Publicerad: 2025-07-04

Arkivarie med utvecklingsuppdrag
Vi är en ledande aktör inom hälsa vård och omsorg med höga ambitioner som erbjuder många möjligheter till utveckling. Vi söker dig som tillsammans med 10 000 kollegor vill vara med och göra det möjligt – i både handling och bemötande.
Vi är i en framtidsbransch och därför är det viktigt att visa vad vi står för och vad du kan få uppleva om du blir en del av oss. Det kommer bli en spännande resa mot världens bästa stad för ett långt och värdigt liv. Vi är Göteborg. Välkommen ombord!
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en arkivarie med utvecklingsuppdrag till äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen!
Du kommer att ingå i Säkerhetsenheten, som består av arkivarier, utvecklingsledare inom informationssäkerhet, dataskydd, civilt försvar, personsäkerhet, samt fysisk och administrativ säkerhet,
Som arkivarie med utvecklingsuppdrag samordnar du förvaltningens arbete med arkiv- och informationshantering. Tillsammans med förvaltningens andra arkivarie arbetar du för att säkerställa efterlevnad av de lagar och bestämmelser inom arkivområdet.
Du tar initiativ till och utvecklar rutiner för modern, effektiv och rättssäker informationshantering. Arbetet omfattar bland annat:
• Ansvar för informationsförvaltning och dokumenthanteringsplan
• Genomförande av gallringsutredningar
• Deltagande i IT- och digitaliseringsprojekt vid införande och avveckling av digitala system
Du ger vägledning och praktiskt stöd till förvaltningens verksamheter inom arkiv- och informationshantering. Du informerar och utbildar medarbetare i rutiner och regler, där du anpassar budskapet efter olika målgruppers behov.
Rollen innebär samarbete med olika professioner som exempelvis registrator, jurist, verksamhetsutvecklare samt ansvariga inom informationssäkerhet och dataskydd.
Vi har en välkomnande och trevlig arbetsplats på Zirkongatan med ett aktivitetsbaserat arbetssätt. Vi erbjuder flexibel arbetstid och arbetsplats samt eftersträvar en balans mellan arbete och fritid. Det innebär en viss frihet, men ställer också krav på ansvarstagande hos varje medarbetare. Vi har ett tydligt ledarskap som grundar sig i Göteborgs Stads förhållningssätt; vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för, vi bryr oss, vi arbetar tillsammans och vi tänker nytt!
KVALIFIKATIONER
För denna roll vill vi att du har:
• Högskoleutbildning inom arkiv- och informationsvetenskap med minst 60 högskolepoäng eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer relevant
• Erfarenhet som arkivarie i offentlig förvaltning. Gärna i en samordnande och strategisk roll eller liknande.
•Mycket goda kommunikationsfärdigheter i svenska, både i tal och skrift.
• Kunskaper inom relevant lagstiftning så som arkivlagen, offentlighets- och sekretesslagen och dataskyddsförordningen.
• Du har fler års erfarenhet som arkivarie i offentlig förvaltning i en samordnande och strategisk roll.
• God datorvana (Microsoft Office/365)
Det är meriterande om du har:
• arbetat med arkivfrågor inom kommunal verksamhet med fokus på socialtjänst eller hälso- och sjukvård.
• erfarenhet av processorienterad informationsredovisning
Vi söker dig som har förmåga att snabbt sätta dig in i komplexa frågor och identifiera vad som är viktigast. Du analyserar information, ser samband och föreslår genomtänkta lösningar. Ditt bemötande präglas av lyhördhet, engagemang och en vilja att bidra. Du har ett positivt förhållningssätt, är hjälpsam och fokuserar på lösningar som skapar nytta för verksamheten och dem vi är till för.
Du tar ansvar för ditt uppdrag och har mod att fatta egna beslut inom givna ramar. Du arbetar strukturerat, planerar och prioriterar på ett sätt som gör att arbetet drivs framåt och följs upp. Hos dig blir saker gjorda, i tid och med kvalitet.
Vill du vara en del av något större och bidra till en rättssäker och framåtblickande informationshantering? Sök idag!
ÖVRIGT
Vi är Sveriges största kommunala vård- och omsorgsaktör. Hos oss får du:
• En arbetsgivare som främjar lika rättigheter och möjligheter oavsett bakgrund eller yrkeskompetens
• Trygg anställning
• Meningsfulla arbetsuppgifter
• Heltidsanställning med möjlighet till deltid
• Goda semestervillkor
• Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden
Läs mer om våra förmåner här: https://goteborg.se/wps/portal/start/jobba-i-goteborgs-stad/sa-ar-det-att-jobba-hos-oss/formaner-och-lon
Du ansöker via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Har du har skyddade personuppgifter? Ring rekryterande chef för att få reda på fler ansökningsalternativ istället för att skicka in en ansökan.
I denna rekrytering ansöker du utan personligt brev. När du söker kommer du få svara på frågor relevanta för tjänsten. Dina svar blir en viktig del av vårt urvalsarbete.
Vi undanber oss erbjudanden om kompetensförmedling, annonsering och rekryteringshjälp. I denna rekryteringsprocess är valet av rekryteringskanaler redan bestämt.
Vi är i en framtidsbransch och därför är det viktigt att visa vad vi står för och vad du kan få uppleva om du blir en del av oss. Det kommer bli en spännande resa mot världens bästa stad för ett långt och värdigt liv. Vi är Göteborg. Välkommen ombord!
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en arkivarie med utvecklingsuppdrag till äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen!
Du kommer att ingå i Säkerhetsenheten, som består av arkivarier, utvecklingsledare inom informationssäkerhet, dataskydd, civilt försvar, personsäkerhet, samt fysisk och administrativ säkerhet,
Som arkivarie med utvecklingsuppdrag samordnar du förvaltningens arbete med arkiv- och informationshantering. Tillsammans med förvaltningens andra arkivarie arbetar du för att säkerställa efterlevnad av de lagar och bestämmelser inom arkivområdet.
Du tar initiativ till och utvecklar rutiner för modern, effektiv och rättssäker informationshantering. Arbetet omfattar bland annat:
• Ansvar för informationsförvaltning och dokumenthanteringsplan
• Genomförande av gallringsutredningar
• Deltagande i IT- och digitaliseringsprojekt vid införande och avveckling av digitala system
Du ger vägledning och praktiskt stöd till förvaltningens verksamheter inom arkiv- och informationshantering. Du informerar och utbildar medarbetare i rutiner och regler, där du anpassar budskapet efter olika målgruppers behov.
Rollen innebär samarbete med olika professioner som exempelvis registrator, jurist, verksamhetsutvecklare samt ansvariga inom informationssäkerhet och dataskydd.
Vi har en välkomnande och trevlig arbetsplats på Zirkongatan med ett aktivitetsbaserat arbetssätt. Vi erbjuder flexibel arbetstid och arbetsplats samt eftersträvar en balans mellan arbete och fritid. Det innebär en viss frihet, men ställer också krav på ansvarstagande hos varje medarbetare. Vi har ett tydligt ledarskap som grundar sig i Göteborgs Stads förhållningssätt; vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för, vi bryr oss, vi arbetar tillsammans och vi tänker nytt!
KVALIFIKATIONER
För denna roll vill vi att du har:
• Högskoleutbildning inom arkiv- och informationsvetenskap med minst 60 högskolepoäng eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer relevant
• Erfarenhet som arkivarie i offentlig förvaltning. Gärna i en samordnande och strategisk roll eller liknande.
•Mycket goda kommunikationsfärdigheter i svenska, både i tal och skrift.
• Kunskaper inom relevant lagstiftning så som arkivlagen, offentlighets- och sekretesslagen och dataskyddsförordningen.
• Du har fler års erfarenhet som arkivarie i offentlig förvaltning i en samordnande och strategisk roll.
• God datorvana (Microsoft Office/365)
Det är meriterande om du har:
• arbetat med arkivfrågor inom kommunal verksamhet med fokus på socialtjänst eller hälso- och sjukvård.
• erfarenhet av processorienterad informationsredovisning
Vi söker dig som har förmåga att snabbt sätta dig in i komplexa frågor och identifiera vad som är viktigast. Du analyserar information, ser samband och föreslår genomtänkta lösningar. Ditt bemötande präglas av lyhördhet, engagemang och en vilja att bidra. Du har ett positivt förhållningssätt, är hjälpsam och fokuserar på lösningar som skapar nytta för verksamheten och dem vi är till för.
Du tar ansvar för ditt uppdrag och har mod att fatta egna beslut inom givna ramar. Du arbetar strukturerat, planerar och prioriterar på ett sätt som gör att arbetet drivs framåt och följs upp. Hos dig blir saker gjorda, i tid och med kvalitet.
Vill du vara en del av något större och bidra till en rättssäker och framåtblickande informationshantering? Sök idag!
ÖVRIGT
Vi är Sveriges största kommunala vård- och omsorgsaktör. Hos oss får du:
• En arbetsgivare som främjar lika rättigheter och möjligheter oavsett bakgrund eller yrkeskompetens
• Trygg anställning
• Meningsfulla arbetsuppgifter
• Heltidsanställning med möjlighet till deltid
• Goda semestervillkor
• Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden
Läs mer om våra förmåner här: https://goteborg.se/wps/portal/start/jobba-i-goteborgs-stad/sa-ar-det-att-jobba-hos-oss/formaner-och-lon
Du ansöker via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Har du har skyddade personuppgifter? Ring rekryterande chef för att få reda på fler ansökningsalternativ istället för att skicka in en ansökan.
I denna rekrytering ansöker du utan personligt brev. När du söker kommer du få svara på frågor relevanta för tjänsten. Dina svar blir en viktig del av vårt urvalsarbete.
Vi undanber oss erbjudanden om kompetensförmedling, annonsering och rekryteringshjälp. I denna rekryteringsprocess är valet av rekryteringskanaler redan bestämt.