Publicerad: 2025-07-18

HR-partner till Arbetsmiljöverket
På Arbetsmiljöverket jobbar vi tillsammans för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Därför hjälper vi arbetsgivare att uppfylla de krav som finns och informerar om hur arbetsmiljöarbetet blir en naturlig del av vardagen. Med arbetsmiljölagen som grund tar vi fram regler, inspekterar arbetsplatser och sprider kunskap om arbetsmiljöfrågor. Uppdraget är allvarligt men vår vardag präglas av arbetsglädje och vi är omtänksamma och hjälpsamma kollegor.Vi söker nu en engagerad och driven HR-partner till oss på HR-avdelningen. Rollen passar dig som vill ha ett brett HR-uppdrag. Du arbetar nära fyra andra HR-partners med att stödja organisationens chefer i olika HR-frågor. Du är en central och förtroendeingivande samarbetspartner till våra chefer. Du ger kvalificerat stöd i allt från operativa vardagsfrågor till att implementera HR-processer i verksamheten. Du har ett strukturerat arbetssätt, gillar att få saker att hända och är trygg i rollen, och du bidrar till att våra HR-processer fungerar smidigt, rättssäkert och med god kvalitet. Du trivs i en roll där det händer mycket, där du behöver göra kloka prioriteringar – och där du vet att din kompetens gör skillnad. Du har även övriga kollegor som stöd, som bland andra består av rekryteringspartners, HR-specialister/strateg, arbetsmiljöstrateg, förhandlingschef, HR-/löneadministratörer och kompetensutvecklare.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter består bland annat av:
• verksamhetsnära stöd för chefer och ledningsgrupper
• kompetensförsörjning och kompetensbaserad rekrytering
• stöd i SAM och OSA, såsom mätningar, uppföljning av SAM mm
• stöd i samverkan och förhandlingsfrågor
• individärenden
• arbetsrättsliga frågor
• arbetsanpassning och rehabilitering
• bidra i utbildnings- och informationsinsatser med syfte att stärka chefernas arbetsgivarroll och ledarskap
• ges möjlighet att delta i och i vissa fall driva projekt, utvecklings- och förändringsarbete
Vi söker dig som har:
• akademisk utbildning inom HR/PA alternativt annan inriktning i kombination med gedigen arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant.
• flerårig och aktuell erfarenhet av att agera chefsstöd och driva HR-frågor brett ur ett strategiskt, konsultativt samt verksamhetsinriktat perspektiv
• god erfarenhet av att arbeta med kompetensförsörjning och rekrytering
• mycket god förmåga att uttrycka dig tydligt i tal och skrift på svenska
• erfarenhet av arbete i Office-paketet
Det är meriterande med erfarenhet av HR-arbete inom statlig verksamhet.
Som person tror vi att du kommer att trivas och lyckas i rollen om du har ett konsultativt, lösningsorienterat och pedagogiskt förhållningssätt. Du har lätt för att skapa goda relationer och bygger förtroende i mötet med andra. Du är kommunikativ och lyhörd – du lyssnar för att förstå och gör dig förstådd. Du samarbetar aktivt och bidrar till gemensamma lösningar. Du är också noggrann, strukturerad och professionell i ditt arbetssätt, med förståelse för att HR-frågor kräver integritet. Du har förmåga att både stötta och styra, och att anpassa ditt stöd utifrån situation och behov.
Vad vi erbjuder dig
Arbetsmiljöverket är en trygg arbetsgivare och en myndighet som hela tiden förändras med samhället vi verkar i. Vi är stolta över att få använda vår kunskap och vårt förtroende i vårt viktiga samhällsuppdrag. Tillsammans skapar vi en inkluderande kultur, som rymmer hjärta, mod och hjärna. Hos oss blir hela du en viktig del i något större. På HR-avdelningen arbetar vi med strategiskt, operativt och administrativt HR-arbete. Det finns ett stort engagemang och en hög kompetens hos oss. Avdelningen består just nu av tre enheter, men kommer vid årsskiftet att bli två. Tillsammans är vi 21 medarbetare med blandad bakgrund. Du får ett arbete med stor variation och bredd, där du ges möjlighet att växa både operativt och strategiskt i ett engagerat och kompetent team.
Anställningen är en tillsvidareanställning, på heltid och är för närvarande placerad på vårt kontor i Solna. Vi tillämpar individuell lönesättning och provanställning på sex månader.
Vi strävar efter att alla medarbetare ska ha en hållbar arbetsmiljö och en balans mellan jobb och fritid. Därför har vi flexibla arbetstider och ger möjlighet till distansarbete när verksamheten så tillåter. Om oss och våra förmåner och villkor
Så rekryterar vi
Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse. Vi använder kompetensbaserad rekrytering, både för att kvalitetssäkra rekryteringen och för att motverka diskriminering. Vi ber dig därför att endast bifoga ett CV, och svara på några frågor istället för ett personligt brev när du registrerar din ansökan. Vi använder oss också av arbetspsykologiska tester och arbetsprov i den här rekryteringen. Urval sker efter ansökningstidens slut och intervjuer påbörjas från vecka 34.
En anställning hos oss kan innebära att befattningen placeras i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med eller utan registerkontroll kan därför komma att göras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning genomförs enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585).
Vi tycker att det är viktigt att även du får göra din bedömning av oss. Därför välkomnar vi frågor före såväl som under rekryteringsprocessen. Fackliga kontaktpersoner är Adam Jansson för Saco, Eva Parissay för ST samt Jenny Bengtsson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel: 010-730 90 00.
Vill du jobba tillsammans med oss för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet? Välkommen att söka senast den 17 augusti 2025!
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter består bland annat av:
• verksamhetsnära stöd för chefer och ledningsgrupper
• kompetensförsörjning och kompetensbaserad rekrytering
• stöd i SAM och OSA, såsom mätningar, uppföljning av SAM mm
• stöd i samverkan och förhandlingsfrågor
• individärenden
• arbetsrättsliga frågor
• arbetsanpassning och rehabilitering
• bidra i utbildnings- och informationsinsatser med syfte att stärka chefernas arbetsgivarroll och ledarskap
• ges möjlighet att delta i och i vissa fall driva projekt, utvecklings- och förändringsarbete
Vi söker dig som har:
• akademisk utbildning inom HR/PA alternativt annan inriktning i kombination med gedigen arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant.
• flerårig och aktuell erfarenhet av att agera chefsstöd och driva HR-frågor brett ur ett strategiskt, konsultativt samt verksamhetsinriktat perspektiv
• god erfarenhet av att arbeta med kompetensförsörjning och rekrytering
• mycket god förmåga att uttrycka dig tydligt i tal och skrift på svenska
• erfarenhet av arbete i Office-paketet
Det är meriterande med erfarenhet av HR-arbete inom statlig verksamhet.
Som person tror vi att du kommer att trivas och lyckas i rollen om du har ett konsultativt, lösningsorienterat och pedagogiskt förhållningssätt. Du har lätt för att skapa goda relationer och bygger förtroende i mötet med andra. Du är kommunikativ och lyhörd – du lyssnar för att förstå och gör dig förstådd. Du samarbetar aktivt och bidrar till gemensamma lösningar. Du är också noggrann, strukturerad och professionell i ditt arbetssätt, med förståelse för att HR-frågor kräver integritet. Du har förmåga att både stötta och styra, och att anpassa ditt stöd utifrån situation och behov.
Vad vi erbjuder dig
Arbetsmiljöverket är en trygg arbetsgivare och en myndighet som hela tiden förändras med samhället vi verkar i. Vi är stolta över att få använda vår kunskap och vårt förtroende i vårt viktiga samhällsuppdrag. Tillsammans skapar vi en inkluderande kultur, som rymmer hjärta, mod och hjärna. Hos oss blir hela du en viktig del i något större. På HR-avdelningen arbetar vi med strategiskt, operativt och administrativt HR-arbete. Det finns ett stort engagemang och en hög kompetens hos oss. Avdelningen består just nu av tre enheter, men kommer vid årsskiftet att bli två. Tillsammans är vi 21 medarbetare med blandad bakgrund. Du får ett arbete med stor variation och bredd, där du ges möjlighet att växa både operativt och strategiskt i ett engagerat och kompetent team.
Anställningen är en tillsvidareanställning, på heltid och är för närvarande placerad på vårt kontor i Solna. Vi tillämpar individuell lönesättning och provanställning på sex månader.
Vi strävar efter att alla medarbetare ska ha en hållbar arbetsmiljö och en balans mellan jobb och fritid. Därför har vi flexibla arbetstider och ger möjlighet till distansarbete när verksamheten så tillåter. Om oss och våra förmåner och villkor
Så rekryterar vi
Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse. Vi använder kompetensbaserad rekrytering, både för att kvalitetssäkra rekryteringen och för att motverka diskriminering. Vi ber dig därför att endast bifoga ett CV, och svara på några frågor istället för ett personligt brev när du registrerar din ansökan. Vi använder oss också av arbetspsykologiska tester och arbetsprov i den här rekryteringen. Urval sker efter ansökningstidens slut och intervjuer påbörjas från vecka 34.
En anställning hos oss kan innebära att befattningen placeras i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med eller utan registerkontroll kan därför komma att göras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning genomförs enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585).
Vi tycker att det är viktigt att även du får göra din bedömning av oss. Därför välkomnar vi frågor före såväl som under rekryteringsprocessen. Fackliga kontaktpersoner är Adam Jansson för Saco, Eva Parissay för ST samt Jenny Bengtsson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel: 010-730 90 00.
Vill du jobba tillsammans med oss för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet? Välkommen att söka senast den 17 augusti 2025!