Publicerad: 2025-09-05

Redovisningsassistent - administrativ nyckelfunktion i komplex bolagsform
Inom norra Dalarna bor cirka 35000 invånare och här finns över 1000 företag som tillsammans med ett stort antal fritidshus och turister, såväl sommar som vinter, ska förses med dricksvatten och hållbara lösningar inom avfallshanteringen. Med uppdrag att verka för ”ett hållbart liv – tillsammans” finns Nodava AB (Norra Dalarna Vatten & Avfall) som är ett kommunalt kompetensbolag med uppdrag att förvalta och utveckla egendom i form av anläggningar och utrustning för vattenförsörjning, avloppshantering och avfallshantering i Mora, Orsa och Älvdalens kommuner.
Nodava befinner sig i en spännande utvecklingsfas och söker dig som utvecklas som redovisningsassistent inom samhällsviktig verksamhet. Du kommer ha en nyckelfunktion för stabilitet, kontroll och kvalitet inom de ekonomiadministrativa processerna i en komplex bolagsformering. Vill du också medverka i utveckling kopplat till digitalisering och effektivisering av ekonomiprocesserna är detta ett uppdrag för dig. Du kommer erbjudas stora möjligheter till egen utveckling inom uppdraget och som kollega hos oss blir du en del av ett kompetent, trevligt och engagerat team.
Funktionen som redovisningsassistent ingår i avdelningen Verksamhetsstöd och ekonomi som har i uppdrag att ansvara för en hållbar verksamhetsstyrning och uppföljning av ägarbolagen och Nodava samt samordning av Nodavas strategiska och operativa verksamhetsstöd.
Dina uppgifter
- Ansvara för anläggningsreskontran, avskrivningar samt projektadministration.
- Ansvara för löpande redovisning, bokföring och avstämningar.
- Ansvara för periodiseringar av intäkter och kostnader.
- Ansvara för leverantörsreskontran samt arbete med scanning, registrering fakturor, rättningar och krediteringar, utbetalningar, automatiseringar mm.
- Utföra administrativa uppgifter inom bland annat tidredovisning, försäkringar, budget- och bokslutsarbete samt årsredovisning.
- Medverka i utveckling och kvalitetssäkring av bolagets processer och rutiner inom ekonomiområdet.
- Ge internkonsultativt stöd och utbilda inom bokförings- och skattefrågor.
- Medverka med ekonomkompetens i interna utvecklingsprojekt.
- Medverka i utveckling av ekonomifunktionen.
- Bidra med omvärldsbevakning inom verksamhetsområdet.
Din profil
Vi söker dig som har gymnasieutbildning inom ekonomi eller motsvarande kunskapsnivå förvärvad på annat sätt. En tillgång är också kunskaper om ramverk inom redovisnings- och skattefrågor. För uppdraget ser vi gärna att du har erfarenhet från arbete med löpande redovisning och leverantörsreskontra. Vi ser gärna att du aktivt vill medverka till att utveckla och förnya vår verksamhet med hjälp av digitala verktyg så därför kräver uppdraget goda IT-kunskaper, framförallt inom Excel och gärna också kunskaper i ekonomisystem.
För att lyckas i rollen krävs helhetssyn och att du ser till hela verksamhetsområdets bästa i agerande och beslut. Du förstår och tillämpar affärsmässiga principer och har förmåga att väga samman komplex information och olika typer av hänsynstaganden. Du planerar och organiserar arbetet på ett strukturerat sätt och trivs i en arbetsvardag där självständigt arbete kombineras med samarbete med andra i olika formationer. Du har god förmåga att kommunicera tydligt, påminner och säkerställer att information når fram.
Då tjänsten kan innebära vissa resor inom Mora, Orsa och Älvdalen krävs B-körkort.
Din arbetsplats blir i Nodavas lokaler i Orsa. Arbetet innebär heltid. Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde snarast enligt överenskommelse.
Är du intresserad av att medverka till administrativ utveckling av samhällsviktig verksamhet? Välkommen med din ansökan!
Ansök via e-post till info@nodava.se