Publicerad: 2025-07-04
HR Business Partner till Åhléns (vikariat)
Om din roll
Åhléns löfte är att erbjuda våra kunder den bästa tänkbara upplevelsen och vara platsen där livet blir enklare, bättre och härligare. Även om vi funnits i snart 125 år, händer det mer än någonsin hos oss på Åhléns! I takt med att vi navigerar genom en spännande förändringsfas, söker vi nu en HR Business Partner som är avgörande för att stödja vår transformation för en mer proaktiv organisation. Välkommen med din ansökan!
Detaljhandeln genomgår en stor förändring och Åhléns befinner sig mitt i denna transformation. Om du är redo för en utmaning är detta ett jobb för dig. HR arbetet på Åhléns är dynamiskt där du behöver jobba proaktivt och samtidigt kunna hantera ständig förändring och snabba beslut.
Din roll innebär att agera som ett proaktivt och affärsorienterat stöd till Åhléns chefer i samtliga HR-frågor, där du ansvarar för att säkerställa att alla HR-processer genomförs med högsta kvalitet. Detta inkluderar att följa arbetsrätt, kollektivavtal samt att upprätthålla företagets mål och prioriteringar.
Exempel på arbetsuppgifter:
- Stödja Åhléns chefer i att utöva ett hållbart och kvalitativt ledarskap genom hela HR-processen, från beslutsfattande till genomförande.
- Coacha chefer i teamutveckling, konflikthantering, och individärenden för att bygga starka och sammanhängande team.
- Säkerställa att Åhléns värderingar och ledarprofil är integrerade i genomförandet av alla HR-relaterade processer och aktiviteter.
- Bistå chefer med fackliga relationer och förhandlingar, stärka arbetsrelationer och underlätta överenskommelser.
- Se till att chefer har nödvändiga förutsättningar och information för att effektivt genomföra aktiviteter relaterade till frisknärvaro och rehabilitering.
- Implementera och genomföra beslutade HR-processer och utbildningar, för att kontinuerligt förbättra och utveckla HR-praxis inom Åhléns.
- Som HR Business Partner ingår du i ett glatt och prestigelöst HR-team om ca 10 personer där vi samarbetar inom och utom funktionen.
Som HR Business Partner ingår du i ett glatt och prestigelöst HR-team om ca 10 personer där vi samarbetar inom och utom funktionen.
Vi erbjuder dig:
Åhléns har funnits i många svenska hjärtan i över 120 år. Med en lång historia inom detaljhandeln fortsätter vi drivas av ständig utveckling. Hos oss får du vara med på en spännande resa där vi kombinerar vår historia med innovation och nya arbetssätt för att skapa en lönsam och hållbar framtid.
Till oss tar du med dig:
- Flera års erfarenhet av en liknande tjänst där du jobbat brett med att stötta chefer i HR-relaterade frågor
- God erfarenhet av arbetsrätt, förhandlingar och fackligt arbete.
- Erfarenhet av HR-relaterat arbete från retailbranschen med kollektivavtal inom LO
- Goda muntliga och skriftliga kunskaper i både svenska och engelska.
- Erfarenhet av arbete och ansvar över outsourcad lön är meriterande.
För att bli framgångsrik i den här tjänsten behöver du vara en skicklig relationsbyggare på flera nivåer och kunna balansera konsultativt med operativt arbete. Du är strukturerad med förmågan att prioritera och drivs av att bidra till bolagets framgång. Du trivs med att vara en del av ett företag i förändring och kan arbeta självständigt och i team. Kommunikativ styrka, självledarskap och uthållighet är nyckeln, särskilt i en tid av kulturell förändring till en proaktiv HR på Åhléns
Åhléns är en organisation i högt tempo, där mycket händer. Med dig i laget blir vi ännu ännu bättre!
Om rekryteringen
Tjänsten är ett vikariat på 5 månader med start 18 augusti, med möjlighet till förlängning.
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag, så skicka in din ansökan redan idag!
Som HRBP på Åhléns blir du en del av ett passionerat team som drivs av affärsmannaskap och entreprenörskap. Vi ger dig förtroende och möjligheten att växa i en utvecklande miljö. Med det hälsar vi dig varmt välkommen till Åhléns!