Publicerad: 2025-06-16

Logotyp

Handläggare med fokus på barn, ungdomar och brottsförebyggande effekter

Anställning

Heltid

Lönetyp

Fast månads- vecko- eller timlön

Är du en erfaren och självgående handläggare som vill vara med och bidra till ett bättre samhälle för barn och unga? Vi söker nu handläggare till Allmänna arvsfondens viktiga arbete med att finansiera utvecklingsprojekt för våra målgrupper.

Allmänna arvsfonden finansierar varje år hundratals viktiga utvecklingsprojekt i civilsamhället samt byggnation av ideella föreningars lokaler och anläggningar. Vi finansierar projekt i syfte att förbättra livet för fondens målgrupper. Exempel på verksamheter som har startat eller byggts upp som arvsfondsprojekt är färdtjänst, personlig assistans, hjälptelefonen vid BRIS, Glada Hudik-teatern, Cirkus Cirkör, Friends och Självmordslinjen. Arvsfondsavdelningen på Kammarkollegiet är uppdelad i fem enheter. Arvsenheten företräder Allmänna arvsfonden när den är arvinge eller testamentstagare. De tre projektenheterna och enheten för stöd och kontroll är delar av kansliet och bereder projektansökningar inför beslut av Arvsfondsdelegationen. Förutom fördelning av medel bedriver kansliet även uppföljnings- och utvärderingsarbete samt en omfattande kommunikationsverksamhet.

Arbetsbeskrivning
Vi söker dig som vill arbeta med handläggning av projektansökningar och projektredovisningar med fokus på barn och ungdomar ur ett brottsförebyggande och trygghetsskapande perspektiv. Handläggningen sker i samarbete med kollegorna på kansliet samt med utomstående referenspersoner. Som handläggare ansvarar du för och följer projekt från bedömning av inkommen ansökan till godkännande av projektets slutredovisning. I arbetet som handläggare ingår att representera Allmänna arvsfonden i möten med civilsamhällets organisationer, granska ansökningstexter och budgetar samt föredra ärenden för Arvsfondsdelegationen. Du kommer även att delta vid externa evenemang och möten, göra projektbesök, delta i internt utvecklingsarbete samt utföra administrativa arbetsuppgifter. En annan viktig del av handläggarnas arbete är att svara på frågor från de som är intresserade av att söka stöd. Bland annat kommer du vara med och bemanna den telefonjour som vi erbjuder. Resor inom Sverige kan ingå i tjänsten.

Den första tiden kommer mycket tid att läggas på förberedelser och lansering av en satsning på projekt med brottsförebyggande effekter. Du kommer i den delen att ingå i en intern arbetsgrupp bestående av främst handläggare och kommunikatörer som ska forma vårt erbjudande som projektfinansiär till civilsamhället och offentliga aktörer.

Är du vår nya kollega?
Vi söker dig som har:


• högskole-/universitetsexamen eller motsvarande utbildning som Kammarkollegiet för anställningen bedömer likvärdig
• aktuell och flerårig erfarenhet av att ha arbetat med barn- eller ungdomsfrågor genom att du antingen:

• har arbetat med handläggning av verksamhetsbidrag/projektbidrag inom offentlig sektor eller
• har arbetat med projektansökningar och projektadministration inom civilsamhället


• gedigen erfarenhet av civilsamhällets förutsättningar

Det är meriterande om du har: 


• aktuell erfarenhet av att ha arbetat med brottsförebyggande och/eller trygghetsskapande insatser
• aktuell erfarenhet av att ha utformat krav för att få offentliga bidrag och/eller ha arbetat med lansering och marknadsföring av sådana bidrag 

Arbetsuppgifterna kräver att du är kommunikativ och har en utvecklad förmåga att sammanfatta och förklara komplicerade sammanhang i både tal och skrift på svenska. Som person är du självgående, strukturerad och serviceinriktad. Du är en god administratör och van att även arbeta med siffror. Det är viktigt att du kan arbeta såväl självständigt som i grupp och att du har en god samarbetsförmåga. Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Kammarkollegiet eftersträvar mångfald och värdesätter de kvaliteter den tillför verksamheten. Vi sätter kompetensen i fokus och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsidentitet och könsuttryck, etnisk och social tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsförmåga, sexuell läggning och ålder.

Mer information
Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Tjänsten är placerad i Stockholm.

Vi arbetar i fina aktivitetsbaserade lokaler i Gamla stan i centrala Stockholm och erbjuder också möjlighet till visst arbete på distans.

Ansökan
I denna rekrytering vill vi inte att du bifogar ett personligt brev, för att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss i stället av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Bifoga även ditt CV.

Välkommen med din ansökan senast den 17 augusti 2025.

Kontaktpersoner
Om du har frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Hans Andersson, enhetschef, telefon 08-700 07 77.

Om du har frågor om rekryteringsprocessen, kontakta Elin Hallström, HR-specialist, elin.hallstrom@kammarkollegiet.se.

Fackliga kontaktpersoner: 
Karin Edstrand, SACO-S, karin.edstrand@kammarkollegiet.se
Lisa Ericsson, ST, lisa.ericson@arvsfonden.se

Övrigt
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligen men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även Allmänna arvsfonden och Den offentliga omställningsorganisationen finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 350 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm, Karlstad och Härnösand.
Ansök

Redo för nästa steg i karriären?

Hjälp mig hitta jobb

Rekommenderade jobb i Stockholm

Populära jobb i Stockholm