Publicerad: 2025-06-27

Socialförvaltningen i Åstorp söker en socialt ansvarig samordnare

Adress

Åstorp

Anställning

Heltid

Lönetyp

Fast månads- vecko- eller timlön

Vill du vara med att utveckla vår verksamhet?

Välkommen till Åstorp – Söderåsstaden med mod att pröva nya vägar.

Åstorp ligger strategiskt beläget mitt i nordvästra Skåne med närhet till hav och natur. Här finns möjlighet till härliga upplevelser, då natur och kultur är ett kännetecken för kommunen.

Åstorp befinner sig i en positiv tillväxt med cirka 16 000 invånare. Genom mycket goda väg- och järnvägsförbindelser underlättas arbetspendling.

Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats, där alla kan göra skillnad. Vi värdesätter den kvalitet som respekt och mångfald tillför. Kommunen arbetar aktivt med hälsofrämjande insatser och har t.ex. tobaksfri arbetstid.

Åstorp är en del av Familjen Helsingborg, vilket erbjuder goda möjligheter till kommunövergripande samverkan och utveckling.

Socialförvaltningen har det yttersta ansvaret för att invånarna i Åstorp får det stöd och den hjälp de behöver för att kunna leva ett självständigt liv. Vi arbetar med uppdraget att stödja människor till bättre livsvillkor och ökad självständighet. 

Vi har påbörjat Socialförvaltningen 2.0, en förbättringsresa med fokus på kultur, struktur och ledarskap/medarbetarskap, med syfte att höja kvaliteten i alla våra verksamheter och att vara en attraktiv arbetsgivare. Hos oss får du ett meningsfullt och utvecklande arbete med möjligheter till egen utveckling.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en socialt ansvarig samordnare (SAS) för att säkerställa och förbättra kvalitetsstyrningen i socialförvaltningens verksamheter. I din roll har du ansvar för att leda och utveckla kvalitetsarbetet inom förvaltningen. Detta innebär att implementera och följa upp förvaltningens kvalitetsledningsarbete samt att coacha och vägleda chefer för att tillsammans upprätthålla samsyn och enhetlig kvalitetsledning enligt gällande regelverk. I din roll arbetar du på uppdrag av förvaltningschef och ska bidra med särskilt fokus på kvalitet och har fokus på förvaltningens systematiska kvalitetsarbete.

I rollen ansvarar du för att

• självständigt initiera och samordna det systematiska kvalitetsarbetet i förvaltningen.
• analysera kvalitetsdata, identifiera förbättringsområden och utveckla strategier för att nå kvalitetsmål. 
• leda kvalitets- och processanalyser samt stödja implementering av förbättringar i förvaltningens kvalitetsledning.
• bidra med rådgivning, kunskapsspridning, samverkan och erfarenhetsutbyte i syfte att bidra till förbättring och utveckling av kvalitet oavsett lagrum (HSL, SoL, LSS)
• arbeta med avvikelsehantering, klagomål, synpunkter samt lex Sarah-utredningar 
• leda och följa upp intern kontroll plan, genomföra, implementera och följa upp åtgärder utifrån kvalitetsredovisningar, lex Sarah, kartläggningar och genomlysningar i verksamheten.
• sammanställa och föredra beslutsunderlag i nämnd
• omvärldsbevaka och leda verksamhetsutveckling kopplat till ny lagstiftning inom socialtjänsten.

KVALIFIKATIONER
Du är en trygg och tydlig person som trivs med att processleda i förändring. Du bidrar aktivt i verksamhetsutveckling och implementering av nya arbetssätt, vilket kommer väl till pass i den pågående omställningen av socialtjänstlagen och god och nära vård i kommunens primärvård. Vi söker dig som är självgående samtidigt som du har en god samarbetsförmåga, är lyhörd och duktig på att kommunicera både muntligt och skriftligt. 

Du ska ha

• Socionomexamen eller akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten.
• Flerårig erfarenhet av att leda och stödja chefer i organisationsutveckling, kvalitetsarbete och förändring.
• Flerårig erfarenhet av systematiskt kvalitetsarbete, inklusive utredning och bedömning av avvikelser och missförhållanden enligt Lex Sarah.
• Dokumenterad kunskap om relevant lagstiftning.
• Erfarenhet av att driva projekt och utveckla processer.

Meriterande

• Flerårig erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänst.

 Vi lägger stor vikt vid din personlighet. Du är engagerad och handlingskraftig med en förmåga att leda dig själv. Din attityd och ditt engagemang kommer vara avgörande i vårt val av kandidat.

ÖVRIGT
Som anställd hos oss får du friskvårdsbidrag och möjlighet till semesterväxling.

Intervjuer är planerade till eftermiddagen den 21 augusti. Avsätt gärna eftermiddagen detta datum. Arbetsprov och personlighetstest kan komma att användas i rekryteringen. 

För att bli aktuell för anställning i Åstorps kommun behöver du uppvisa utdrag ur polisens belastningsregister.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till olika rekryteringskanaler och marknadsföring, vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter eller liknande.
Ansök

Redo för nästa steg i karriären?

Hjälp mig hitta jobb

Rekommenderade jobb i Åstorp

Populära jobb i Åstorp