Publicerad: 2025-09-04

Ekonomiassistent
Arbetsbeskrivning
Är du en driven och erfaren ekonomiassistent som trivs med att vara en del av ett mindre team. Vi söker dig som vill vara med och forma framtiden för vår ekonomiavdelning, som får utökat ansvar.
Vi står inför en förändring med utökat ansvar och behöver förstärka vårt team med en engagerad kollega. Rollen är avgörande för att vi ska kunna hantera en ökad volym och bygga en mer effektiv ekonomifunktion. Vår viktigaste rekryteringsaspekt är att hitta rätt person som har energi och vilja att vara en del av denna utveckling. Vi är ett tight team där alla hjälps åt, och för rätt person finns det goda utvecklingsmöjligheter.
I denna breda roll kommer du att ha ett primärt fokus på kund- och leverantörsreskontra. Du hanterar bland annat kundinbetalningar, utför leverantörsbetalningar och gör kontoavstämningar. Rollen innefattar även viss löpande bokföring och andra förekommande arbetsuppgifter på ekonomiavdelningen.
Tjänstens placering är i Västra Frölunda och du rapporterar till Ekonomichefen.
Låter detta som en spännande utmaning? Varmt välkommen med din ansökan!
Ansvarsområden
- Reskontra för kunder och leverantörer
- Hantering kundinbetalningar
- Betalningar leverantörer
- Vissa kontoavstämningar, t ex reskontra och bank
- Viss löpande bokföring
- Övriga förekommande arbetsuppgifter inom ekonomiavdelningen
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
- Gymnasieutbildning med ekonomisk inriktning eller motsvarande utbildning
- Några års praktisk erfarenhet som ekonomiassistent eller motsvarande
- Du behöver ha god ekonomisk och administrativ kompetens, samt ett utvecklat siffersinne
- Erfarenhet av leverantörsreskontra och att hantera flödet för leverantörsfakturor, inklusive matchning mot inköpsorder
- Erfarenhet av kundreskontra, inklusive hantering av kravbrev, räntefakturering och avstämningar
- God företagsekonomisk förståelse och grundläggande kunskap i bokföring
- Mycket goda kunskaper i Excel och vana att arbeta i moderna affärs- och beslutsstödsystem
- Goda kunskaper i svenska och engelska både muntligt och skriftligt
Meriterande för tjänsten är:
- Erfarenhet av Dynamics 365 och Exflow
- Erfarenhet av scanning av leverantörsfakturor
- Kunskap inom dansk redovisning
- Kunskaper i danska
Personliga egenskaper vi värdesätter:
Vi söker dig som är självgående, proaktiv och drivande. Du har ett utpräglat ordningssinne och trivs med att skapa struktur. I din roll tar du ansvar och egna initiativ för att uppnå resultat.
Som person är du flexibel, kommunikativ och serviceinriktad, med en ödmjuk inställning och viljan att lära dig nya saker. Du trivs med breda och varierande arbetsuppgifter och är en sann lagspelare som är redo att hugga i där det behövs för att bidra till teamet.
Om företaget
Randstad
På Randstad vet vi att alla människor har en plats på arbetsmarknaden. Med verksamhet över hela landet och inom alla kompetensområden hjälper vi människor att hitta ett jobb som känns bra, och där de får möjlighet att växa, utvecklas och uppnå sin fulla potential.Med närmare 600 000 anställda i 38 länder är Randstad världsledande inom HR-tjänster, med målsättningen att bli världens främsta och mest uppskattade partner på arbetsmarknaden. Genom att kombinera vår passion för människor med kraften i dagens teknologi hjälper vi människor och företag att uppnå deras fulla potential. Vi kallar det Human Forward.