Publicerad: 2025-06-25

Incident Manager, IT-avdelningen Stockholm
Adress
Stockholm
Anställning
Heltid
Lönetyp
Fast månads- vecko- eller timlön
IT-avdelningen är en gemensam avdelning inom Polismyndigheten. IT-avdelningens främsta uppgift är att tillhandahålla IT-tjänster till hela Polismyndigheten. I uppdraget ingår också att samverka i tekniska frågor med andra rättsvårdande myndigheter inom landet, främst genom det så kallade RIF-samarbetet (rättsväsendets informationsförsörjning) samt att aktivt bidra till det rättsvårdande arbetet inom EU.
Avdelningen ansvarar för att utveckla, förvalta och sköta drift av samtliga Polisers IT-system och därtill hörande IT-infrastruktur. Avdelningen ansvarar även för att införskaffa IT-system och IT-applikationer och införa dem i Polismyndighetens verksamhet. I uppdraget ingår också ett funktionsansvar för den del av säkerhets- och verksamhetsskyddet som omfattar IT- och informationssäkerhet samt signalskydd.
Vårt kontor är beläget i centrala Stockholm med närhet till övrig IT-verksamhet och många intressenter. Du har möjlighet att arbeta flexibla arbetstider. Arbetet sker enbart från aktuell arbetsplats, det finns inga möjligheter för distansarbete.
Arbetsbeskrivning
Gruppen Incident- och problemhantering är placerad inom sektionen Produktsupport på IT-avdelningen, och ansvarar för att avhjälpa incidenter i polisens IT-miljö. Rollen agerar i en händelsestyrd miljö med många kontaktytor och beroenden. Du identifierar och utreder incidenter samt säkerställer att intressenter löpande hålls informerade via våra etablerade kanaler. Du tar fram statistik och följer upp incidenthanteringen samt vidareutvecklar arbetssätt och processer baserat på erfarenheter och omvärldsbevakning. Du jobbar nära problemhanteringsprocessen och säkerställer att information delas för effektiv samverkan mellan incident- och problemhanteringsprocessen.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
- Relevant utbildning inom exempelvis data/systemvetenskap eller motsvarande förvärvad erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant
- Minst 1 års relevant erfarenhet som Incident Manager
- Goda baskunskaper inom IT
- God förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska
- Svenskt medborgarskap
Det är meriterande om du även har:
- Genomgått ITIL 4 Foundation
- Erfarenhet inom Servicedesk eller IT-support
- Erfarenhet av att arbeta som Problem Manager eller inom problemhantering
- Erfarenhet inom uppdrags-och/eller projektledning
- Erfarenhet av att leda och koordinera arbetsgrupper
- Arbetat inom en större statlig myndighet eller kommunal verksamhet, alternativt annan stor komplex organisation som arbetsgivaren bedömer relevant.
- Förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på engelska
Personliga egenskaper
Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är ansvarstagande och har initiativförmåga då du i arbetet naturligt ställs inför många vitt skilda situationer. Du behöver vara analytisk och ha en god administrativ förmåga för att kunna strukturera och koordinera arbetet. Vidare krävs att du har god samarbets- och kommunikationsförmåga då du samverkar och kommunicerar med personer med olika kompetenser. Du förutsätts vara serviceorienterad och ha en utåtriktad läggning eftersom arbetet innebär många kontakter.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Övrigt
Anställningsbenämning: Handläggare
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flexibel arbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Incident Manager
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, Jessica Stålenkrans 010-563 32 66
Ansökan
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna nedan. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan:
- Har du relevant utbildning inom exempelvis data/systemvetenskap eller motsvarande förvärvad erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant? Om ja, ange utbildning eller beskriv motsvarande arbetslivserfarenhet.
- Har du minst 1 års relevant erfarenhet som Incident Manager? Om ja, beskriv kortfattat.
- Har du goda baskunskaper inom IT? Om ja, beskriv kortfattat.
- Har du god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska?
- Har du svenskt medborgarskap?
- Har du genomgått ITIL 4 Foundation?
- Har du erfarenhet inom Servicedesk eller IT-support? Om ja, beskriv kortfattat.
- Har du erfarenhet av att arbeta som Problem Manager eller inom problemhantering? Om ja, beskriv kortfattat.
- Har du erfarenhet inom uppdrags-och/eller projektledning? Om ja, beskriv kortfattat.
- Har du erfarenhet av att leda och koordinera arbetsgrupper? Om ja, beskriv kortfattat.
- Har du arbetat inom en större statlig myndighet eller kommunal verksamhet, alternativt annan stor komplex organisation som arbetsgivaren bedömer relevant? Om ja, ange vilken verksamhet/organisation.
- Har du förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på engelska?
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågorna via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 9 juli 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A394.124/2025 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Ansök via e-post till jobb.na@polisen.se