Publicerad: 2025-09-03

Supporttekniker
Södertörns högskola är ett lärosäte i Stockholm som utbildar, forskar och samverkar för en hållbar samhällsutveckling. Här studerar runt 14 000 studenter på cirka 80 program och över 300 kurser. Utbildning och forskning bedrivs inom humaniora, samhällsvetenskap, teknik och naturvetenskap. Högskolan erbjuder också lärarutbildning med interkulturell profil och polisutbildning. Mycket av forskningen handlar om frågor som rör Östersjö- och Östeuropaområdet. På Södertörns högskola blandas ämnen, perspektiv, människor och erfarenheter. Här finns de nyfikna och de ifrågasättande, de som söker oväntade kombinationer, utveckling och utmaningar.
Supporttekniker till Campus- och IT-avdelningen
Vi söker nu en engagerad och serviceinriktad supporttekniker till Campus- och IT-avdelningen. Avdelningen består av flera enheter och ansvarar för högskolans gemensamma servicefunktioner. Du kommer att tillhöra den enhet som arbetar med högskolans användarnära IT-miljö.
Arbetsuppgifter
I rollen som supporttekniker kommer du att:
• Ge support till personal i IT-relaterade frågor, både på svenska och engelska.
• Installera, konfigurera och underhålla Mac- och PC-datorer samt kringutrustning.
• Bidra till en stabil och användarvänlig IT-miljö genom proaktivt arbete och problemlösning.
Dessa arbetsuppgifter gäller initialt och kommer att utvecklas och ändras i och med utvecklingen samt din kompetens. Även andra arbetsuppgifter inom support, IT och administration ingår i arbetet.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Avslutad gymnasieutbildning.
• Minst tre års erfarenhet av framgångsrikt arbete inom IT-support.
• Erfarenhet av kundkontakt inom tekniksupport. Alternativt annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• Mycket goda kunskaper i Windows 11 och Mac OS X.
• God kunskap om Office 365, MS Office, Active Directory, TCP/IP och nätverk.
• Mycket god förmåga att kommunicera på svenska, både i tal och skrift.
• God förmåga att kommunicera på engelska, både i tal och skrift.
Meriterande erfarenheter
Det ses som meriterande om du har erfarenhet av:
• Att arbeta med teknisksupport i akademisk miljö.
• Ärendehanteringssystemet TopDesk.
• System Center Configuration Manager (SCCM).
• Adobe Creative Cloud.
• Licenshanteringssystemet Snow Atlas.
• Fjärrsupport via TeamViewer.
• Support av iPhone samt verktyget Jamf.
Personliga egenskaper
Som person är du:
• Social, utåtriktad och kommunikativ.
• Serviceinriktad med god förmåga att bemöta och samarbeta med olika individer.
• Analytisk och initiativrik – du kommer gärna med förbättringsförslag och nya idéer.
• Strukturerad och skicklig på att hantera flera arbetsuppgifter och projekt parallellt.
• Självständig med god prioriteringsförmåga.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Anställning
Anställningen är en tillsvidareanställning. Högskolan tillämpar sex månaders provanställning. Tillträde efter överenskommelse.
Välkommen med din ansökan!
Sista ansökningsdag 2025-09-24
Har du frågor är du välkommen att kontakta:
Enhetschef Robert Jörfalk, tel: 08-608 4472
HR-specialist Elin Jernbäcker, elin.jernbacker@sh.se
Den aktuella anställningen gäller under förutsättning att anställningsbeslutet vinner laga kraft.
En ansökan som inte är komplett eller inkommer till Södertörns högskola efter sista ansökningsdag kan komma att avvisas.
Välkommen med din ansökan!
Fackliga kontaktpersoner:
SACO: info.saco@sh.se
ST: st@sh.se
SEKO: mattias.kollberg@seko.se
och Robert Lindberg robert.g.lindberg@seko.se
Södertörns högskola har gjort ett medvetet medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.
Supporttekniker till Campus- och IT-avdelningen
Vi söker nu en engagerad och serviceinriktad supporttekniker till Campus- och IT-avdelningen. Avdelningen består av flera enheter och ansvarar för högskolans gemensamma servicefunktioner. Du kommer att tillhöra den enhet som arbetar med högskolans användarnära IT-miljö.
Arbetsuppgifter
I rollen som supporttekniker kommer du att:
• Ge support till personal i IT-relaterade frågor, både på svenska och engelska.
• Installera, konfigurera och underhålla Mac- och PC-datorer samt kringutrustning.
• Bidra till en stabil och användarvänlig IT-miljö genom proaktivt arbete och problemlösning.
Dessa arbetsuppgifter gäller initialt och kommer att utvecklas och ändras i och med utvecklingen samt din kompetens. Även andra arbetsuppgifter inom support, IT och administration ingår i arbetet.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Avslutad gymnasieutbildning.
• Minst tre års erfarenhet av framgångsrikt arbete inom IT-support.
• Erfarenhet av kundkontakt inom tekniksupport. Alternativt annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• Mycket goda kunskaper i Windows 11 och Mac OS X.
• God kunskap om Office 365, MS Office, Active Directory, TCP/IP och nätverk.
• Mycket god förmåga att kommunicera på svenska, både i tal och skrift.
• God förmåga att kommunicera på engelska, både i tal och skrift.
Meriterande erfarenheter
Det ses som meriterande om du har erfarenhet av:
• Att arbeta med teknisksupport i akademisk miljö.
• Ärendehanteringssystemet TopDesk.
• System Center Configuration Manager (SCCM).
• Adobe Creative Cloud.
• Licenshanteringssystemet Snow Atlas.
• Fjärrsupport via TeamViewer.
• Support av iPhone samt verktyget Jamf.
Personliga egenskaper
Som person är du:
• Social, utåtriktad och kommunikativ.
• Serviceinriktad med god förmåga att bemöta och samarbeta med olika individer.
• Analytisk och initiativrik – du kommer gärna med förbättringsförslag och nya idéer.
• Strukturerad och skicklig på att hantera flera arbetsuppgifter och projekt parallellt.
• Självständig med god prioriteringsförmåga.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Anställning
Anställningen är en tillsvidareanställning. Högskolan tillämpar sex månaders provanställning. Tillträde efter överenskommelse.
Välkommen med din ansökan!
Sista ansökningsdag 2025-09-24
Har du frågor är du välkommen att kontakta:
Enhetschef Robert Jörfalk, tel: 08-608 4472
HR-specialist Elin Jernbäcker, elin.jernbacker@sh.se
Den aktuella anställningen gäller under förutsättning att anställningsbeslutet vinner laga kraft.
En ansökan som inte är komplett eller inkommer till Södertörns högskola efter sista ansökningsdag kan komma att avvisas.
Välkommen med din ansökan!
Fackliga kontaktpersoner:
SACO: info.saco@sh.se
ST: st@sh.se
SEKO: mattias.kollberg@seko.se
och Robert Lindberg robert.g.lindberg@seko.se
Södertörns högskola har gjort ett medvetet medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.