Publicerad: 2025-07-28

Logotyp

Procurement & Contract Manager - Hemfrid

Anställning

Heltid

Lönetyp

Fast månads- vecko- eller timlön

Var med och utveckla Sveriges största företag inom hushållsnära tjänster mot nya höjder. Hemfrid (hemfrid.se) är Sveriges största företag inom tjänster i hemmet! Vi är en förebild i branschen och en viktig motor i nybildade KEYTO Group (keytogroup.com). Nu söker vi en nyckelperson inom Inköp. Vi söker Dig med starkt driv, stort affärssinne, förmåga att fatta självständiga beslut och som tidigare besitter erfarenhet från en roll inom området. Vi erbjuder dig en viktig position för Hemfrids fortsatta resa där du ges möjligheten att driva och utveckla bolagets inköpsfunktion. Är du redo för en rolig utmaning? Då kan vi passa för varandra!

Om rollen

Som Procurement & Contract Manager kommer du att utveckla och driva vår funktion inom inköp & avtalshantering och vara en del av vårt Finance team. Som expert i rollen ansvarar du för att säkra inköps- och avtalsprocesser, förhandlingar och strategiska val av leverantörer, skapar struktur för att förvalta befintliga avtal samt ansvarar för att utveckla, stärka och bibehålla relationer med nyckelleverantörer. Funktionen är relativt ny inom bolaget så initialt läggs stor vikt vid att utvärdera bolagets inköpsprocesser, formulera och implementera inköpsstrategier och öka kunskapen om inköp bland cheferna på bolaget. Du förväntas också arbeta nära verksamheterna i Hemfrids systerbolag inom vertikalen Cleaning samt bidra till hela KEYTO Groups framgångsrika arbete inom inköp. Över tid kommer du att jobba mer strategiskt i rollen, i syfte att förbättra bolagets lönsamhet. På årsbasis omsätter Hemfrid drygt 1 miljad kronor och köper in varor och tjänster för 150-200 miljoner kronor inom olika kategorier så som IT, fordon, marknadsföring, städutrustning och lokaler.

Du rapporterar till Hemfrids CFO, Johanna Bergsten, som du har som bollplank för att sätta kvalitativa strategier för Hemfrids fortsatta utveckling. Idag består Hemfrids Finance team av funktionerna Accounting, Payroll, Claims & Fleet samt Business Control. Teamet består av ca 20 medarbetare. På Hemfrid arbetar totalt ca 2 400 medarbetare varav du kommer arbeta krossfunktionellt med stakeholders inom fler avdelningar.

Centrala arbetsuppgifter:
  • Genomlysa och analysera befintliga inköpsrutiner och leverantörsförhållanden

  • Utveckla och driva inköpsstrategier såväl självständigt som tillsammans med ledningsgruppsmedlemmar och andra stakeholders inom organisationen

  • Utveckla samarbeten med befintliga leverantörer samt vid behov utvärdera och utveckla nya samarbetspartners

  • Driva och projektleda inköps- och avtalsprojekt inom organisationen

  • Leda arbetet med avtalsflytt och administration vid verksamhetsuppköp (M&A)

  • Bidra till ekonomisk uppföljning och planering av verksamheten

  • Hantera rapportering och vara en naturlig speaking partner till Hållbarhetscontroller på gruppnivå

  • Samarbeta nära Fleet-ansvarig

  • Medverka och stötta vid större investeringsbeslut, främst inom IT-utveckling

  • Avtalsupphandlingar och förvaltning

  • Kontinuerlig utveckling av funktionen

Din profil

Vi söker dig som har gedigen erfarenhet av liknande arbetsuppgifter (ca 5 år +). Du gillar att arbeta i team och förstår värdet av kommunikation och goda relationer. Du har erfarenhet av större avtalsförhandlingar och är van vid att samarbeta med andra, såväl interna kollegor som externa leverantörer och partners. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och söker dig som är kommersiell, resultatorienterad, initiativtagande och tycker om ordning och reda. Du har en stark analytisk förmåga, fattar dina beslut grundat i data, är en naturlig förhandlare och kan på ett flexibelt sätt hitta de bäst passande och lönsamma lösningarna för Hemfrids behov. Vi tror även att du har ett starkt driv i utvecklings- och förbättringsarbeten. Har du arbetat med system som Qnova och Spendancy är det meriterande. Utöver detta ser vi gärna att du besitter:

  • Akademisk utbildning inom ekonomi

  • Tidigare erfarenhet av en roll som inköps- och avtalsansvarig eller motsvarande

  • God avtals- och förhandlingsvana

  • Erfarenhet av att förvalta och utveckla system för inköp och avtalshantering

  • Mycket goda kunskaper inom Office-paketet

  • Vi ser även att du talar och skriver flytande svenska och engelska och kan tolka juridiska avtal

Vi erbjuder

Hos oss får du möjlighet att utvecklas i en organisation som har stor trovärdighet på marknaden och som aldrig står stilla. Som Procurement & Contract Manager räknar vi med att du vill bidra med dina idéer och förbättringstänk, vilket du ges stora möjligheter till. Vi erbjuder en flexibel arbetsplats och en roll med frihet under ansvar. Självklart har vi kollektivavtal, olika förmåner och schyssta villkor!

Hemfrid är en del av KEYTO Group. Vi drivs av att förenkla vardagen för våra kunder och vi styr vårt dagliga arbete genom våra värderingar; We Care, We Share, We Dare. Ansökan

Har du kommit såhär långt? Då låter kanske ovan beskrivning som något för dig! Välkommen att skicka in din ansökan via vårt ansökningsformulär.

För att kunna göra en så rättvis och objektiv bedömning som möjligt använder vi oss av urvalstester i denna rekrytering. Har du frågor kring tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta rekryterande chef Johanna Bergsten (CFO):johanna.bergsten@hemfrid.se.

Tjänsten är på heltid 100 %. Vi sitter i härliga lokaler på Tulegatan 11 i närheten av T-bana Rådmansgatan och pendeltågsstation Odenplan. Vi är mest på kontoret men arbete på annan ort eller hemifrån förekommer.

Ansök

Redo för nästa steg i karriären?

Hjälp mig hitta jobb

Rekommenderade jobb i Stockholm

Populära jobb i Stockholm