Publicerad: 2025-07-02

Åmåls kommun söker Controller inom vård och omsorg
Åmåls kommun söker Controller inom vård och omsorg
Har du erfarenhet av budget och uppföljningsarbete inom vård och omsorg?
Vi söker nu en ny medarbetare som vill vara med och utveckla ekonomienheten med oss!
Ditt uppdrag
Ekonomienheten består av nio medarbetare som tillsammans ansvarar för att leda och utveckla kommunens ekonomistyrning. Vi fungerar även som en intern servicefunktion inom ekonomiområdet och ansvarar för upphandling och inköp.
I rollen som controller kommer du att vara ett viktigt stöd för chefer och verksamheter inom vård och omsorg. Ditt arbete omfattar styrning, planering, budgetering, uppföljning och analys. Du kommer att bidra aktivt i förbättrings- och utvecklingsinsatser, både inom den egna verksamheten och på ekonomienheten.
Tjänsten innebär även att du håller föredragningar vid politiska sammanträden, både för den egna nämnden och i andra forum. Utöver detta ingår traditionella arbetsuppgifter inom ekonomi.
Vi arbetar i ett team där samarbete är en självklarhet. Det innebär att arbetsuppgifterna kan variera över tid beroende på behov och utveckling inom organisationen.
Vad erbjuder vi
Som medarbetare hos oss är du vår viktigaste tillgång. Personalförmåner som du erbjuds är bra friskvårdsbidrag, föräldrapenningtillägg, tjänstepension, försäkringar och möjlighet att leasa miljöbil. Du har även möjligheter till vidareutbildning inom ditt kompetensområde för att du ska kunna utvecklas hos oss. Läs mer om förmåner som medarbetare hos Åmåls kommun här: Vårt erbjudande!
Vem är du
Du har förmåga att arbeta både självständigt och i grupp och du ser det som en självklarhet att arbeta med utveckling för att nå ständiga förbättringar. Du har en god analytisk och pedagogisk förmåga och kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Arbetet förutsätter att du är noggrann och strukturerad, samt att du kan prioritera och slutföra dina uppdrag. Vi ser också att du är en person som bidrar till att bibehålla ett trivsamt arbetsklimat. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper.
Formella kompetenskrav
Vi söker dig med högskoleexamen inom ekonomi eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig, samt erfarenhet från liknande arbetsuppgifter inom kommunal eller annan offentlig verksamhet.
Du har goda kunskaper i Office-paketet, framförallt i Excel, och är van att arbeta i affärssystem.
Anställningen förutsätter att du har B-körkort samt digital identifikation med Bank ID.
Anställningen
Tillsvidareanställning 100% med tillträde enligt överenskommelse. Anställningen kan komma att inledas med en provanställning. Controller är för närvarande placerad vid ekonomienheten inom kommunledningskontoret, som är organiserat direkt under kommunstyrelsen. Närmaste chef är ekonomichefen. Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.
Ansökan
Vi vet att en inkluderande arbetsplats är en hållbar arbetsplats. Olika bakgrunder, erfarenheter och egenskaper gör oss sammantaget helt enkelt bättre. Så vem du än är - varmt välkommen med din ansökan i form av personligt brev och cv. Urval och intervjuarbete kommer att ske löpande under ansökningsperioden och vi kan kalla till intervju innan sista ansökningsdatum. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen, samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via ansökningsknappen.
Varmt välkommen med din ansökan!
(Vi undanbeder oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande).