Publicerad: 2025-07-03

Arkivassistent med GDPR-ansvar
Är du en serviceinriktad person med intresse för, och gärna erfarenhet av, arkivfrågor är detta en tjänst som passar dig!
Tjänsten är förlagd till den administrativa enheten och tillhör tillsammans med säkerhetsenheten och enheten för hållbar samhällsutveckling kansliavdelningen. En central avdelning nära kommunledning och politik som bland annat ansvarar för beredningar av ärenden inför nämnd, juridik, kris- och säkerhetsfrågor, hållbarhetsfrågor, utredningar samt allmänna val. Sammanlagt är vi 36 personer som arbetar här.
Strängnäs kommun söker en arkivassistent med GDPR-ansvar som blir en del av vårt team under en period för att avlasta vår kommunarkivarie.
ARBETSUPPGIFTER
I arbetsuppgifterna ingår att ta emot och hantera förfrågningar om utlämnande av allmänna handlingar. Du kommer även att hantera och förteckna inlevererat arkivmaterial. Förutom detta kan du komma att ge stöd till kommunarkivarien vid behov i kommunens arkivfrågor generellt.
Strängnäs kommun har ett välordnat arkivbestånd som fysiskt förvaras i en extern arkivlokal. Hanteringen av de allmänna handlingarna är därmed främst digital. Arbetsuppgifterna består även av att ha ett GDPR-ansvar. Detta innebär att du är sammankallande för den grupp som arbetar med GDPR-frågor inom förvaltningen.
Vi är en (1) förvaltning och kansliavdelningen har i sitt grunduppdrag att vara ett rådgivande stöd gentemot hela förvaltningen och samtidigt styra inom sina expertisområden. Utbildningsinsatser ingår därför i arbetet.
Samarbete och samverkan med andra inom enheten, avdelningen eller förvaltningen är dagligt förekommande. De du står närmast förutom kommunarkivarie är; registrator, kommunsekreterare, systemförvaltare, dataskyddsombud, kommunjurist och andra administrativa medarbetare eller chefer.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• eftergymnasial utbildning med inriktning arkiv, informationshantering, administration eller liknande, alternativt motsvarande arbetslivserfarenhet.
• erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning.
• god IT-kunskap och är bekväm med digitala arbetssätt.
• god kunskap i det svenska språket, i såväl tal som skrift.
Det är meriterande om du har:
• arbetat med arkiv.
• arbetat i IT-system kopplat till arkivhantering.
• kunskap om offentlighets- och sekretesslagen (OSL).
• erfarenhet av att hantera personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR).
Vi kommer lägga stor vikt vid vem du är som person. Vi behöver en självgående och drivande person som med stort engagemang tar sig an varierande arbetsuppgifter. Du arbetar strukturerat och målinriktat. Du är bra på att arbeta tillsammans med andra genom att vara tydlig, lyhörd för andras behov och ha en hög känsla för service.
Urvalet sker löpande. Varmt välkommen med din ansökan redan idag!
ÖVRIGT
Välkommen till Strängnäs kommun! Strängnäs kommun har drygt 39 000 invånare och är strategiskt belägen i Mälardalen med utmärkta kommunikationsmöjligheter. Här är det nära till storstaden Stockholm nås med tåg på under 50 minuter, och ännu närmare ligger Eskilstuna. Vår kommun är en attraktiv plats för både boende och arbete, där du får möjlighet att göra verklig skillnad för samhället och dess invånare.
Hos oss finns en mängd meningsfulla och utmanande arbetsuppgifter, med möjligheter att växa och utvecklas i din yrkesroll. I Strängnäs kommun arbetar över 2 500 kunniga och engagerade medarbetare, som alla bidrar till att skapa en positiv vardag för invånarna. Vi värdesätter en arbetsplats där alla känner sig inkluderade och där det finns utrymme att påverka.
Vi arbetar aktivt utifrån en värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet. Vi ser i vår årliga medarbetarundersökning att våra medarbetare trivs. Vi hoppas att du vill vara en del av vårt team och tillsammans med oss bygga framtidens Strängnäs. Tillsammans skapar vi en starkare kommun och gör varandra bättre.
Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid för att skapa en hälsosam arbetsmiljö för alla medarbetare, kollegor och brukare.
Ansökningsprocess och personuppgiftshantering:
• Som sökande ansvarar du för att dokumentera din kompetens tydligt, så att vi kan göra en saklig och rättvis bedömning av din ansökan.
• Vid arbete med barn och ungdomar krävs utdrag ur polisens belastningsregister innan anställning.
• Strängnäs kommun hanterar dina personuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning. Du kan läsa mer om vår personuppgiftshantering på vår hemsida: https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun
Strängnäs kommun har valt mediekanaler för denna rekrytering och undanber därför kontakt med annonssäljare och rekryteringstjänster.
Vi ser fram emot att få veta mer om dig och hur du vill bidra till Strängnäs framtid.
Tjänsten är förlagd till den administrativa enheten och tillhör tillsammans med säkerhetsenheten och enheten för hållbar samhällsutveckling kansliavdelningen. En central avdelning nära kommunledning och politik som bland annat ansvarar för beredningar av ärenden inför nämnd, juridik, kris- och säkerhetsfrågor, hållbarhetsfrågor, utredningar samt allmänna val. Sammanlagt är vi 36 personer som arbetar här.
Strängnäs kommun söker en arkivassistent med GDPR-ansvar som blir en del av vårt team under en period för att avlasta vår kommunarkivarie.
ARBETSUPPGIFTER
I arbetsuppgifterna ingår att ta emot och hantera förfrågningar om utlämnande av allmänna handlingar. Du kommer även att hantera och förteckna inlevererat arkivmaterial. Förutom detta kan du komma att ge stöd till kommunarkivarien vid behov i kommunens arkivfrågor generellt.
Strängnäs kommun har ett välordnat arkivbestånd som fysiskt förvaras i en extern arkivlokal. Hanteringen av de allmänna handlingarna är därmed främst digital. Arbetsuppgifterna består även av att ha ett GDPR-ansvar. Detta innebär att du är sammankallande för den grupp som arbetar med GDPR-frågor inom förvaltningen.
Vi är en (1) förvaltning och kansliavdelningen har i sitt grunduppdrag att vara ett rådgivande stöd gentemot hela förvaltningen och samtidigt styra inom sina expertisområden. Utbildningsinsatser ingår därför i arbetet.
Samarbete och samverkan med andra inom enheten, avdelningen eller förvaltningen är dagligt förekommande. De du står närmast förutom kommunarkivarie är; registrator, kommunsekreterare, systemförvaltare, dataskyddsombud, kommunjurist och andra administrativa medarbetare eller chefer.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• eftergymnasial utbildning med inriktning arkiv, informationshantering, administration eller liknande, alternativt motsvarande arbetslivserfarenhet.
• erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning.
• god IT-kunskap och är bekväm med digitala arbetssätt.
• god kunskap i det svenska språket, i såväl tal som skrift.
Det är meriterande om du har:
• arbetat med arkiv.
• arbetat i IT-system kopplat till arkivhantering.
• kunskap om offentlighets- och sekretesslagen (OSL).
• erfarenhet av att hantera personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR).
Vi kommer lägga stor vikt vid vem du är som person. Vi behöver en självgående och drivande person som med stort engagemang tar sig an varierande arbetsuppgifter. Du arbetar strukturerat och målinriktat. Du är bra på att arbeta tillsammans med andra genom att vara tydlig, lyhörd för andras behov och ha en hög känsla för service.
Urvalet sker löpande. Varmt välkommen med din ansökan redan idag!
ÖVRIGT
Välkommen till Strängnäs kommun! Strängnäs kommun har drygt 39 000 invånare och är strategiskt belägen i Mälardalen med utmärkta kommunikationsmöjligheter. Här är det nära till storstaden Stockholm nås med tåg på under 50 minuter, och ännu närmare ligger Eskilstuna. Vår kommun är en attraktiv plats för både boende och arbete, där du får möjlighet att göra verklig skillnad för samhället och dess invånare.
Hos oss finns en mängd meningsfulla och utmanande arbetsuppgifter, med möjligheter att växa och utvecklas i din yrkesroll. I Strängnäs kommun arbetar över 2 500 kunniga och engagerade medarbetare, som alla bidrar till att skapa en positiv vardag för invånarna. Vi värdesätter en arbetsplats där alla känner sig inkluderade och där det finns utrymme att påverka.
Vi arbetar aktivt utifrån en värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet. Vi ser i vår årliga medarbetarundersökning att våra medarbetare trivs. Vi hoppas att du vill vara en del av vårt team och tillsammans med oss bygga framtidens Strängnäs. Tillsammans skapar vi en starkare kommun och gör varandra bättre.
Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid för att skapa en hälsosam arbetsmiljö för alla medarbetare, kollegor och brukare.
Ansökningsprocess och personuppgiftshantering:
• Som sökande ansvarar du för att dokumentera din kompetens tydligt, så att vi kan göra en saklig och rättvis bedömning av din ansökan.
• Vid arbete med barn och ungdomar krävs utdrag ur polisens belastningsregister innan anställning.
• Strängnäs kommun hanterar dina personuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning. Du kan läsa mer om vår personuppgiftshantering på vår hemsida: https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun
Strängnäs kommun har valt mediekanaler för denna rekrytering och undanber därför kontakt med annonssäljare och rekryteringstjänster.
Vi ser fram emot att få veta mer om dig och hur du vill bidra till Strängnäs framtid.