Publicerad: 2025-07-23

Logotyp

Global Payroll Specialist Lead

Anställning

Heltid

Lönetyp

Fast månads- vecko- eller timlön

Vill du ha ett globalt ansvar inom lön där du får kombinera strategi med operativt arbete – i ett företag där tillit, innovation och samarbete genomsyrar allt vi gör?

Vi söker dig som vill använda din breda kompetens och vara med att forma och utveckla framtidens löneprocesser, systemstöd och med det skapa en upplevelse av att rapportera tid, utlägg och annat är enkelt och smidigt, allt detta i en internationell kontext.


Vi står inför att starta upp projekt för att se över nuvarande outsourcingpartners samt se över och upphandla nya system för tidrapportering och utläggs hantering. Du kommer att spela en viktig roll i att driva eller stötta dessa initiativ, med fokus på effektivitet, användarvänlighet och kvalitet.


I rollen som Global Payroll Specialist Lead blir du vår främsta expert inom lön globalt. Du ansvarar för att våra medarbetare får rätt lön – i rätt tid – oavsett land. Det här är en nyckelroll i vårt People Operations-team där du kommer samarbeta tätt med kollegor inom HR, Finance och IT, liksom externa outsourcing leverantörer i flera länder. Du arbetar ihop med kollegorna inom People Operations-teamet som bidrar med stöd, samarbete, input i gemensamma HR-initiativ och fungerar som din backup.


Du kommer inte bara att driva processer – utan också utveckla dem. Med din erfarenhet och noggrannhet skapar du trygghet i det dagliga samtidigt som du bidrar till långsiktiga förbättringar. Du förstår verkligen vad varje avdelning behöver när det gäller för data/information och är ett kugghjul i att få de gemensamma processerna att fungera smidigt.


 Vad du kommer att göra
  • Ta helhetsansvar för lönehanteringen globalt – från ax till limpa.
  • Säkerställa att alla löner hanteras korrekt, effektivt och enligt lokala regler.
  • Granska och validera löneunderlag: nyanställningar, avslut, bonusar, semesterdagar, mm.
  • Ansvara för kontroller och godkännanden av lönekörningar.
  • Samverka med ekonomiavdelningen kring bokföring, avstämningar och revisioner.
  • Vara ett stöd för medarbetare och chefer i lönerelaterade frågor.
  • Identifiera förbättringsmöjligheter och bidra till att digitalisera och automatisera arbetssätt.
  • Leverera rapporter till myndigheter och följa förändringar i lokala regelverk.
  • Ansvara för samarbeten med outsourcingpartners/leverantörer inom löneområdet

Vi vill att du har:
  • Relevant utbildning inom ekonomi, HR eller företagsekonomi – eller motsvarande erfarenhet.
  • Minst 7 års erfarenhet av kvalificerat lönearbete – gärna i en internationell miljö.
  • God vana vid samarbete med outsourcade lönetjänster och externa systemleverantörer.
  • Hög förståelse för kopplingarna mellan lön, redovisning, controlling och treasury.
  • Mycket god systemförståelse/teknikvana
  • Ett strukturerat arbetssätt, hög integritet och öga för detaljer.
  • Goda kunskaper i Excel och andra office program och erfarenhet av moderna HR- och lönesystem.
  • Flytande på svenska och engelska – du kommunicerar obehindrat i en global miljö både muntligt och skriftligt.

 Extra plus om du också har:
  • Kunskap om pensioner, försäkringar och förmåner i nordiska länder.
  • Erfarenhet från scale-ups eller techbolag.
  • Projektledarerfarenhet och vana att driva processförbättringar.
  • Kännedom om nordiska eller europeiska löner samt system.

Varför du kommer att trivas hos oss

Här får du arbeta i ett företag som ligger i framkant när det gäller att tänka hållbarhet, vi värderar samarbete, transparens och utveckling. Vi tror på frihet under ansvar och ger dig utrymme att växa i din roll – samtidigt som du gör skillnad för kollegor. Du blir en del av ett engagerat globalt team där din expertis uppskattas, och där du får möjlighet att sätta din prägel på hur vi jobbar med lön globalt.


Redo att ta nästa steg? Hör av dig till mig så berättar jag mer om bolaget.
Övrigt/Ansökan

I denna rekrytering samarbetar vi med Wepartner och Barbara Lidholt. Varmt välkommen med din ansökan och CV. Urval och intervjuer sker löpande så skicka in din ansökan snarast möjligt! I slutet av processen kommer du att få genomgå ett lönetest samt att vi har bakgrundskontroll som sista steg. Har du frågor gällande tjänsten, tveka inte att kontakta Barbara Lidholt @ barbara.lidholt@wepartner.se eller på tfn: 076 525 90 47.


Om du är redo att ta nästa steg i din karriär och bli en del av vårt fantastiska team, så ser vi fram emot din ansökan!

Ansök

Redo för nästa steg i karriären?

Hjälp mig hitta jobb

Rekommenderade jobb i Stockholm

Populära jobb i Stockholm