Publicerad: 2025-08-04

Valsamordnare till Kanslienheten
Din arbetsplats
På kanslienheten arbetar kommunsekreterare, kommunarkivarier, valsamordnare, kommunjurister, processledare, registrator, administratör, planeringsledare samt kanslichef och biträdande kanslichef.
I kanslienhetens uppdrag ingår bland annat att ge service och stöd till kommunens förtroendevalda i form av sekreterarskap men även att samordna och utveckla den politiska ärendeprocessen.
Vidare har enheten hand om diarium och centralarkiv samt ger konsultation till förvaltningen i frågor som rör informationshantering. Därutöver bistår enheten förvaltningen och förtroendevalda med juridisk konsultation och utbildning samt leder kommunens arbete med planering och genomförande av allmänna val.
Ditt uppdrag
Som valsamordnare har du ett viktigt jobb för att skapa förutsättningar för väljarna att utöva sin demokratiska rättighet, att rösta i fria och hemliga val. Du har tillsammans med kansliets andra valsamordnare en samordnande roll och tar aktiv del i det praktiska arbetet kring valets samtliga delar. Ni stöttar och hjälper vararande i att leda, utveckla och följa upp arbetet med det allmänna valet 2026.
I uppdraget ingår bland annat att:
• skriva beslutsunderlag till nämnden
• planering av förtidsröstning
• rekrytering och utbildning av röstmottagare
• säkerställa vallokaler
• beställning av valmaterial
• genomföra informationsinsatser till allmänheten.
En stor del av arbetet handlar om att se till att alla delar faller på plats i tid, se helheten samtidigt som inga detaljer missas.
Arbetsuppgifterna varierar och arbetstempot är periodvis mycket högt. Ibland uppkommer det oförutsägbara händelser som måste hanteras snabbt så du behöver vara driven och lösningsorienterad.
Kvälls- och helgarbete förekommer under den mest intensiva perioden veckorna före valdag men arbetet utförs huvudsakligen på kontorstid. Tjänsten är en projektanställning med start oktober 2025 till oktober 2026.
Det här krävs för tjänsten
Vi söker dig som har en relevant högskoleexamen med inriktning mot offentlig förvaltning, statsvetenskap eller liknande, alternativt motsvarande yrkeserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Rollen som valsamordnare har en stor kontaktyta och kräver god kommunikation. Du behöver vara serviceinriktad och professionell i ditt bemötande och kunna kommunicera mycket väl i tal och skrift på svenska, samt kunna kommunicera på engelska.
Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med val sedan tidigare. Vi söker dig som är strukturerad, initiativtagande och har en trygg och stabil framtoning även när tempot är högt. Du har lätt för att ta till dig nya uppgifter och har en god förmåga att prioritera det som behöver göras här och nu. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och samarbetsförmåga.
Du innehar B-körkort. För att erhålla anställning ska utdrag ur Polisens belastningsregister uppvisas.
Om rekryteringsprocessen
I den här rekryteringen tar vi inte emot personliga brev, du kommer istället få svara på ett antal frågor i samband med din ansökan. Svaren på frågorna tillsammans med CV används som en del i urvalet. CV och dina svar ska vara skrivna på svenska.
Har du frågor om tjänsten nås rekryterande chef från och med 11 augusti.
Vad vi erbjuder dig
Läs mer på vår hemsida om vad vi erbjuder dig. (https://www.harryda.se/arbete/arbetaiharrydakommun/detharerbjudervidig.4.4bd770a51817ff14fcd13400.html)
Om Härryda kommun
Härryda är en kommun som vågar!
Här siktar vi mot att ha Sveriges bästa skolor och näringslivsklimat, omsorg av högsta kvalitet och attraktivt samhällsbyggande. Tillsammans är vi 3 000 medarbetare som gör mötet med Härryda kommun enkelt. Med mod, nytänkande och handlingskraft inspirerar vi varandra och levererar service med kompetens och kvalitet. Härryda kommun har de fyra senaste åren placerat sig i topp i Dagens Samhälles årliga ranking av Årets superkommun.
Vi söker dig som är engagerad, öppen för olika perspektiv och vill skapa lösningar som håller för kommande generationer. Du hittar oss mellan Göteborg och Borås med Landvetter flygplats mitt i kommunen. Tillsammans åstadkommer vi mer!
Övrig information
Vi vill upplysa om att din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen. Om du som sökande har skyddade personuppgifter så skickar du din ansökan i pappersform till: Härryda kommun, Personalfunktionen, Sofia Götberg, 435 80 Mölnlycke. Din ansökan kommer att hanteras enligt kommunens rutin för hantering av skyddade personuppgifter vid rekrytering och anställning. Ange annonsens referensnummer i din ansökan så vi vet vilken tjänst du söker.I första hand ser vi att du söker tjänsten via vårt rekryteringssystem. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
På kanslienheten arbetar kommunsekreterare, kommunarkivarier, valsamordnare, kommunjurister, processledare, registrator, administratör, planeringsledare samt kanslichef och biträdande kanslichef.
I kanslienhetens uppdrag ingår bland annat att ge service och stöd till kommunens förtroendevalda i form av sekreterarskap men även att samordna och utveckla den politiska ärendeprocessen.
Vidare har enheten hand om diarium och centralarkiv samt ger konsultation till förvaltningen i frågor som rör informationshantering. Därutöver bistår enheten förvaltningen och förtroendevalda med juridisk konsultation och utbildning samt leder kommunens arbete med planering och genomförande av allmänna val.
Ditt uppdrag
Som valsamordnare har du ett viktigt jobb för att skapa förutsättningar för väljarna att utöva sin demokratiska rättighet, att rösta i fria och hemliga val. Du har tillsammans med kansliets andra valsamordnare en samordnande roll och tar aktiv del i det praktiska arbetet kring valets samtliga delar. Ni stöttar och hjälper vararande i att leda, utveckla och följa upp arbetet med det allmänna valet 2026.
I uppdraget ingår bland annat att:
• skriva beslutsunderlag till nämnden
• planering av förtidsröstning
• rekrytering och utbildning av röstmottagare
• säkerställa vallokaler
• beställning av valmaterial
• genomföra informationsinsatser till allmänheten.
En stor del av arbetet handlar om att se till att alla delar faller på plats i tid, se helheten samtidigt som inga detaljer missas.
Arbetsuppgifterna varierar och arbetstempot är periodvis mycket högt. Ibland uppkommer det oförutsägbara händelser som måste hanteras snabbt så du behöver vara driven och lösningsorienterad.
Kvälls- och helgarbete förekommer under den mest intensiva perioden veckorna före valdag men arbetet utförs huvudsakligen på kontorstid. Tjänsten är en projektanställning med start oktober 2025 till oktober 2026.
Det här krävs för tjänsten
Vi söker dig som har en relevant högskoleexamen med inriktning mot offentlig förvaltning, statsvetenskap eller liknande, alternativt motsvarande yrkeserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Rollen som valsamordnare har en stor kontaktyta och kräver god kommunikation. Du behöver vara serviceinriktad och professionell i ditt bemötande och kunna kommunicera mycket väl i tal och skrift på svenska, samt kunna kommunicera på engelska.
Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med val sedan tidigare. Vi söker dig som är strukturerad, initiativtagande och har en trygg och stabil framtoning även när tempot är högt. Du har lätt för att ta till dig nya uppgifter och har en god förmåga att prioritera det som behöver göras här och nu. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och samarbetsförmåga.
Du innehar B-körkort. För att erhålla anställning ska utdrag ur Polisens belastningsregister uppvisas.
Om rekryteringsprocessen
I den här rekryteringen tar vi inte emot personliga brev, du kommer istället få svara på ett antal frågor i samband med din ansökan. Svaren på frågorna tillsammans med CV används som en del i urvalet. CV och dina svar ska vara skrivna på svenska.
Har du frågor om tjänsten nås rekryterande chef från och med 11 augusti.
Vad vi erbjuder dig
Läs mer på vår hemsida om vad vi erbjuder dig. (https://www.harryda.se/arbete/arbetaiharrydakommun/detharerbjudervidig.4.4bd770a51817ff14fcd13400.html)
Om Härryda kommun
Härryda är en kommun som vågar!
Här siktar vi mot att ha Sveriges bästa skolor och näringslivsklimat, omsorg av högsta kvalitet och attraktivt samhällsbyggande. Tillsammans är vi 3 000 medarbetare som gör mötet med Härryda kommun enkelt. Med mod, nytänkande och handlingskraft inspirerar vi varandra och levererar service med kompetens och kvalitet. Härryda kommun har de fyra senaste åren placerat sig i topp i Dagens Samhälles årliga ranking av Årets superkommun.
Vi söker dig som är engagerad, öppen för olika perspektiv och vill skapa lösningar som håller för kommande generationer. Du hittar oss mellan Göteborg och Borås med Landvetter flygplats mitt i kommunen. Tillsammans åstadkommer vi mer!
Övrig information
Vi vill upplysa om att din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen. Om du som sökande har skyddade personuppgifter så skickar du din ansökan i pappersform till: Härryda kommun, Personalfunktionen, Sofia Götberg, 435 80 Mölnlycke. Din ansökan kommer att hanteras enligt kommunens rutin för hantering av skyddade personuppgifter vid rekrytering och anställning. Ange annonsens referensnummer i din ansökan så vi vet vilken tjänst du söker.I första hand ser vi att du söker tjänsten via vårt rekryteringssystem. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.