Publicerad: 2025-07-08

Logotyp

Socialadministratör till IFO (individ- och familjeomsorgen)

Adress

Krokom

Anställning

Heltid

Lönetyp

Fast månads- vecko- eller timlön

– Ett jobb i individ- och familjeomsorgens hjärta!
Vill du ha ett arbete som är betydelsefullt i en verksamhet som är föränderlig där du ger administrativt stöd till kollegor? Då ska du läsa vidare och söka jobbet!

Välkommen till oss!
Individ- och familjeomsorgen (IFO) är organiserad i fyra enheter; barn- och Familjenheten, vuxenenheten, öppna enheten, arbetsmarknads- och integrationsenheten. 

Socialförvaltningen består av 600 medarbetare där bredden på uppdraget är omfattande. Förvaltningen är indelad i fem verksamhetsområden och finns i hela kommunen. Här ansvaras för att ge vård och omsorg, stöd och service samt hälsa och sjukvård till kommunens medborgare som har behov av det, i alla skeden av livet.

I Krokom erbjuder vi:

Förmånsportal och friskvårdsbidrag eller friskvårdstid. Lagom storlek på kommun, inte för stor, inte för liten. Årsarbetstid med möjlighet att anpassa arbetstid utifrån verksamheten och dina behov.


En dag som socialadministratör på IFO
Som socialadministratör hos oss får du en central roll i det administrativa arbetet inom individ- och familjeomsorgen. Du ansvarar för att självständigt hantera olika typer av administrativa uppgifter som bidrar till att verksamheten fungerar smidigt och rättssäkert. Arbetet innefattar bland annat delar av  löneadministrationen, fakturahantering samt framtagning av statistik och sammanställningar till olika myndigheter.

Du kommer att arbeta med administration av ersättningar till familjehem och kontaktpersoner, diarieföring och dokumenthantering. I tjänsten ingår även viss bemanning av socialtjänstens reception, vilket innebär att du är ett viktigt ansikte utåt och ofta den första kontakten för våra besökare.

Rollen kräver god struktur, noggrannhet och förmåga att arbeta självständigt samtidigt som du samarbetar nära med både kollegor och externa aktörer.

Din kompetens
För rollen krävs att du:


• har en eftergymnasial utbildning inom administration eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömmer som likvärdig.
• har grundläggande kunskaper i Office 365.

Det är meriterande om du:


• har kunskap om socialtjänstens uppdrag.
• har erfarenhet om fakturahantering, diarieföring och statistik.

För att på ett bra sätt klara av arbetsuppgifterna i uppdraget så behöver du ha uppnått en personlig mognad, ha god förmåga att skapa relationer i ditt arbete och kunna möta individer i utsatta situationer och i kris. Du har en väl grundad förståelse för vikten av den enskildes rättssäkerhet i kontakterna med socialtjänsten och inser vad detta betyder i praktiken.

I rollen som socialadministratör behöver du ha lätt för att anpassa dig och ditt arbetssätt utifrån ändrade förutsättningar och ny information. Du tar ett stort eget ansvar för att prioritera och planera din tid och arbetsuppgifter effektivt. Även om du är ensam i din roll kommer du ha ett stort kontaktnät så vi ser det viktigt att du har en god samarbetsförmåga och en hög social kompetens. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Övrig information
Tillsvidareanställning på heltid, 100%, med tillträde under hösten 2025.

Intervjuer kommer ske i slutet av augusti början av september.

Rekryterandechef är på semester under veckorna 28-30 och kan svara på eventuella frågor efter det.

 

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare.

 
Hälsning från din blivande chef
Jag vill, tillsammans med ett härligt gäng, välkomna dig till oss på Individ- och familjeomsorgen. Du som trivs med att arbeta självständig, är trygg i dig själv och vill utvecklas i din roll som socialadministratör. Här kommer du också en få möjligheten att vara med att utveckla tjänsten framåt. På Individ- och familjeomsorgen händer det alltid mycket, den ena dagen är inte den andra lik. Som socialadministratör är du i hjärtat av verksamheten och vi arbetar tillsammans med fokus på dem vi finns till för.

Välkommen med din ansökan.

//Kristina Lundin


Kontaktperson för tjänsten
Kristina Lundin, Verksamhetschef IFO
0640-162 88
kristina.lundin@krokom.se 

Fackliga representanter nås genom kommunens kundcenter, 0640-161 00

Välkommen med din ansökan! 
Krokom, kommunen mitt i Jämtland

Krokoms kommuns gränser sträcker sig från Storsjöns stränder i söder, till de vidsträckta och vilda fjällen i norr och i öster tar det norrländska inlandets stora skogar vid. Här bor dryga 15 700 invånare, mitt i Jämtlands län, med närhet till goda kommunikationer till övriga Sverige. Här finns fantastiska möjligheter till ett rikt kultur- och friluftsliv. Hit flyttar människor och här vill man stanna, för här får själva livet ta plats.

Kommunen ingår i samiskt för­valtningsområde, vilket gör att vi arbetar för att stärka det samiska språket, att synliggöra kulturen och ge samerna inflytande.
Ansök

Redo för nästa steg i karriären?

Hjälp mig hitta jobb

Rekommenderade jobb i Krokom

Populära jobb i Krokom