Publicerad: 2025-07-03

Logotyp

Avgiftshandläggare

Anställning

Heltid

Lönetyp

Fast månads- vecko- eller timlön

Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet.

Vi söker nu en avgiftshandläggare till Omsorgsförvaltningens ekonomienhet. Ekonomienheten sitter tillsammans på Östra kommunhuset och består av fem avgiftshandläggare, sex ekonomer och fem ekonomiadministratörer. Enheten har en god arbetsmiljö som alla är med och bidrar till. Målet för enheten är att bidra till en god ekonomisk hushållning och ge service och stöd åt kunder och verksamhet i ekonomiska frågor.

Välkommen med din ansökan!



ARBETSUPPGIFTER
I rollen som avgiftshandläggare ansvarar du för att varje månad se till att kunder inom hemtjänst, vård- och omsorgsboende samt funktionsstöd får korrekta avgifter och fakturor. Det innebär bl.a. att du:

• Handlägger och registrerar uppgifter i verksamhetssystemet LifeCare
• Bedömer underlag och fattar beslut enligt gällande riktlinjer
• Har ansvar för ett eller flera specialområden, ensam eller tillsammans med kollega
• Ger stöd och service i avgiftsfrågor till både kunder och chefer via telefon, e-post och system

Vi befinner oss i en digital omställning med fokus på effektivare handläggning via LifeCare. Här har du möjlighet att påverka arbetssätt och bidra till modernare flöden.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har 3-årig gymnasieutbildning, med administrativ eller ekonomisk inriktning, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Utbildning kan också likställas med minst 4 års erfarenhet av administrativt arbete. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete som avgiftshandläggare eller annat administrativt arbete inom kommunal eller statlig verksamhet.

Arbetet kräver att du har goda kunskaper i Officepaketet och vi ser gärna att du har kunskaper i verksamhetssystemet Lifecare. Vidare krävs att du kan kommunicera flytande på svenska i tal och skrift.

Som person har du förmåga att både arbeta självständigt och att samarbeta med andra i olika sammanhang och funktioner. Du är flexibel och har initiativförmåga. Du trivs i att jobba mot fastställda tidsplaner samt klarar tidvis hög belastning. Du har förmågan att följa riktlinjer och instruktioner och vara med att skapa effektiva arbetssätt. Vidare ser vi att du har ett professionellt bemötande, är pedagogisk och noggrann.



ÖVRIGT
Omsorgsförvaltningens verksamhet riktar sig till äldre och personer som har behov av funktionsstöd samt till personer med behov av hemsjukvård. Verksamheten är funktionsindelad i fyra verksamhetsområden: stöd i ordinärt boende, stöd i vård- och omsorgsboende, hälso- och sjukvård samt funktionsstöd. I förvaltningen finns också myndighetsenheten, riksgymnasiet och hjälpmedelscentrum i Östra Skåne.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via medborgarcenter 044-13 50 00.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.
Ansök

Redo för nästa steg i karriären?

Hjälp mig hitta jobb

Rekommenderade jobb i Kristianstad

Populära jobb i Kristianstad