Publicerad: 2025-08-05

Junior redovisningsekonom - Lund
Vi söker en junior redovisningsekonom inom kundreskontra (OTC) till vår kunds Finance Operations Hub. Du blir en del av ett team med 50 medarbetare som tillhandahåller ekonomiadministrativa tjänster till samtliga nordiska bolag inom kundens verksamhet. I rollen ansvarar du för att driva, samordna och säkerställa hela kundreskontraprocessen för de juridiska enheter som ingår i uppdraget.
Det här är en junior roll som passar dig med ett flexibelt arbetssätt och stark vilja att lära, snarare än lång erfarenhet inom redovisning. Vi söker en engagerad och nyfiken person som kan bidra med nya perspektiv och mångfald i tänkandet.
Tjänsten är en utmärkt möjlighet för dig som är tidigt i karriären att utvecklas tillsammans med erfarna kollegor, samtidigt som du tillför energi och anpassningsförmåga till teamet.
Dina arbetsuppgifter kan bland annat omfatta:
- Hantering av dagliga ärenden kopplade till kundfakturor och kundreskontra
- Ge support till interna intressenter i olika ekonomirelaterade frågor
- Ha daglig kontakt med företagets outsourcingpartner
- Uppföljning av kundärenden
- Avstämning av konton
- Hantering av manuella betalningar
- Omfakturering och vidarefakturering
- Skapa och uppdatera kunduppgifter i affärssystemet
- Delta i månadsbokslut ur ett Order-to-Cash-perspektiv
- Bidra till och driva löpande förbättringsarbete med hjälp av moderna verktyg och metoder, t.ex. automation, analys och datamodellering
- Utföra andra vanligt förekommande uppgifter inom redovisning
- Vara en lagspelare i OtC-teamet och bidra till att leverera service i världsklass till våra intressenter
Krav på kompetens:
- Kvalificerad redovisningsekonom
- Goda kunskaper i MS Excel, särskilt avseende funktioner som sökformler (t.ex. VLOOKUP) och pivottabeller
- Förmåga att kommunicera på alla nivåer och bygga goda relationer i arbetet
- Självgående person med initiativförmåga och god förmåga att prioritera arbetsuppgifter
- Mycket goda kunskaper i både svenska och engelska, i tal och skrift
- Har en positiv inställning och ett lösningsorienterat arbetssätt
Meriterande kompetenser:
- Erfarenhet av arbete med kundreskontra och bokslutsprocesser
- Vana att arbeta i SAP
- Kunskaper inom dataanalys
- Erfarenhet av att använda analysverktyget KNIME
Personliga egenskaper:
- Analytisk och strukturerad
- Nyfiken och drivande – får saker att hända
- Har ett utvecklingsfokuserat arbetssätt och strävar efter ständiga förbättringar
Vänligen skicka in ditt CV på engelska.
Tillträde och ansökan:
Startdatum: 2025-09-01
Slutdatum: 2026-10-31
Sista ansökningsdagen: 2025-08-07
Ort: Lund
Introduktionsinformation: Ett drogtest behöver genomföras innan uppdraget kan påbörjas
Kontaktperson: 0790 062 711
Urval och intervjuer sker löpande!
Sway Sourcing är en innovativ rekryteringspartner som specialiserar sig på att matcha rätt talang med rätt företag – snabbt och effektivt. Vårt huvudfokus ligger inom Ekonomi, Administration, HR, Marknad och IT, men vi har även den breda expertis och flexibilitet som krävs för att leverera skräddarsydda rekryteringslösningar inom alla branscher.
Trots att vi är en relativt ny aktör har vi redan byggt förtroende hos många av Sveriges största företag och arbetar både nationellt och internationellt. Med baser i Sverige och Spanien erbjuder vi en unik kombination av lokal expertis och global räckvidd. Vårt starka nätverk och djupa branschinsikter gör oss till en självklar partner för företag som vill ligga steget före i sin rekrytering.