Publicerad: 2025-06-27

Logotyp

Inredningsarkitekt till Fastighetssektionenen

Anställning

Heltid

Lönetyp

Fast månads- vecko- eller timlön

Fastighetssektionen, Ekonomi- och lokalförsörjningsavdelningen, Förvaltningsavdelningen

Trivs du med omväxlande, intressanta och komplexa uppgifter som ställer krav på din förmåga att kombinera expertkunskap med förståelse för helheten?

Fastighetesektionen ansvarar för långsiktig lokalförsörjning, inredning och konst, mindre byggprojekt, fysisk arbetsmiljö, tillgänglighet samt att vara kravställare och samarbeta med hyresvärdar. På sektionen arbetar cirka 15 personer där det ingår ett flertal olika kompetenser och vi arbetar mycket teamorienterat.

 Din arbetsdag. Sveriges morgondag.

Som inredningsarkitekt på Regeringskansliet kommer du delta i och leda projekt inom ditt område. I detta ingår att upprätta förstudier (behovsanalys med alternativa lösningar), program och ritningar. Du utformar och uppdaterar inredningskoncept. Du sammanställer och tar fram underlag över förutsättningar, krav och genomförande inför beställningar och beslut.
I rollen ingår också att granska handlingar från fastighetsägare, följa upp och kontrollera leveranser och aktiviteter. Du deltar i och svarar för standardisering vad gäller lokaler och inredning samt håller i samordningsmöten avseende till exempel AV-teknik, säkerhet, IT och arbetsmiljöfaktorer.

I ditt uppdrag ingår att medverka i upphandlingar och i avtalsförvaltning samt att handleda konsulter. Du leder och deltar i projekt inom området och följer kostnadskalkyler, budgetar och prognoser. En viktig del av arbetet är att företräda verksamheten, informera, kommunicera och bidra till givande samarbeten och nätverk, både internt och externt.

Som inredningsarkitekt förväntas du att delta i och svara för generell normering, standardisering och koncept vad gäller lokaler och inredning samt att följa upp och kontrollera leveranser och aktiviteter. Därtill förväntas du ta fram idéer och skisser för varierade behov i lokaler.

Övriga arbetsuppgifter som ingår, är att handlägga, bereda, föredra, registrera och dokumentera ärenden och aktiviteter, diarieföring och arkivering. 

Inom enheten pågår ett utvecklingsarbete där vi bland annat ser över uppdrag, arbetssätt, processer och leveranser till våra användare. Detta kan påverka hur vi organiserar verksamheten framåt.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund

Du har en akademisk examen inom inredningsarkitekt eller motsvarande. Det är meriterande om du har en projektledarutbildning eller är sakkunnig inom "tillgänglighet arbetsmiljö i kontorsmiljöer" samt har erfarenhet metodstödet XLPM.

För tjänsten krävs att du har minst fem års arbetslivserfarenhet inom området och har deltagit i ny- och eller ombyggnadsprojekt. Du ska också ha erfarenhet av att ha arbetat med inredningsfrågor i offentlig verksamhet.

Du ska ha kunskap om ergonomiska och arbetsmiljömässiga krav gällande inredning. Därtill har du kunskaper inom budgetering och uppföljning och har erfarenhet av att arbeta i Auto-CAD, Adobe och Office-paketet.

Det är meriterande om du har en arbetat med representativa ytor och har erfarenhet av stora projekt inom ny- och ombyggnationer för kontorsverksamhet och mötesmiljöer, samt arbetat i kulturhistoriska miljöer. Vi ser det också som meriterande om du har haft en projektledande roll inom offentlig verksamhet och har erfarenhet av säkerhetsarbete. Därtill är det meriterande om du har erfarenhet av att föredra och presentera projekt och gestaltade miljöer. Vi ser gärna att du har kunskap inom programverktygen Revit och Antura. Det är också meriterande om du kan arbeta utifrån BBR samt har erfarenhet av upphandling och avrop enligt LOU och avtalsförvaltning samt att du har arbetat utifrån AFS:ar.

Dina egenskaper

Regeringskansliets medarbetarkriterier är helhet, utveckling, resultat. Alla som arbetar i Regeringskansliet behöver ha helhetssyn och samarbeta för verksamhetens bästa. Du förväntas bidra med ditt perspektiv och din kompetens samt vara öppen för andras. Du kommer med idéer och nya angreppssätt för att förbättra och utveckla verksamheten och din egen kompetens. Du är inriktad på resultat i ditt agerande och anpassar dig när behov och inriktning ändras.

För att lyckas i rollen ska du ha mycket god förmåga att leda team och har ett prestigelöst arbetssätt.  


Övrigt

Tjänsten avser en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Mattias Bolt som är sektionschef. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Lisa Karlström. Fackliga kontaktpersoner är Johan Strokirk för Saco och Jan Wahlström för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 5 augusti 2025.  

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.
Ansök

Redo för nästa steg i karriären?

Hjälp mig hitta jobb

Rekommenderade jobb i Stockholm

Populära jobb i Stockholm