Publicerad: 2025-06-27

Verksamhetschef inom Vård-och omsorgsförvaltningen
Nu har du chansen att bli en av oss!
Vi arbetar tillsammans med hjärta och kvalitet för att kunna ge bästa möjliga service till Ronneby kommuns invånare. Ronneby ligger vackert mellan hav och skog i mitten av Blekinge. Dessutom har vi bra kommunikationer med bil, tåg och flyg.
Dina 2500 blivande kollegor är duktiga på att möta framtidens utmaningar och våra invånares ökade förväntningar genom digitalisering, samarbete och ett engagerat ledarskap.
Tillsammans med dig gör vi Ronneby ännu bättre!
Läs om Ronneby kommun via https://bit.ly/ArbetapåRonnebykommun
ARBETSUPPGIFTER
Som verksamhetschef inom Vård- och omsorgsförvaltningen är du direkt underställd förvaltningschefen och ingår i förvaltningens ledningsgrupp. Du ansvarar för verksamhetsområdet vård- och omsorgsboende, där du har tio enhetschefer direkt underställda dig. I uppdraget ingår fullt ansvar för verksamhet, ekonomi, personal och arbetsmiljö. En del av ditt uppdrag kommer vara att skapa inspiration, engagemang och delaktighet hos medarbetarna, något förvaltningen lägger stor vikt vid. I rollen ingår även att vara ambassadör för kommunens förhållningssätt samt förvaltningens värdegrund och tjänstegaranti.
Tillsammans med dina kollegor i ledningsgruppen och medarbetarna kommer du att arbeta mot kommunens och nämndens uppsatta mål och i enlighet med förvaltningens vision och gemensamma framtidssyn, som lyder:
"Individer är delaktiga för att skapa en vårdmiljö där teamarbete samt resurshantering möts för att leverera högkvalitativ, kostnadseffektiv och hållbar vård och omsorg. Genom innovativa processer och en kultur präglad av samarbete och patientsäkerhet säkerställer vi att vården och omsorgen är tillgänglig och förebyggande."
KVALIFIKATIONER
För att lyckas i ditt uppdrag som verksamhetschef har du förmåga att kunna skapa sammanhållning och bidra till ett arbetsklimat som präglas av tillit, prestigelöshet och samarbete. Förmåga att skapa en positiv arbetsmiljö som främjar engagemang, delaktighet och utveckling är en framgångsfaktor.
Som person ser vi att du är modig, kan fatta självständiga beslut, är strukturerad, analytisk och trygg i dig själv. Du har god förmåga att formulera dig i tal och skrift och har ett tillitsbaserat ledarskap. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Vi söker dig med:
• Relevant högskoleexamen
• Lämplig arbetslivserfarenhet (såsom arbetat i en politiskt styrd organisation)
• Minst tre års erfarenhet av arbete som chef
• Körkort
Det är meriterande om du har erfarenhet av att ha arbetslett andra chefer samt om du har dokumenterad erfarenhet av att leda och driva utvecklingsarbete inom verksamhet eller projektform.
Intervjuer är planerade att genomföras vecka 33.
För att komma ifråga för en anställning inom vård- och omsorgsförvaltningen i Ronneby kommun ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas. Blankett som ska användas heter "Utdrag för arbete på HVB-hem" Se mer: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/hvb-hem/
Tänk på att beställa utdraget i god tid.
ÖVRIGT
Tillsättning sker om erforderliga beslut fattas.
Ronneby kommun krigsplacerar all tillsvidareanställd personal.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med dig som sökande ber vi dig ansöka via ansökningslänken i annonsen.
En ansökan till Ronneby kommun är en allmän handling och dina personuppgifter hanteras enligt GDPR.
Vi arbetar tillsammans med hjärta och kvalitet för att kunna ge bästa möjliga service till Ronneby kommuns invånare. Ronneby ligger vackert mellan hav och skog i mitten av Blekinge. Dessutom har vi bra kommunikationer med bil, tåg och flyg.
Dina 2500 blivande kollegor är duktiga på att möta framtidens utmaningar och våra invånares ökade förväntningar genom digitalisering, samarbete och ett engagerat ledarskap.
Tillsammans med dig gör vi Ronneby ännu bättre!
Läs om Ronneby kommun via https://bit.ly/ArbetapåRonnebykommun
ARBETSUPPGIFTER
Som verksamhetschef inom Vård- och omsorgsförvaltningen är du direkt underställd förvaltningschefen och ingår i förvaltningens ledningsgrupp. Du ansvarar för verksamhetsområdet vård- och omsorgsboende, där du har tio enhetschefer direkt underställda dig. I uppdraget ingår fullt ansvar för verksamhet, ekonomi, personal och arbetsmiljö. En del av ditt uppdrag kommer vara att skapa inspiration, engagemang och delaktighet hos medarbetarna, något förvaltningen lägger stor vikt vid. I rollen ingår även att vara ambassadör för kommunens förhållningssätt samt förvaltningens värdegrund och tjänstegaranti.
Tillsammans med dina kollegor i ledningsgruppen och medarbetarna kommer du att arbeta mot kommunens och nämndens uppsatta mål och i enlighet med förvaltningens vision och gemensamma framtidssyn, som lyder:
"Individer är delaktiga för att skapa en vårdmiljö där teamarbete samt resurshantering möts för att leverera högkvalitativ, kostnadseffektiv och hållbar vård och omsorg. Genom innovativa processer och en kultur präglad av samarbete och patientsäkerhet säkerställer vi att vården och omsorgen är tillgänglig och förebyggande."
KVALIFIKATIONER
För att lyckas i ditt uppdrag som verksamhetschef har du förmåga att kunna skapa sammanhållning och bidra till ett arbetsklimat som präglas av tillit, prestigelöshet och samarbete. Förmåga att skapa en positiv arbetsmiljö som främjar engagemang, delaktighet och utveckling är en framgångsfaktor.
Som person ser vi att du är modig, kan fatta självständiga beslut, är strukturerad, analytisk och trygg i dig själv. Du har god förmåga att formulera dig i tal och skrift och har ett tillitsbaserat ledarskap. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Vi söker dig med:
• Relevant högskoleexamen
• Lämplig arbetslivserfarenhet (såsom arbetat i en politiskt styrd organisation)
• Minst tre års erfarenhet av arbete som chef
• Körkort
Det är meriterande om du har erfarenhet av att ha arbetslett andra chefer samt om du har dokumenterad erfarenhet av att leda och driva utvecklingsarbete inom verksamhet eller projektform.
Intervjuer är planerade att genomföras vecka 33.
För att komma ifråga för en anställning inom vård- och omsorgsförvaltningen i Ronneby kommun ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas. Blankett som ska användas heter "Utdrag för arbete på HVB-hem" Se mer: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/hvb-hem/
Tänk på att beställa utdraget i god tid.
ÖVRIGT
Tillsättning sker om erforderliga beslut fattas.
Ronneby kommun krigsplacerar all tillsvidareanställd personal.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med dig som sökande ber vi dig ansöka via ansökningslänken i annonsen.
En ansökan till Ronneby kommun är en allmän handling och dina personuppgifter hanteras enligt GDPR.