Publicerad: 2025-07-02

Logotyp

Socialsekreterare Stöd och försörjning

Adress

Ludvika

Anställning

Heltid

Lönetyp

Fast månads- vecko- eller timlön

I Ludvika är barn och ungdomar viktiga! Det visar vi genom att göra barnen och ungdomarna till navet i den kommunala organisationen. De flesta resurser riktade till barn och ungdomar har samlats under en och samma nämnd. Där finns förskola, grundskola, anpassad grundskola och även individ-och familjeomsorgen. Gemensamt för samtliga verksamheter är ett medvetet kvalitetsarbete för att ständigt utveckla och förbättra arbetet med barn och ungdomar.
Socialsekreterare ekonomiskt bistånd

Individ- och familjeomsorgen (IFO) är en del av Social- och utbildningsförvaltningen i Ludvika kommun. Vi har ca 100 medarbetare som är organiserade i fem enheter: Stöd- och försörjningsenheten, Utredningsenheten, Familjehem- och familjerättsenheten, Öppenvårdsenheten, samt AMI. Inom IFO arbetar både erfaren och nyutbildad personal och som nyanställd erbjuds du en individuellt anpassad introduktion och får tillgång till mentorer. Som anställd i Ludvika kommun har du tillgång till friskvård (tid/bidrag), flextid, semesterdagsväxling samt subventionerat årskort hos Dalatrafiken.

I Ludvika kommun arbetar vi efter vår värdegrund Lagandan som består av fyra principer: Relationer, Glädje, Lärande och Driv. Den bygger på samverkan och samarbete, en vi-känsla och en vilja att fortsätta utvecklas. Det är med Lagandan som vi tar oss an vårt uppdrag och strävan mot vår vision om att vara framtidens, tillväxtens och möjligheternas kommun.

Inom Stöd- och försörjningsenheten arbetar idag 20 engagerade och kunniga medarbetare med ekonomiskt bistånd, våld i nära relation samt hedersrelaterat våld och förtryck, bostadssociala kontrakt, förmedling av egna medel, social praktik samt handläggning av dödsboanmälningar.

ARBETSUPPGIFTER

Vill du ha ett arbete där du varje dag får möjlighet att göra skillnad för andra?

Att arbeta med ekonomiskt bistånd i Ludvika kommun innebär ett kvalificerat socialt arbete där vi nyfiket och aktivt vill hjälpa människor att stå på egna ben och nå självständighet, såväl socialt som ekonomiskt. Du arbetar kartläggande och motiverande gentemot de du möter och samverkar med andra aktörer, både internt och externt. Du utreder och fattar beslut om rätten till ekonomiskt bistånd utifrån gällande lagar och rättspraxis. 

KVALIFIKATIONER

Du har en socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du ska ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. B-körkort är ett krav då resor förekommer i tjänsten. 

PERSONLIGA EGENSKAPER

Arbetsuppgifterna ställer höga krav på eget ansvar, flexibilitet och initiativförmåga. Vi vill också att du har god samarbetsförmåga och förmåga att möta och motivera människor som befinner sig i utsatta situationer. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet för yrket.

MERITERANDE

Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning inom ekonomiskt bistånd, MI samt erfarenhet av arbete i verksamhetssystemet Lifecare.

ANSTÄLLNING

Tjänsten är en tillsvidaretjänst på heltid.

 

KONTAKTPERSONER

Jill Ekberg-Johansson, enhetschef, jill.ekberg-johansson@ludvika.se, 0240-869 55

Sara Spinks, 1:e socialsekreterare, sara.spinks@ludvika.se, 0240-0240-868 49

Linda Pettersson, 1:e socialsekreterare, linda.pettersson@ludvika.se, 0240-862 19

FACKLIG KONTAKT

Akademikerförbundet SSR och Vision nås via kommunens växel 0240-860 00.

ANSÖKAN

Välkommen med din ansökan senast den 10 augusti 2025. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Urvalsarbete sker löpande. Interjvuer kommer att ske under vecka 33-35.

 
Ansök

Redo för nästa steg i karriären?

Hjälp mig hitta jobb

Rekommenderade jobb i Ludvika

Populära jobb i Ludvika