Publicerad: 2025-07-09

Key Account Manager till Centralkundsförsäljning
Scania Sverige AB är ett bolag inom Scaniakoncernen, och distributör för Scanias produkter och tjänster på den svenska marknaden. Scania Sverige ansvarar för ett brett produkt- och tjänsteutbud inklusive försäljning och service via ett återförsäljarnät med 90-talet Scaniaanläggningar och 2 000 medarbetare, varav knappt 1 000 personer i den egna återförsäljarverksamheten i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö samt inom Gävleborg, Dalarna, Södermanland och Västmanland. Huvudkontoret ligger i Stockholm, Kungens Kurva. 2024 registrerade Scania Sverige 2 554 tunga fordon till en marknadsandel på 48,8 %, den högsta siffran i modern tid.
Vill du ha en teknisk och affärsnära roll där du gör verklig skillnad – både för Sveriges försvar och civila kunder?
Nu har du chansen att bli en del av Scania Sveriges centralkundsförsäljning – där teknik, samhällsnytta och kundrelationer möts.
Vi söker en Key Account Manager till vårt kontor i Lindvreten, Kungens Kurva, Stockholm, som vill växa med oss och vara med och forma framtidens transport- och försvarslösningar. Du blir en del av ett erfaret och engagerat team på fyra personer.
Din roll – ett uppdrag med bredd, ansvar och påverkan
Som Key Account Manager är du en nyckelperson i försäljningsarbetet – från första kundkontakt till leverans. Primärt kommer du arbeta med våran försäljning till FMV och Försvarsmakten, men i viss mån även med civila storkunder inom transportbranschen. Rollen kombinerar teknik, affär, projektledning och kundkontakt:
- Bidra med specialistkunskap, produktrekommendationer och teknisk rådgivning
- Vara teknisk och kommersiell kontaktperson under projektens gång – både internt och gentemot kund
- Leda och samordna projekt, delta i och leda möten med kund, påbyggare, leverantörer samt våra fabriksfunktioner som Inköp, Sales & Marketing och R&D
- Utforma tekniska lösningar efter kundens krav, samt säkerställa att de realiseras i tid, efter budget och enligt specifikation. Specificera och konfigurera lastbilar
- Identifiera nya affärsmöjligheter och bidra under offertarbete och anbudsprocesser
- Skapa och bygga långsiktiga relationer med kunder, partners och interna team
Tillsammans med dina kollegor skapar du affärsmässig framgång och nöjda kunder – både i det dagliga arbetet och på lång sikt.
Vem är du?
Vi söker dig som brinner för teknik, affärer och samarbete – och som vill ta ansvar i en dynamisk miljö. Vi tror att du har:
- God kommunikationsförmåga på svenska och engelska
- Förmåga att bygga starka relationer och skapa förtroende
- Ett lösningsorienterat mindset och vilja att förstå kundens behov
- Teknisk förståelse och intresse för att skapa kundanpassade lösningar
- Ett naturligt kommersiellt tänk och nyfikenhet på affärsprocesser
- Stark egen drivkraft och förmåga att hantera flera projekt parallellt
Vi ser gärna att du har en akademisk teknisk utbildning, men relevant arbetslivserfarenhet är lika viktigt. Körkort är ett krav, då tjänsten innebär resor till kunder, påbyggare och verkstäder. Meriterande: erfarenhet från Scania, publika upphandlingar och tung fordonsförsäljning.
Scania erbjuder
Förmåner inkluderar friskvårdsbidrag och möjlighet till personalbil. Vi har en förmånsportal med rabatterade priser på produkter och tjänster, Scanias Personalstöd, löneväxling samt förmånlig tjänstepension och försäkring. Med en strukturerad utvecklingsplan och kurser stödjer Scania din personliga utveckling och karriärmöjligheterna finns både lokalt och globalt. Vill du utvecklas med oss så ligger alla vägar öppna för dig!
Ansökan
Din ansökan ska innehålla personligt brev, CV och betygskopior. Sista ansökningsdag är 2025-08-19. Vi välkomnar alla sökande och strävar efter mångfald i våra rekryteringsprocesser. Logik- och personlighetstester kan komma att användas i vår urvalsprocess och en bakgrundskontroll kan behöva genomföras för den här tjänsten.
För ytterligare information:
Kontakta gärna Peter Ström (Chef – Centralkundsförsäljning), 070-788 35 17.
Välkommen med din ansökan!