Publicerad: 2025-07-21

Registrator med fokus på digital utveckling och informationshantering
Den här tjänsten tillhör den administrativa avdelningen som ansvarar för förbundets arbete inom administration, HR, ekonomi, kommunikation, lön och projekt.
I detta arbete arbetar avdelningen främst internt inom räddningstjänsten men samarbetar mycket med medlemskommunerna och Västra Mälardalens kommunalförbund som hanterar löner och IT.
Räddningstjänsten Mälardalens uppdrag är att bidra till att skapa ett tryggare och säkrare samhälle för alla invånarna i förbundets sex medlemskommuner. Vi jobbar aktivt med att förebygga så att färre olyckor inträffar och att färre skadas - dygnet runt, årets alla dagar.
OM ROLLEN
Vill du spela en nyckelroll i arbetet med att modernisera och säkra informationshanteringen i en samhällsviktig verksamhet? Vi söker en erfaren och engagerad registrator som brinner för struktur, utveckling och god service.
Som registrator hos oss får du en nyckelroll i arbetet med att implementera vår nya informationshanteringsplan, som just nu är under utveckling. Du kommer även att bidra till att digitalisera och effektivisera vår ärendehantering och arkivering.
Ditt ansvar blir att säkerställa att all dokument- och informationshantering sker korrekt, rättssäkert och enligt gällande regelverk. Du kommer också att arbeta med att stärka informationssäkerheten och se till att vi följer dataskyddsförordningen (GDPR).
ARBETSUPPGIFTER
- Posthantering och bevakning av funktionsbrevlådor
- Diarieföring och bedömning av inkomna handlingar
- Utlämnande av allmänna handlingar och sekretessbedömningar
- Arbete med nya och befintliga rutiner för registratur, informationssäkerhet, GDPR och diarieföring
- Medverka i utvecklings- och digitaliseringsprojekt samt nya arbetssätt
- Ha en rådgivande roll i frågor som rör informationshantering och lagstiftning
- Ha kontakt med kommuninvånare via e-post och telefon
- Stötta och utbilda kollegor i informationshantering och digitala verktyg
Vid behov kommer du även att vikariera som förbundssekreterare och ansvara för ärendehantering kopplad till beslut i direktionen.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
- Utbildning inom arkiv- och informationsvetenskap, registratorsutbildning eller motsvarande erfarenhet
- Flerårig erfarenhet av registratur, gärna i offentlig verksamhet
- Goda kunskaper om offentlighetsprincipen, GDPR, arkivlagen och sekretesslagstiftning
- Erfarenhet av dokument- och ärendehanteringssystem
- Goda kunskaper i Microsoft 365
- Erfarenhet av arbete med informationssäkerhet
- B-körkort
PERSONLIGA EGENSKAPER
Du är en strukturerad, ansvarstagande och analytisk person med god samarbetsförmåga. Du har ett pedagogiskt förhållningssätt, gillar att förklara komplexa frågor på ett enkelt sätt och är trygg i att hålla utbildningar och presentationer. Självklart uttrycker du dig tydligt i både tal och skrift på svenska.
Stor vikt läggs vid personliga egenskaper såsom servicekänsla, initiativförmåga och förmåga att arbeta självständigt såväl som i team.
VI ERBJUDER DIG
Vi erbjuder dig en spännande och dynamisk arbetsplats i ständig utveckling, där vi jobbar aktivt med medarbetarskap och ledarskap.
Våra anställda har ett flertal olika förmåner, bland annat:
- Tre timmar träning på arbetstid per vecka, 1000 kr per år i friskvårdsbidrag och möjlighet att använda gymmen på stationerna.
- Bra balans mellan arbete och fritid med flexibel arbetstid och möjlighet till distansarbete när arbetet så tillåter.
- 31-32 semesterdagar för dig över 40 år.
- Du får ta ut semester redan samma år du tjänar in den.
- Lönetillägg vid föräldraledighet och VAB.
- Du har möjlighet att växla semesterdagstillägget mot 5-6 extra lediga dagar per år.
- Du har även möjlighet att löneväxla till pension.
Välkommen med din ansökan!
Vill du bli en del av ett engagerat team och bidra till en säker och modern informationshantering? Tveka inte – vi ser fram emot att höra från dig!
Intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden är slut.
OM OSS
Räddningstjänsten Mälardalen är ett kommunalförbund för räddningstjänst och förebyggande brandskydd mellan kommunerna Arboga, Hallstahammar, Kungsör, Köping, Surahammar och Västerås. Vi är i dag cirka 280 medarbetare som alla strävar efter att nå det olycksfria samhället. Riskbilden är bred genom hamn, oljehamn, flygplats, ett antal större industrier, europaväg, riksvägar, höga byggnader, undermarks anläggningar samt gammal kulturbebyggelse. Detta garanterar en arbetsplats med omväxlande arbetsuppgifter.
Vid anställning hos oss blir du krigsplacerad.
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
I detta arbete arbetar avdelningen främst internt inom räddningstjänsten men samarbetar mycket med medlemskommunerna och Västra Mälardalens kommunalförbund som hanterar löner och IT.
Räddningstjänsten Mälardalens uppdrag är att bidra till att skapa ett tryggare och säkrare samhälle för alla invånarna i förbundets sex medlemskommuner. Vi jobbar aktivt med att förebygga så att färre olyckor inträffar och att färre skadas - dygnet runt, årets alla dagar.
OM ROLLEN
Vill du spela en nyckelroll i arbetet med att modernisera och säkra informationshanteringen i en samhällsviktig verksamhet? Vi söker en erfaren och engagerad registrator som brinner för struktur, utveckling och god service.
Som registrator hos oss får du en nyckelroll i arbetet med att implementera vår nya informationshanteringsplan, som just nu är under utveckling. Du kommer även att bidra till att digitalisera och effektivisera vår ärendehantering och arkivering.
Ditt ansvar blir att säkerställa att all dokument- och informationshantering sker korrekt, rättssäkert och enligt gällande regelverk. Du kommer också att arbeta med att stärka informationssäkerheten och se till att vi följer dataskyddsförordningen (GDPR).
ARBETSUPPGIFTER
- Posthantering och bevakning av funktionsbrevlådor
- Diarieföring och bedömning av inkomna handlingar
- Utlämnande av allmänna handlingar och sekretessbedömningar
- Arbete med nya och befintliga rutiner för registratur, informationssäkerhet, GDPR och diarieföring
- Medverka i utvecklings- och digitaliseringsprojekt samt nya arbetssätt
- Ha en rådgivande roll i frågor som rör informationshantering och lagstiftning
- Ha kontakt med kommuninvånare via e-post och telefon
- Stötta och utbilda kollegor i informationshantering och digitala verktyg
Vid behov kommer du även att vikariera som förbundssekreterare och ansvara för ärendehantering kopplad till beslut i direktionen.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
- Utbildning inom arkiv- och informationsvetenskap, registratorsutbildning eller motsvarande erfarenhet
- Flerårig erfarenhet av registratur, gärna i offentlig verksamhet
- Goda kunskaper om offentlighetsprincipen, GDPR, arkivlagen och sekretesslagstiftning
- Erfarenhet av dokument- och ärendehanteringssystem
- Goda kunskaper i Microsoft 365
- Erfarenhet av arbete med informationssäkerhet
- B-körkort
PERSONLIGA EGENSKAPER
Du är en strukturerad, ansvarstagande och analytisk person med god samarbetsförmåga. Du har ett pedagogiskt förhållningssätt, gillar att förklara komplexa frågor på ett enkelt sätt och är trygg i att hålla utbildningar och presentationer. Självklart uttrycker du dig tydligt i både tal och skrift på svenska.
Stor vikt läggs vid personliga egenskaper såsom servicekänsla, initiativförmåga och förmåga att arbeta självständigt såväl som i team.
VI ERBJUDER DIG
Vi erbjuder dig en spännande och dynamisk arbetsplats i ständig utveckling, där vi jobbar aktivt med medarbetarskap och ledarskap.
Våra anställda har ett flertal olika förmåner, bland annat:
- Tre timmar träning på arbetstid per vecka, 1000 kr per år i friskvårdsbidrag och möjlighet att använda gymmen på stationerna.
- Bra balans mellan arbete och fritid med flexibel arbetstid och möjlighet till distansarbete när arbetet så tillåter.
- 31-32 semesterdagar för dig över 40 år.
- Du får ta ut semester redan samma år du tjänar in den.
- Lönetillägg vid föräldraledighet och VAB.
- Du har möjlighet att växla semesterdagstillägget mot 5-6 extra lediga dagar per år.
- Du har även möjlighet att löneväxla till pension.
Välkommen med din ansökan!
Vill du bli en del av ett engagerat team och bidra till en säker och modern informationshantering? Tveka inte – vi ser fram emot att höra från dig!
Intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden är slut.
OM OSS
Räddningstjänsten Mälardalen är ett kommunalförbund för räddningstjänst och förebyggande brandskydd mellan kommunerna Arboga, Hallstahammar, Kungsör, Köping, Surahammar och Västerås. Vi är i dag cirka 280 medarbetare som alla strävar efter att nå det olycksfria samhället. Riskbilden är bred genom hamn, oljehamn, flygplats, ett antal större industrier, europaväg, riksvägar, höga byggnader, undermarks anläggningar samt gammal kulturbebyggelse. Detta garanterar en arbetsplats med omväxlande arbetsuppgifter.
Vid anställning hos oss blir du krigsplacerad.
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.