Publicerad: 2025-07-25

Enhetschef till Stöd och service
När du jobbar i Halmstads kommun är du med och formar, stärker och berikar andras vardag. Din insats är meningsfull för oss - vem du än är. Vi söker dig som vill bidra till ett bättre Halmstad.
Halmstad är en expansiv kommun där vi arbetar för att våra 105 000 kommuninvånare ska trivas och få ut mer av livet. Här finns möjligheterna för dig som vill ha ett meningsfullt arbete och bidra med engagemang och nytänkande. Tillsammans med 10 000 kollegor är du med och bygger hemstaden, kunskapsstaden och upplevelsestaden. Läs mer om oss https://www.halmstad.se/intro
Socialförvaltningen arbetar för att ge stöd och hjälpa barn, ungdomar, familjer och personer med funktionsnedsättning eller beroendeproblem. Vi arbetar även med uppsökande och förebyggande insatser. Grundläggande för oss är att vi bemöter varandra på ett respektfullt sätt – såväl våra brukare som oss medarbetare emellan.
ARBETSUPPGIFTER
Vill du leda med hjärta och riktning och vill ha ett chefsuppdrag där du både får göra skillnad för andra och växa i din profession? Se hit! Socialförvaltningen söker nu en engagerad enhetschef till avdelningen för stöd och service.
Vi på avdelningen för stöd och service är stolta över vår brukarnöjdhet samt trivsel hos medarbetarna och söker nu dig som vill tillföra än mer till våra fina resultat. Hos oss kommer du ingå i och samarbeta med avdelningens ledningsgrupp bestående av övriga enhetschefer samt avdelningschefen.
Som enhetschef har du ansvar för personal, ekonomi och verksamhet inom din enhet, men också för att bidra till att avdelningen som helhet utvecklas i linje med våra övergripande mål. Det innebär att du tillsammans med andra i ledningsgruppen är med och driver strategiska frågor, följer upp kvalitet, utvecklar arbetssätt och skapar en god arbetsmiljö. Ditt arbete innebär en balans mellan ledning och stöd där du både är en förtroendeingivande ledare och lyhörd i mötet med brukare, medarbetare och kollegor. Hos oss blir du en del av en ledningsgrupp där vi stöttar varandra, delar kunskap och tänker tillsammans.
Dina arbetsuppgifter kommer bland annat vara:
• Budgetansvar, personalansvar och verksamhetsansvar för sin enhet inom personlig assistans
• Leda medarbetarna i deras yrkesroll och i deras utveckling
• Delta aktivt i avdelningens gemensamma verksamhetsutveckling
• Delta aktivt i förvaltningens verksamhetsutveckling kopplat till övergripande vision och målbild.
• Ha fortlöpande kontakt med brukare för att utforma och följa upp verksamhetens kvalitet med stöd av planeringssekreterare
KVALIFIKATIONER
För att lyckas i rollen som enhetschef ser vi att du har en relevant högskoleutbildning, exempelvis socionom eller annan examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har tidigare erfarenhet av att arbeta som chef med personalansvar. Du har god digital kompetens och är bekväm med att arbeta i olika system, något som är en naturlig del av vardagen i vårt arbete. Vi ser det som meriterande om du har flerårig chefserfarenhet. Det är ett extra plus om du har erfarenhet av arbete inom funktionshinderområdet eller vård- och omsorg.
B-körkort till denna tjänst är ett krav.
Som person är du trygg i din ledarroll och har en förmåga att balansera tydlighet med ett lyhört och tillitsfullt förhållningssätt. Du skapar engagemang och riktning, samtidigt som du får medarbetarna att känna sig sedda och delaktiga. Du trivs med att arbeta lösningsinriktat och har ett flexibelt tankesätt som gör att du kan navigera i både strukturerade och mer oförutsägbara sammanhang. Det faller sig naturligt för dig att bygga relationer och kommunicera på ett sätt som skapar förtroende oavsett om det gäller brukare, medarbetare eller kollegor. Du ser sammanhang och helheter, tänker framåt och vågar fatta beslut även när förutsättningarna förändras.
ÖVRIGT
Personligt brev ersätts av urvalsfrågor i rekryteringsprocessen för tjänsten.
Under sommaren svarar vi med lägre svarsfrekvens på grund utav semester. Vi besvarar inkomna frågor efter tillgänglighet.
Som ett steg i rekryteringsprocessen använder vi oss av tester i urvalet vilket gör det möjligt för oss att säkerställa en fördomsfri och rättvis process. Om du går vidare kommer du att få ett e-postmeddelande med tester att genomföra. Har du redan genomfört dessa tester kan du återanvända ditt resultat.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Halmstads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt.
Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte tas i anspråk av övertalig personal.
Varmt välkommen med din ansökan!
Halmstad är en expansiv kommun där vi arbetar för att våra 105 000 kommuninvånare ska trivas och få ut mer av livet. Här finns möjligheterna för dig som vill ha ett meningsfullt arbete och bidra med engagemang och nytänkande. Tillsammans med 10 000 kollegor är du med och bygger hemstaden, kunskapsstaden och upplevelsestaden. Läs mer om oss https://www.halmstad.se/intro
Socialförvaltningen arbetar för att ge stöd och hjälpa barn, ungdomar, familjer och personer med funktionsnedsättning eller beroendeproblem. Vi arbetar även med uppsökande och förebyggande insatser. Grundläggande för oss är att vi bemöter varandra på ett respektfullt sätt – såväl våra brukare som oss medarbetare emellan.
ARBETSUPPGIFTER
Vill du leda med hjärta och riktning och vill ha ett chefsuppdrag där du både får göra skillnad för andra och växa i din profession? Se hit! Socialförvaltningen söker nu en engagerad enhetschef till avdelningen för stöd och service.
Vi på avdelningen för stöd och service är stolta över vår brukarnöjdhet samt trivsel hos medarbetarna och söker nu dig som vill tillföra än mer till våra fina resultat. Hos oss kommer du ingå i och samarbeta med avdelningens ledningsgrupp bestående av övriga enhetschefer samt avdelningschefen.
Som enhetschef har du ansvar för personal, ekonomi och verksamhet inom din enhet, men också för att bidra till att avdelningen som helhet utvecklas i linje med våra övergripande mål. Det innebär att du tillsammans med andra i ledningsgruppen är med och driver strategiska frågor, följer upp kvalitet, utvecklar arbetssätt och skapar en god arbetsmiljö. Ditt arbete innebär en balans mellan ledning och stöd där du både är en förtroendeingivande ledare och lyhörd i mötet med brukare, medarbetare och kollegor. Hos oss blir du en del av en ledningsgrupp där vi stöttar varandra, delar kunskap och tänker tillsammans.
Dina arbetsuppgifter kommer bland annat vara:
• Budgetansvar, personalansvar och verksamhetsansvar för sin enhet inom personlig assistans
• Leda medarbetarna i deras yrkesroll och i deras utveckling
• Delta aktivt i avdelningens gemensamma verksamhetsutveckling
• Delta aktivt i förvaltningens verksamhetsutveckling kopplat till övergripande vision och målbild.
• Ha fortlöpande kontakt med brukare för att utforma och följa upp verksamhetens kvalitet med stöd av planeringssekreterare
KVALIFIKATIONER
För att lyckas i rollen som enhetschef ser vi att du har en relevant högskoleutbildning, exempelvis socionom eller annan examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har tidigare erfarenhet av att arbeta som chef med personalansvar. Du har god digital kompetens och är bekväm med att arbeta i olika system, något som är en naturlig del av vardagen i vårt arbete. Vi ser det som meriterande om du har flerårig chefserfarenhet. Det är ett extra plus om du har erfarenhet av arbete inom funktionshinderområdet eller vård- och omsorg.
B-körkort till denna tjänst är ett krav.
Som person är du trygg i din ledarroll och har en förmåga att balansera tydlighet med ett lyhört och tillitsfullt förhållningssätt. Du skapar engagemang och riktning, samtidigt som du får medarbetarna att känna sig sedda och delaktiga. Du trivs med att arbeta lösningsinriktat och har ett flexibelt tankesätt som gör att du kan navigera i både strukturerade och mer oförutsägbara sammanhang. Det faller sig naturligt för dig att bygga relationer och kommunicera på ett sätt som skapar förtroende oavsett om det gäller brukare, medarbetare eller kollegor. Du ser sammanhang och helheter, tänker framåt och vågar fatta beslut även när förutsättningarna förändras.
ÖVRIGT
Personligt brev ersätts av urvalsfrågor i rekryteringsprocessen för tjänsten.
Under sommaren svarar vi med lägre svarsfrekvens på grund utav semester. Vi besvarar inkomna frågor efter tillgänglighet.
Som ett steg i rekryteringsprocessen använder vi oss av tester i urvalet vilket gör det möjligt för oss att säkerställa en fördomsfri och rättvis process. Om du går vidare kommer du att få ett e-postmeddelande med tester att genomföra. Har du redan genomfört dessa tester kan du återanvända ditt resultat.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Halmstads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt.
Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte tas i anspråk av övertalig personal.
Varmt välkommen med din ansökan!