Publicerad: 2025-06-27
Projektledare, Smedjebackens kommun - friskast i Sverige
Smedjebackens kommun ligger naturskönt vid starten av Strömsholms kanal och erbjuder en unik kombination av landsbygdens lugn och närhet till både storstad och naturupplevelser. Här finns goda möjligheter för dig som vill arbeta och bo i en inspirerande och växande miljö, där samhällsutveckling och hållbarhet är i fokus. Med en stark gemenskap, ett rikt kulturutbud och vacker natur erbjuder Smedjebacken både en trivsam arbetsplats och en plats att växa och trivas på. Välkommen att bli en del av oss!
Välkommen till Smedjebackens kommun!
Våra styrkor är prestigelöshet, dialog och korta beslutsvägar. Som medarbetare hos oss blir du en viktig samhällsbyggare, någon som gör skillnad. Vi är övertygade om att vi tillsammans kan leva upp till vår värdegrund där välkomnande, engagemang, trygghet och framtidstro är ledord. Smedjebacken erbjuder bra boende och våra många föreningar, eldsjälar och entreprenörer bidrar till livskvalitet, samanhållning och levande traditioner i hela kommunen.
Projektet Friskast i Sverigeär ett treårigt initiativ som syftar till att skapa ett hållbart, hälsosamt och tryggt arbetsliv inom Smedjebackens kommun, en arbetsgivare med cirka 800 medarbetare. Genom att stödja organisationen i att bygga en varaktig friskfaktorkultur och en arbetsmiljö som genomsyras av de horisontella principerna, jämställdhet, tillgänglighet och icke-diskriminering, förväntas sjukfrånvaron minska. Projektet är finansierat via ESF-rådet, du kommer att vara placerad på personalavdelningen och ha ett arbetsfält över hela organisationen.
Arbetsuppgifter
Projektet fokuserar på främjande, förebyggande och rehabiliterande insatser inom arbetsmiljöområdet på organisation-, grupp- och individnivå. Arbetsuppgifterna innebär att:
.leda och samordna projektets alla delar från planering, genomförande och uppföljning,
.etablera och utveckla samarbetsformer med interna och externa aktörer,
.säkerställa att projektets mål uppnås genom strukturerad planering, uppföljning och rapportering,
.bidra till implementering av långsiktiga och varaktiga förbättringar inom arbetsmiljöområdet,
.ingå i styrgrupp och projektteam där även operativa och administrativa inslag ingår samt
.kommunicera, främst genom interna kanaler.
Som projektledare förväntas du agera på såväl strategisk, taktisk som operativ nivå.
Kvalifikationer
Lämplig akademisk utbildning såsom beteendevetare eller liknande. Dokumenterad erfarenhet av att leda projekt, gärna inom offentlig sektor. Erfarenhet av att arbeta strategiskt, taktiskt och operativt inom hela arbetsmiljöområdet.
Vi ser det som meriterande om du tidigare arbetat som organisationskonsult eller liknande med goda resultat.
Övrigt
Startdatum 1 september 2025 eller enligt överenskommelse.
Personliga egenskaper
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper såsom tydlighet, engagerande, inspirerande och att du får med dig organisationen på resan. Förmåga och vilja att arbeta både operativt och taktiskt men även se helheter med ett strategiskt sinne samt erfarenhet att leda genom dialog och i samverkan. Du är empatisk, stödjande och prestigelös där du lätt känner av när det är dags att kompromissa för projektets bästa och där du själv snabbt och effektivt kan ställa om till nya eller ändrade metoder och förutsättningar. Du är genuin och öppen i dina interaktioner, visar stor entusiasm för nya satsningar och förbättringar, samt har förståelse för de utmaningar som förändring kan innebära för andra. Du är ansvarstagande och ser till att slutföra det du påbörjat, med hög kvalitet och i rätt tid. Du hanterar känslig information med integritet och respekt. En självklar del av ditt arbetssätt är att arbeta för kommunens vision och för invånarnas bästa.
Vi erbjuder
Vi erbjuder en arbetsplats i en välkomnande kommun med engagemang, trygghet och framtidstro. Vi tror på dialogen som verktyg för utveckling och värnar om korta beslutsvägar och prestigelöst förhållningssätt. Arbetsmiljöarbetet står i fokus där målsättningen är att arbetslivet ska vara hållbart, hälsosamt och tryggt för alla medarbetare. På smedjebacken.se kan du läsa mer om de förmåner vi erbjuder.
Vi undanber oss vänligt men bestämt all kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringsprocessen då urval av rekryteringskanaler redan bestämts för denna rekrytering.
Läs mer på smedjebacken.se om hur vi hanterar dina personuppgifter enligt GDPR. All rekrytering sker digitalt och via vår externa länk till rekryteringssystemet Webcruiter. Vid problem av registrering av CV var god kontakta Webcruiter support. Har du skyddade personuppgifter kontaktar du personalavdelningen genom kommunens växel så får du hjälp med din ansökan.
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktinformation
Ann-Sofie Westman, Personalchef, 0240-660122, ann-sofie.westman@smedjebacken.se
Niklas Sjödin, Kvalitet- och kommunikationschef, 0240-660115, niklas.sjodin@smedjebacken.se
Fackliga kontaktpersoner nås via kommunens växel., 0240-660000
Arbetsplats
Vasagatan 17
777 30 Smedjebacken
Välkommen till Smedjebackens kommun!
Våra styrkor är prestigelöshet, dialog och korta beslutsvägar. Som medarbetare hos oss blir du en viktig samhällsbyggare, någon som gör skillnad. Vi är övertygade om att vi tillsammans kan leva upp till vår värdegrund där välkomnande, engagemang, trygghet och framtidstro är ledord. Smedjebacken erbjuder bra boende och våra många föreningar, eldsjälar och entreprenörer bidrar till livskvalitet, samanhållning och levande traditioner i hela kommunen.
Projektet Friskast i Sverigeär ett treårigt initiativ som syftar till att skapa ett hållbart, hälsosamt och tryggt arbetsliv inom Smedjebackens kommun, en arbetsgivare med cirka 800 medarbetare. Genom att stödja organisationen i att bygga en varaktig friskfaktorkultur och en arbetsmiljö som genomsyras av de horisontella principerna, jämställdhet, tillgänglighet och icke-diskriminering, förväntas sjukfrånvaron minska. Projektet är finansierat via ESF-rådet, du kommer att vara placerad på personalavdelningen och ha ett arbetsfält över hela organisationen.
Arbetsuppgifter
Projektet fokuserar på främjande, förebyggande och rehabiliterande insatser inom arbetsmiljöområdet på organisation-, grupp- och individnivå. Arbetsuppgifterna innebär att:
.leda och samordna projektets alla delar från planering, genomförande och uppföljning,
.etablera och utveckla samarbetsformer med interna och externa aktörer,
.säkerställa att projektets mål uppnås genom strukturerad planering, uppföljning och rapportering,
.bidra till implementering av långsiktiga och varaktiga förbättringar inom arbetsmiljöområdet,
.ingå i styrgrupp och projektteam där även operativa och administrativa inslag ingår samt
.kommunicera, främst genom interna kanaler.
Som projektledare förväntas du agera på såväl strategisk, taktisk som operativ nivå.
Kvalifikationer
Lämplig akademisk utbildning såsom beteendevetare eller liknande. Dokumenterad erfarenhet av att leda projekt, gärna inom offentlig sektor. Erfarenhet av att arbeta strategiskt, taktiskt och operativt inom hela arbetsmiljöområdet.
Vi ser det som meriterande om du tidigare arbetat som organisationskonsult eller liknande med goda resultat.
Övrigt
Startdatum 1 september 2025 eller enligt överenskommelse.
Personliga egenskaper
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper såsom tydlighet, engagerande, inspirerande och att du får med dig organisationen på resan. Förmåga och vilja att arbeta både operativt och taktiskt men även se helheter med ett strategiskt sinne samt erfarenhet att leda genom dialog och i samverkan. Du är empatisk, stödjande och prestigelös där du lätt känner av när det är dags att kompromissa för projektets bästa och där du själv snabbt och effektivt kan ställa om till nya eller ändrade metoder och förutsättningar. Du är genuin och öppen i dina interaktioner, visar stor entusiasm för nya satsningar och förbättringar, samt har förståelse för de utmaningar som förändring kan innebära för andra. Du är ansvarstagande och ser till att slutföra det du påbörjat, med hög kvalitet och i rätt tid. Du hanterar känslig information med integritet och respekt. En självklar del av ditt arbetssätt är att arbeta för kommunens vision och för invånarnas bästa.
Vi erbjuder
Vi erbjuder en arbetsplats i en välkomnande kommun med engagemang, trygghet och framtidstro. Vi tror på dialogen som verktyg för utveckling och värnar om korta beslutsvägar och prestigelöst förhållningssätt. Arbetsmiljöarbetet står i fokus där målsättningen är att arbetslivet ska vara hållbart, hälsosamt och tryggt för alla medarbetare. På smedjebacken.se kan du läsa mer om de förmåner vi erbjuder.
Vi undanber oss vänligt men bestämt all kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringsprocessen då urval av rekryteringskanaler redan bestämts för denna rekrytering.
Läs mer på smedjebacken.se om hur vi hanterar dina personuppgifter enligt GDPR. All rekrytering sker digitalt och via vår externa länk till rekryteringssystemet Webcruiter. Vid problem av registrering av CV var god kontakta Webcruiter support. Har du skyddade personuppgifter kontaktar du personalavdelningen genom kommunens växel så får du hjälp med din ansökan.
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktinformation
Ann-Sofie Westman, Personalchef, 0240-660122, ann-sofie.westman@smedjebacken.se
Niklas Sjödin, Kvalitet- och kommunikationschef, 0240-660115, niklas.sjodin@smedjebacken.se
Fackliga kontaktpersoner nås via kommunens växel., 0240-660000
Arbetsplats
Vasagatan 17
777 30 Smedjebacken