Publicerad: 2025-07-03

Controller inriktning fastighet till Ekonomikontoret
I Varbergs kommun är vi cirka 5 500 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens.
Vill du växa med oss?
Ekonomikontoret tillhör kommunstyrelsens förvaltning och är kommunens centrala ekonomifunktion. Vi ansvarar för kommunens processer för planering och uppföljning, inköp, finansiering och redovisning. Vi arbetar nära kommunens övriga verksamheter och parallellt med löpande arbetsuppgifter ansvarar vi för att utveckla kommunövergripande arbetssätt inom tidigare nämnda processer.
Din anställning är placerad på ekonomikontorets avdelning för ekonomi- och verksamhetsstyrning, men du kommer att arbeta nära chefer och medarbetare på lokal- och fastighetsavdelningen, som är en del av samhällsutvecklingskontoret inom kommunstyrelsens förvaltning.
ARBETSUPPGIFTER
Som fastighetscontroller har du en central roll och ansvarar för samordning och övergripande uppföljning av budget, prognos och bokslut inom fastighetsområdet. Du är en nyckelperson i den långsiktiga planeringen och för att upprätthålla en kvalitativ och ändamålsenlig förvaltning av kommunens fastigheter.
Du arbetar nära chefer och förvaltare på kommunens lokal- och fastighetsavdelning, men stödjer också kommunens övriga förvaltningar i fastighetsekonomiska frågor.
Du får en varierad roll med inslag av operativt arbete, samtidigt som du arbetar strategiskt med fokus på att utveckla rutiner och processer.
Du kommer du bland annat att:
Arbeta med internprissättning och internhyror samt stödja tillämpningen av kommunens internhyresmodell.
Arbeta med investeringskalkylering.
Hantera anläggningsregister och säkerställa korrekt avslut av investeringsprojekt.
Fungera som stöd till budgetansvariga i ekonomiska frågor.
Ta fram ekonomiska rapporter, analyser och beslutsunderlag.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har ekonomisk utbildning från högskola eller universitet samt några års erfarenhet av arbete som ekonom eller controller.
Det är meriterande om du har en bakgrund inom fastighetsekonomi samt erfarenhet från offentlig förvaltning.
Du har mycket goda kunskaper i Excel samt erfarenhet av arbete i något ekonomisystem. Du har god förmåga att analysera omfattande data för att sedan på ett tydligt och strukturerat sätt sammanfatta informationen till både chefer och andra berörda. För att lyckas i rollen har du ett konsultativt arbetssätt, god samarbetsförmåga och har lätt för att skapa goda relationer.
Som fastighetscontroller ser du fastighetsfrågor i ett större sammanhang och samverkar för att hitta lösningar som gynnar hela organisationen.
Du arbetar strukturerat och självständigt, med god förmåga att planera och driva ditt arbete framåt mot uppsatta tidsramar. Du har en god pedagogisk förmåga och bidrar till att öka förståelsen för ekonomiska samband och begrepp i organisationen. Du är noggrann, ansvarsfull och kommunicerar på ett tydligt och förtroendeingivande sätt. Vi ser gärna att du är nytänkande och handlingskraftig vilket bidrar till att driva verksamheten framåt och nå uppsatta mål.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Varbergs kommun har ett politisk beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att medarbetare har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid.
Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!
Vill du växa med oss?
Ekonomikontoret tillhör kommunstyrelsens förvaltning och är kommunens centrala ekonomifunktion. Vi ansvarar för kommunens processer för planering och uppföljning, inköp, finansiering och redovisning. Vi arbetar nära kommunens övriga verksamheter och parallellt med löpande arbetsuppgifter ansvarar vi för att utveckla kommunövergripande arbetssätt inom tidigare nämnda processer.
Din anställning är placerad på ekonomikontorets avdelning för ekonomi- och verksamhetsstyrning, men du kommer att arbeta nära chefer och medarbetare på lokal- och fastighetsavdelningen, som är en del av samhällsutvecklingskontoret inom kommunstyrelsens förvaltning.
ARBETSUPPGIFTER
Som fastighetscontroller har du en central roll och ansvarar för samordning och övergripande uppföljning av budget, prognos och bokslut inom fastighetsområdet. Du är en nyckelperson i den långsiktiga planeringen och för att upprätthålla en kvalitativ och ändamålsenlig förvaltning av kommunens fastigheter.
Du arbetar nära chefer och förvaltare på kommunens lokal- och fastighetsavdelning, men stödjer också kommunens övriga förvaltningar i fastighetsekonomiska frågor.
Du får en varierad roll med inslag av operativt arbete, samtidigt som du arbetar strategiskt med fokus på att utveckla rutiner och processer.
Du kommer du bland annat att:
Arbeta med internprissättning och internhyror samt stödja tillämpningen av kommunens internhyresmodell.
Arbeta med investeringskalkylering.
Hantera anläggningsregister och säkerställa korrekt avslut av investeringsprojekt.
Fungera som stöd till budgetansvariga i ekonomiska frågor.
Ta fram ekonomiska rapporter, analyser och beslutsunderlag.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har ekonomisk utbildning från högskola eller universitet samt några års erfarenhet av arbete som ekonom eller controller.
Det är meriterande om du har en bakgrund inom fastighetsekonomi samt erfarenhet från offentlig förvaltning.
Du har mycket goda kunskaper i Excel samt erfarenhet av arbete i något ekonomisystem. Du har god förmåga att analysera omfattande data för att sedan på ett tydligt och strukturerat sätt sammanfatta informationen till både chefer och andra berörda. För att lyckas i rollen har du ett konsultativt arbetssätt, god samarbetsförmåga och har lätt för att skapa goda relationer.
Som fastighetscontroller ser du fastighetsfrågor i ett större sammanhang och samverkar för att hitta lösningar som gynnar hela organisationen.
Du arbetar strukturerat och självständigt, med god förmåga att planera och driva ditt arbete framåt mot uppsatta tidsramar. Du har en god pedagogisk förmåga och bidrar till att öka förståelsen för ekonomiska samband och begrepp i organisationen. Du är noggrann, ansvarsfull och kommunicerar på ett tydligt och förtroendeingivande sätt. Vi ser gärna att du är nytänkande och handlingskraftig vilket bidrar till att driva verksamheten framåt och nå uppsatta mål.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Varbergs kommun har ett politisk beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att medarbetare har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid.
Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!