vecka har du möjlighet att använda friskvårdstimme under arbetstid
- Friskvårdsbidrag
Arbetsuppgifter
Som Socialadministratör kommer du att spela en central roll i vårt team och bidra till att förbättra vår service för kommuninvånarna. Ditt arbete kommer att vara mångfacetterat och dynamiskt, där du får möjlighet att sätta din prägel på verksamheten.
I tjänsten ingår bland annat följande:
- Att vara en spindel i nätet både när det gäller interna uppgifter men också utåt mot våra barn, familjer och samverkanspartners
- Att vara behjälplig i administrativa uppgifter kring familjehem, så som att begära in olika handlingar, ansvara för beräkningar utifrån ekonomiskt underlag och journalföring
- Att ansvara för att kommunicera handlingar, både att begära in samt kommuniceras ut, med interna och externa samverkanspartners
- Att hantera personakter, utföra viss journalföring, delta i introduktion, boka tider, möten etcetera
- Kontrollerar frånvarande medarbetares post, kalender, telefon och e-post
- Utföra övriga administrativa uppgifter utifrån behov som uppstår
Då tjänsten är under uppbyggnad så finns det stor möjlighet att vara med att utforma ditt framtida uppdrag så att det passar verksamhetens behov.
Kvalifikationer
För att bli aktuell för tjänsten så krävs att du har:
- Utbildning som socialadministratör, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
- Kunskap i lagstiftning som berör arbete inom socialtjänstens arbete med barn och unga
- Tidigare erfarenhet av administrativt arbete
- God datorvana – är digitalt mogen
- B-körkort
Utöver detta söker vi dig som har:
- Vana att arbeta i Microsoft 365
- God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
- God samarbetsförmåga och har lätt för att bygga relationer
- Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete inom socialtjänsten samt i verksamhetssystemet LifeCare.
Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt
Vi söker dig som har ett starkt servicefokus och en välutvecklad samarbetsförmåga – egenskaper som är avgörande för att lyckas i denna roll. Med din strukturerade arbetsstil och lösningsorienterade inställning bidrar du till att våra processer fungerar effektivt och smidigt.
Hos oss får du möjlighet att växa och utvecklas i en stimulerande miljö där din insats är betydelsefull för Familjehemsenheten! Ta chansen att bli en del av vår engagerande arbetsgrupp - vi hoppas verkligen att du kommer att trivas hos oss!
Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden gått ut. Vänta därför inte med din ansökan.
__________________________
För tjänster där legitimation/giltigt bevis från Socialstyrelsen på skyddad yrkestitel krävs ska detta lämnas in före anställning.
Språkbedömning genomförs för vissa yrkesgrupper innan anställning kan bli aktuell.