Publicerad: 2025-07-25

Biståndshandläggare Myndigheten Äldre
Verksamheten
Myndigheten för äldre är en av två enheter inom Myndigheten för äldre och personer med funktionsnedsättning. På enheten arbetar två resultatenhetschefer som leder enheten, tre gruppledare som leder tre team med biståndshandläggare. Nu söker vi två biståndshandläggare till teamen.
Hemplaneringsteamet
Myndigheten för äldre har ett team som enbart arbetar med hemplaneringar från sluten hälso- och sjukvård. Myndigheten följer lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård. Inför utskrivning från sluten hälso- och sjukvård behöver sökt insats utredas skyndsamt. Hemplaneringsteamet arbetar tätt med region Stockholm. Arbetet i hemplaneringsteamet ställer krav på flexibilitet och effektivitet, där biståndshandläggarna tar ansvar både för sitt eget och sina kollegors arbete.
Mottagningsteam
Myndigheten för Äldre har två mottagningsteam. I mottagningsteamen arbetar biståndshandläggarna med uppföljning av befintliga insatser, samt tar emot nyansökningar. I mottagningsteamen hanteras ansökningar och anmälningar, vidare besvaras frågor via telefon och mejl från medborgare och utförare. Arbetet i mottagningsteam ställer krav på god förmåga att strukturera och planera arbetet, samt att ta ansvar både för sitt eget och sina kollegors arbete.
Dina arbetsuppgifter
Att arbeta som biståndshandläggare inom äldreomsorg innefattar arbetsuppgifter så som handläggning, utredning och beslutsfattande enligt Socialtjänstlagen för personer över 65 år, samt personer under 65 år som har demensdiagnos. Som biståndshandläggare hos oss fokuserar du på utredningsarbetet och mötet med individen, vilket kan ske både i hemmet, på sjukhus eller på ett besök hos oss. Du förväntas samarbeta och samverka med andra enheter inom kommunen samt med externa samarbetspartners. Du förväntas även att tillsammans med kollegor och resultatenhetschef ta ansvar för att utveckla verksamheten. I arbetet kommer du dagligen möta människor med olika bakgrund och behov, och därför bör du vara trygg, empatisk, lyhörd och flexibel.
Vem är du?
Du är stresstålig, flexibel i tanke och handling, har god samarbetsförmåga samtidigt som du är självständig och initiativrik. Du är bra på struktur och planering och kan hantera krav från omgivningen samtidigt som du kan fullfölja uppdraget.
Personliga egenskaper:
- Du är trygg i dig själv, flexibel och ansvarsfull
- Du har lätt för att skapa kontakter, är noggrann och strukturerad
- Du gillar att arbeta i team men kan även arbeta självständigt
- Du är nytänkande och initiativrik
Krav:
- Socionom eller har annan universitets- eller högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- B-körkort
- Behärskar svenska väl i tal och skrift och har en god dokumentationsförmåga
Meriterande:
- Handläggning inom Äldreomsorg
- Erfarenhet av myndighetsutövning och att ha arbetat i en politiskt styrd organisation
- Verksamhetssystem Life Care
- Verksamhetssystem Combine
- Då Södertälje är finskt förvaltningsområde är det meriterande om du behärskar finska i tal och skrift.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi erbjuder dig
- Ett utvecklande och intressant uppdrag
- Ett nära ledarskap
- Goda möjligheter till kompetensutveckling
- Årsarbetstid som är en modell för flexibel arbetstid
- Friskvårdsbidrag upp till 3000 kronor per år
- Möjlighet att byta semesterdagstillägg mot lediga dagar
Vi befinner oss på Storgatan 42 i Södertälje, och har goda kommunikationsförbindelser. Vi är placerad centralt i Södertälje med fin utsikt mot kanalen. Vi arbetar i ett öppet landskap och har en hybrid arbetsplats. Arbetet vi gör tillsammans har sin utgångspunkt i ett professionellt och respektfullt bemötande. Bilden av vår arbetsplats skapas i varje möte och som medarbetare hos oss är du vårt ansikte utåt.
Varje dag går ca 6 000 personer till sitt jobb i Södertälje kommun. Vi har många olika roller hos oss och vill erbjuda dig ett meningsfullt jobb där du får möjlighet att bidra till samhället och samtidigt känna glädje. Som medarbetare hos oss får du möjlighet att utvecklas och sätta avtryck på riktigt.
Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor, ett generöst friskvårdsbidrag samt möjlighet att byta semesterdagstillägget mot extra lediga dagar. Inom vissa verksamheter finns även möjlighet till viss flexibilitet avseende arbetstid och arbetsformer. Vi har ett stort utbud av utbildningar och kompetenshöjande insatser för dig som medarbetare. För mer detaljerad information kring våra förmåner läs gärna mer på vår externa hemsida: https://www.sodertalje.se/formaner
Välkommen till oss!
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.