Publicerad: 2025-06-25

LSS-handläggare

Anställning

Heltid

Lönetyp

Fast månads- vecko- eller timlön

Stolthet, trivsel, lojalitet, bra chefer och kollegor och en känsla av att bidra till ett bättre samhälle. Så känner medarbetarna för Sölvesborgs kommun som arbetsgivare. Vi erbjuder våra medarbetare meningsfulla arbetsuppgifter som gör skillnad för andra människor. Vill du bli en av oss?

Arbete- och välfärdsförvaltningen består av Individ- och familjeomsorg, Stöd, service och boende samt Utbildning, arbete och förebyggande. Totalt är vi cirka 300 medarbetare som arbetar salutogent och lösningsinriktat med en kunskapsbas i metoder med vetenskaplig grund.

Vårt uppdrag är att hjälpa och stödja individer med sociala problem och/eller funktionssvikt, att arbeta förebyggande och främjande för att motverka utanförskap och sociala problem och genom studier eller sysselsättning hitta vidare ut i arbetslivet mot självförsörjning. Utifrån ett barnrättsperspektiv hjälper, stödjer och skyddar vi barn och ungdomar för att de ska kunna leva och utvecklas under goda och trygga förhållanden.

Placering: Arbete- och välfärdsnämnden - myndighet och kvalitet.

ARBETSUPPGIFTER
Vill du arbeta självständigt samtidigt som du är en del av ett team? Gillar du möten med människor och möjligheten att påverka någons liv?

Som LSS-handläggare i Sölvesborgs kommun ska du informera, kartlägga resurser och behov av stöd, inhämta underlag, bedöma behov, besluta om insatser samt följa upp enligt gällande lagstiftning. Handläggningen sker enligt gällande lagstiftning (LSS och SoL) och vi använder metodstödet IBIC (Individens behov i centrum). 

Hos oss får du ett stort mått av teamkänsla och arbetsglädje, kompetenta kollegor i arbetsgruppen, ett nära ledarskap och en samsyn kring vikten av att våra medborgare upplever en professionell handläggningsprocess och väl förmedlade beslut. Arbetet innebär samverkan med andra professioner samt myndigheter och du kan komma att representera verksamheten i olika grupper, både lokalt och regionalt.

KVALIFIKATIONER
Socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Erfarenhet av myndighetsutövning samt kunskap om gällande lagstiftning, LSS och SoL. Vi ser gärna att du har god kännedom om och erfarenhet av målgruppen. Har du kunskap i verksamhetssystemet Lifecare samt har arbetat i IBIC är det meriterande. 

Vi söker dig som har ett positivt synsätt och som har förmåga att se möjligheter. Du har lätt för att samarbeta med andra, kan hantera olika sorters möten med människor och är stresstålig. Du är vana att informera både enskilda personer och grupper. Du är tydlig i din kommunikation såväl skriftligt som muntligt. För arbetet krävs god datorvana. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vår förhoppning är att du ska trivas i vår arbetsgrupp. 

B-körkort krävs.

ÖVRIGT
I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval. Det innebär att vi kan komma att kalla till intervju innan ansökningstiden gått ut.

I Sölvesborgs kommun arbetar våra 1 500 medarbetare efter ledorden värme, närhet och engagemang. Vår värdegrund genomsyrar all verksamhet och vi arbetar tillsammans för att Sölvesborg ska vara en plats där det skapas möjligheter för den som bor, verkar eller vistas här.

Vi erbjuder dig en dynamisk och lyhörd arbetsplats där vi är positiva till nya idéer och god stämning och trivsel har hög prioritet. Som arbetsgivare värnar vi om alla våra medarbetare och erbjuder därför många förmåner. Läs mer på www.solvesborg.se/jobb

Sölvesborg ligger vid Blekinges kust med goda pendlingsmöjligheter från både Karlskrona och Malmö.

Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Ansök

Redo för nästa steg i karriären?

Hjälp mig hitta jobb

Rekommenderade jobb i Sölvesborg

Populära jobb i Sölvesborg